۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
اعتماد زیاد به غرب کار دست دولت داد؛ بی‌برنامگی در حوزه اقتصادی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اعتماد زیاد به غرب کار دست دولت داد؛ بی‌برنامگی در حوزه اقتصادی

سمنان- نصیری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اعتماد زیاد دولت به غرب و گشایش‌های مالی کار دست اقتصاد کشور به خصوص اقتصاد بخش دولتی داد، گفت: دولت زیاده از حد به گشایش‌ها خوش بین بود.

مصطفی نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت متأسفانه بسیار زیاد از آنچه باید بود، به مذاکرات و غرب خوش بین شد و این موضوع کار دست اقتصاد کشور و به خصوص اقتصاد بخش دولتی داد، ابراز کرد: بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که دولت هنوز هم از مذاکرات و عدم اعتماد ۱۰۰ درصدی به غرب و گشایش های مذاکرات درس نگرفته است.

وی با بیان اینکه پیش بینی فروش هنگفت نفت در حالی که هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نبود، نقطه عجیب بودجه امسال است، ابراز کرد: متأسفانه دولت به گونه‌ای عمل کرد و بودجه بست که گویا تمام تعاملات ایران و غرب در سال ۱۴۰۰ به شرایط عادی باز گشته و تمام تحریم‌ها و سیستم بانکی کشور، گشوده خواهد شد در صورتی که این چنین نیست.

دولت بیش از اندازه به غرب خوش بین بود
این کارشناس با بیان اینکه خوش بینی زیاد از حد یکی از مشکلات دولت دوازدهم به شمار می‌آید، بیان کرد: دولت خواست با بورس نقدینگی دست مردم را جمع کند سپس با افزایش قیمت دلار توانست برای خودش درآمدی درست کند و در سومین مرحله پنداشت که به کمک گشایش‌های مذاکرات می‌تواند به فروش نفت رونق ببخشد اما دو مرحله نخست که در دست خودمان در درون کشور بود انجام شد و مورد سوم هنوز باقی مانده است.

نصیری با بیان اینکه دولت به جای نگاه به بیرون می‌بایست پایه‌های اقتصاد کشور را تقویت می‌کرد، گفت: در همه رسانه‌ها از جمله خبرگزاری بازار، مطالب بسیاری از تولیدکنندگان دیده می‌شود که دولت را یک مانع برای تولید می‌دانند و این زیبنده ایران اسلامی نیست.

وی با طرح این پرسش که چرا باید دولت خودش یک مانع باشد، ابراز کرد: دو بال سرنگون کننده پرنده بی نوای تولید در کشورمان تصمیمات نادرست دولتی و اجرای نامناسب سیاست‌های اقتصادی در کنار قوانین دست و پاگیر و عملکرد ضعیف مجلس در اصلاح قوانین هستند که متأسفانه اراده‌ای هم برای اصلاح این دو بال وجود نداشته است.

اقتصاد دولتی آسیب‌زا است
این کارشناس با بیان اینکه متأسفانه کشور دچار بی‌برنامگی در حوزه اقتصادی است، بیان کرد: در صورت داشتن برنامه علی رغم تمام مشکلاتی که دولت برای تولید، بورس، بیمه‌ها و … به وجود آورد باز هم می‌شد کشور را از پیچ خطرناک کرونا عبور داد اما متأسفانه فقدان برنامه‌ریزی به مشکلات دامن زد.

نصیری با تاکید بر اینکه اقتصاد دولتی آسیب‌زا است حال فکر کنید یک اقتصاد دولتی بدون برنامه می‌تواند چه چیزی باشد، بیان کرد: آخرین شاهکار دولت همین موضوع قیمت گذاری‌های دستوری و افزایش بی رویه قیمت‌ها به ویژه در زمینه خودرو است. امروز دو خودرو ساز ایرانی با لابی‌هایشان نه در دولت و نه در مجلس اجازه اصلاح امور را نمی‌دهند و ساختار تولید در درون کشور را به قهقرا برده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از دشوارترین کارها در دنیا این است که دو کارخانه خودروسازی با میلیاردها تومان فروش و صف بستن مردم و پیش فروش به شکل قرعه کشی را تحویل بگیرید و آنها را دو غول ورشکسته دنیا کنید، بیان کرد: این کار دشوار فقط از عهده یک اقتصاد دولتی بر می‌آید که حتی خودروسازی‌ها هم در آن غیر دولتی نیستند. لذا ساختار دولتی در کشورمان ایراد دارد و به این دلیل است که می‌گوئیم دولت خودش یک نوع مانع تولید محسوب می‌شود.

کد خبر: ۸۳٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha