۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
گزارش امیدوارکننده شیلی در مورد سینوواک؛ کارایی واکسن سینوواک بالغ بر ۶۷ درصد است
بازار گزارش داد؛

گزارش امیدوارکننده شیلی در مورد سینوواک؛ کارایی واکسن سینوواک بالغ بر ۶۷ درصد است

چهارمین مرحله مطالعات بالینی واکسن سینوواک در شیلی در شرایطی انجام شد که این کشور در سومین موج همه گیری قرار داشت. با این وجود کارایی ان بالغ بر ۶۷ درصد براورد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: بعد از تکمیل سومین مرحله از مطالعات بالینی  واکسن کرونای سینوواک چین و تایید آن توسط سازمان غذا و داروی این کشور برای استفاده اضطراری در کشور، چهارمین مرحله از مطالعات بالینی روی این واکسن در چند کشور دنیا از جمله شیلی و ترکیه شروع شد.

طبق گزارشهای موجود دولت شیلی تصمیم گرفت تا با سرعت در این مرحله مطالعاتی شمار زیادی از مردم را با واکسن سینوواک واکسینه کند و کارایی ان را مورد بررسی قرار دهد. طبق گزارش دولت شیلی  واکسن سینوواک در مرحله بررسی های وسیع و بعد از تزریق به بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از ساکنان شیلی به عنوان واکسنی که ۶۷ درصد در ابتلا به نوع علامت دار ویروس کرونا کارامد است، معرفی شد.

دولت شیلی در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد  نوشت: «در چهارمین مرحله از مطالعات که مطالعه در جامعه واقعی است ۱۰.۵ میلیون نفر واکسینه شده اند و دوز دوم واکسن را در فاصله ۲۸ روز از دوز اول تزریق کردند. سپس نرخ ابتلا به نوع علامت دار این بیماری مورد مطالعه قرار گرفت و مقایسه نرخ ابتلای افراد واکسینه شده به ویروس کرونا و نرخ ابتلای افرادی که واکسینه نشده اند به این ویروس مشخص شد.»

دولت شیلی اعلام کرد واکسن سینوواک در مقابل ابتلا به نوع شدید کرونا و بستری شدن در بیمارستان ۸۵ درصد کارایی دارد و در مقابل مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس هم ۸۰ درصد کارایی دارد.البته دولت شیلی تاکید دارد که دلیل  کارایی کمتر از این واکسن در مقابل مرگ ناشی از کرونا در مقایسه با آمارهای سومین مرحله از مطالعات بالینی این است که این مطالعه در سومین موج بزرگ همه گیری کرونا در کشور انجام شده است.

این خبر برای شرکت داروسازی سینووام خبر بسیار خوبی بود زیرا در سومین مرحله از مطالعات بالینی این واکسن در کشورهای مختلف، اطلاعات ضد و نقیضی ارایه شد. به عنوان مثال برزیل خبر از کارایی ۵۰.۴ درصدی واکسن در برابر نوع علامت دار ویروس کرونا داد ولی مطالعات تکمیلی این کشور نشان داد کارایی ان در ابتلا به نوع سخت بیماری ۸۳.۷ درصد و کارایی در مقابل نوع مرگبار بیماری ۱۰۰ درصد است. در اندونزی کارایی واکسن ۶۵ درصدود در ترکیه ۸۳.۵ درصد اعلام شد.

کدام کشورها در چهارمین مرحله از مطالعات بالینی واکسن ها شرکت کردند
 کشورهای مختلفی در چهارمین مرحله از مطالعات بالینی واکسن ها شرکت کرده اند. از جمله این کشورها می توان به بریتانیا و شیلی و ترکیه و اسراییل اشاره کرد. بریتانیا در مطالعات بالینی واکسن استرازنکا شرکت کرد و شمار زیادی از مردم در این کشور به سرعت واکسن استرازنکا را دریافت کردند. اسراییل در مطالعات بالینی واکسن فایزر شرکت کرد و کشور امارات در چهارمین مطالعه بالینی واکسن سینوفارم چین مشارکت داشت. کشورهای شیلی و ترکیه هم ارزیابی واکسن سینوواک بعد از تزریق انبوه ان در جامعه را انجام دادند.

 در مطالعات شیلی در فاصله ۲ فوریه سال جاری تا روز اول اوریل،  کادر درمان این کشور واکسن سینوواک را دریافت کردند. این افراد در مواجهه نزدیک با بیماران قرار داشتند و کارایی ۶۷ درصدی ویروس روی این افراد نشان دهنده قدرت بالای آن در مقابله با کرونا است.

چهارمین مرحله از مطالعات بالینی واکسن های کرونا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا نشان می دهد در شرایط واقعی جامعه و زمانی که بخش زیادی از فاکتورها در آزمایشگاه یا توسط پژوهشگران کنترل نمی شود، واکسن ها چقدر در مقابل این ویروس کارایی دارند و تا چه حد می توانند بدن افراد را در برابر این ویروس مهلک ایمن کنند.

افرادی که یک دوز واکسن دریافت کرده اند، ایمنی بالایی ندارند
نکته مهم مطالعات این بود که افراد بعد از دریافت اولین دوز از واکسن همچنان در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و باید ۱۴ روز بعد از دریافت دوز دوم مراقبتهای بهداشتی زیادی داشته باشند. طبق این گزارش افرادی که ۱۴ روز بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند،

آنتی بادی های لازم برای مقابله با ویروس را دارا بودند  ولی افرادی که ۱۴ روز بعد از دریافت دوز اول مورد ازمایش قرار گرفتند، آنتی بادی لازم برای مقابله باکرونا را نداشتند و شانس ابتلا به ویروس در این گروه بالا بود. به همین دلیل از تمامی افرادی که واکسن سینوواک را دریافت کردند خواسته شده اند حداقل تا ۱۴ روز بعد از دریافت دومین دوز واکسن مراقبتهایی مشابه افراد واکسینه نشده داشته باشند و بدانند که تا ان زمان مصونیت لازم را در برابر این ویروس ندارند.

کد خبر: ۸۳٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha