۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
دلالی روغن در حاشیه امن فروشگاه‌های زنجیره‌ای

دلالی روغن در حاشیه امن فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مدیحی، رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی تهران گفت: انحصار در هر حوزه ای از جمله در بخش نهاده ها و ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادهایی را به دنبال داشته و دارد.

به گزارش بازار، ناصر مدیحی، رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران درمورد دلایل گرانی و کمبود مرغ گفت: بی اعتمادی سیستم تولید مرغ به زمان دریافت نهاده ها موجب شده که تولیدکنندگان از صددرصد ظرفیت موجود فقط ۵۰ تا ۷۰ درصد استفاده کنند ضمن اینکه یک عده واسطه هم به این حوزه ورود کرده و سرمایه گذاری می کنند.

وی با بیان اینکه انحصار در هر حوزه ای از جمله در بخش نهاده ها و ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادهایی را به دنبال داشته و دارد گفت: اینکه یک عده خاصی باید این نهاده ها را وارد کشور کنند همان انحصار است که باعث گرانی قیمتها نیز می شود.

رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران با اشاره به احتمال آلودگی جوجه ها با نهاده های بازار آزاد یادآور شد: یکی از مرغداران نهاده ها را از بازار آزاد تهیه کرده بود و همین نهاده ها باعث آلودگی و نابودی ۱۴ هزار قطعه جوجه این مرغدار شده بود لذا اگر مرغداران این نهاده ها را از پشتیبانی امور دام و وزارت جهادکشاورزی دریافت کنند مطمئن تر است.

مدیحی اختلاف فاحش بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را یک رانت بزرگ برای رانت خواران دانست و گفت: برخی کالاهای اساسی مانند روغن مایع به صورت دلال فروشگاهی بین بنکداران مواد غذایی توزیع می شود و بنکداران هم مجبورند این کالا را از دلالان فروشگاهی خرید کنند و مدیران عامل این فروشگاه ها هم در جریان دلالان فروشگاهی هستند.

رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی تهران توزیع روغن به فروشگاه های زنجیره ای را کار اشتباهی خواند و گفت: فروشگاه های زنجیره ای خیلی از روغن ها را رد می کنند.

وی تصریح کرد: سامانه جامع تجارت سامانه ای است که کالا را فقط تا زمان توزیع رصد می کند و در بخش توزیع هیچ راهکاری ندارد و در مرحله توزیع هیچ رصدی انجام نمی شود.

وی ادامه داد: طبق قانون، صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف و سازمان حمایت ضابط تعزیرات هستند اما وقتی بالاترین مقام دستگاه نظارتی بخشنامه ای برای کل کشور صادر می کند مبنی بر اینکه بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اصناف حق تهیه گزارش از فروشگاه های زنجیره ای را ندارند یعنی فروشگاه های زنجیره ای در حاشیه امن هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند و این یعنی فساد.

مدیحی ضمن انتقاد از سوء مدیریت ها، نظارت سیستماتیک را راهکار حل این مشکلات دانست و گفت: ای کاش ارز ۴۲۰۰ تومانی را به یارانه نقدی دهک های پایین جامعه اضافه می کردند.

اصناف گران فروش نیستند
خسرو ابراهیمی نیا نایب رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه اصناف در حلقه توزیع قرار گرفته و برای توزیع کالاها نیز نرخ مشخصی دارند، گفت: اصناف برای هر کالایی تعرفه و قانونی دارند که بر اساس آن عمده فروش و خرده فروش می توانند درصد مشخصی را به قیمت خرید خود اضافه کنند.

وی با تأکید بر اینکه اصناف گران فروش نیستند افزود: اصنافی که طبق قانون نظام صنفی و زیر نظر سازمان های ذیربط، فاکتور خرید و فروش دارند و سود مشخص می گیرند گران فروش نیستند و بلکه کالاها با قیمت گران تهیه می شود.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اتحادیه ها و اصناف هیچ تأثیری بر گرانی ها ندارند گفت: اصناف و اتحادیه ها عامل گرانی ها نیستند اما تا زمانی که ارز و واردات انحصاری است و دولت به عنوان تاجر بزرگی که هزینه اش هم خیلی زیاد است به این حوزه ها ورود می کند ما همچنان این مشکلات گرانی و کمبودها را خواهیم داشت.

ابراهیمی نیا با بیان اینکه سود بازاری ها و اصناف در گرانی ها نیست و بلکه در فروش بیشتر است افزود: در حال حاضر قدرت خرید اصناف نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف رسیده و بنابراین سودی نمی برند.

وی از مسئولان و دستگاه های ذیربط درخواست کرد که به جای تصمیم گیری های عجولانه، یک سال برنامه ریزی کنند و درست تصمیم بگیرند.

کد خبر: ۸۳٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha