۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
قطار«بیهق» در ایستگاه انتظار؛ خط آهن سبزوار پس از ۱۲ سال وعده به مقصد نرسید
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

قطار«بیهق» در ایستگاه انتظار؛ خط آهن سبزوار پس از ۱۲ سال وعده به مقصد نرسید

سبزوار- سبزوار پس از مشهد و نیشابور سومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی است که باوجود اهمیت استراتژیک اما هنوز پای راه‌آهن به این شهر باز نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سبزوار یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که در قدیم به آن «بیهق» گفته می‌شد این شهر که در زمان حکومت سربداران پایتخت ایران بوده و یکی از نمادهای علمی، تاریخی و فرهنگی آن دوران نیز شناخته می‌شده و  امروز نیز میزبان چندین دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بزرگ است و لذا همه این مزیت‌ها وجود راه‌آهن را برای این شهر ضروری می‌کند.

مرکز شهرستان ۲۸۵ هزارنفری سبزوار در فاصله  ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است و درواقع سبزوار تنها شهری است که در مسیر مشهد به تهران ریل ندارد و قطار از سبزوار عبور نکرده و لذا قطار از ۳۵ کیلومتری این شهر و از شهرستان‌های خوشاب و جوین و جغتای عبور می‌کند.

یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه هر منطقه، توسعه حمل‌ونقل بار و مسافر و مسیرهای ارتباطی است اما شهرستان سبزوار باوجود بهره‌مندی از فرودگاه و جاده‌های ارتباطی مناسب، از شبکه ریلی راه‌آهن محروم است.

قطار«بیهق» در ایستگاه انتظار؛ خط آهن سبزوار پس از ۱۲ سال وعده به مقصد نرسید

البته پروژه اتصال سبزوار به شبکه ریلی به طول ۴۵ کیلومتر و با برآورد هزینه ۴۷۵ میلیارد تومانی، همان‌گونه که در پیوست شماره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، از سال ۱۳۸۹ شروع به دریافت ردیف اعتباری کرده و تا امروز بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال تنها ۱۷۵ میلیارد تومان از اعتبار موردنیاز به آن اختصاص داده‌شده است!

 مطابق جداول اعتبار طرح‌های تملک سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۰ بناست این پروژه تا سال ۱۴۰۵ باقی‌مانده مبلغ موردنیاز خود یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان را دریافت کند و درصورتی‌که همه‌چیز مطابق با پیش‌بینی‌ها صورت پذیرد، بعد از گذشت ۱۲ سال این پروژه تکمیل گردد.

آنچه گذشت
در اردیبهشت سال ۹۷ که رئیس‌جمهور به سبزوار سفر کرد تکمیل پروژه راه‌آهن سبزوار به‌عنوان مطالبه دیرینه و نافرجام از رئیس‌جمهور مطرح‌ شد که با پیگیری‌های صورت گرفته اعتباری از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به آن اختصاص یافت.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز در مرداد ۹۷ در محل اجرای پروژه راه‌آهن سبزوار حضور یافت و در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت پروژه گفت که این پروژه از سال ۸۹ آغازشده و تا سال ۹۵ اعتبار جدی نداشته و کار خاصی انجام‌نشده بود.

وی اعلام کرد که پروژه راه‌آهن سبزوار از سال ۹۵ فعال‌شده و سال ۹۷ به میزان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که حال باوجود تمام وعده‌ها اما ۱۲ سال از ساخت ۴۵ کیلومتر راه‌آهن برای اتصال شهر سبزوار به شبکه سرتاسری می‌گذرد و هنوز این پروژه به پایان نرسیده  است؛ البته این تأخیرها تاکنون با انتقادات فراوان و اعتراض‌های بسیاری از مردم و نمایندگان آن‌ها روبرو بوده است.

مشکلات زیرساختی
نماینده مردم سبزوار در مجلس ‌شورای اسلامی در این رابطه اظهار می‌کند: در سبزوار در مسائل زیرساختی مشکلات بنیادی داریم که یکی از آن‌ها بحث راه و ریل است؛ متأسفانه دهه‌ها از شروع پروژه ریل گذاری گذشته اما پیشرفت فیزیکی مناسبی حاصل نشده و شرایط اصلاً مناسب نیست.

بهروز محبی اظهار می‌کند:  بیش از ۲۰ سال است که پروژه ریلی ما شروع‌شده و جزو پروژه‌های ملی است اما بودجه آن بسیار ضعیف بوده و فاصله زیادی تا زمان بهره‌برداری دارد و بعد از گذشت ۲۰ سال مشاهده می شود که تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است!

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه جاده‌های اصلی سبزوار به قوچان و اسفراین و بردسکن هر سه جاده‌های دوطرفه مرگ هستند و اوضاع خوبی ندارند اظهار می‌کند: این پروژه ملی بودجه‌های ضعیفی داشته است.

قطار سبزوار شتاب گرفته است
درحالی‌که در این اوضاع و شرایط اقتصادی امیدی به تخصیص اعتبار و بودجه نمی‌رود اما فرماندار سبزوار روز جمعه ۲۷ فروردین ماه در حاشیه بازدید از طرح راه‌آهن سبزوار به خبرنگاران گفت: پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه طرح راه‌آهن سبزوار به ۸۸ درصد رسیده است.

سید مجتبی علوی مقدم بابیان اینکه خوشبختانه شاهد شتاب گرفتن در عملیات اجرایی هستیم ابراز کرد: شهر سبزوار در مسیر ترانزیت بین‌المللی و ارتباط با کشورهای آسیای میانه قرار دارد که این امر اهمیت تکمیل راه‌آهن سبزوار را افزایش داده است.

قطار«بیهق» در ایستگاه انتظار؛ خط آهن سبزوار پس از ۱۲ سال وعده به مقصد نرسید

وی بابیان اینکه در طی چند سال گذشته تلاش شده تا این پروژه سرعت بیشتری بگیرد عنوان کرد: در همین راستا هم‌زمان با پیشرفت‌های حاصل در زیرسازی ریلی عملیات اجرایی ساخت ایستگاه راه‌آهن سبزوار برای دسترسی آسان مردم در کنار این شهر و در بلوار هشت‌بهشت آغازشده است.

وی هزینه لازم برای تکمیل این ایستگاه را ۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: طرح راه‌آهن این شهرستان به طول ۴۸ کیلومتر از ایستگاه سلطان‌آباد شهرستان خوشاب به شهر سبزوار ادامه دارد.

وی احداث راه‌آهن این شهر را یکی از مطالبات قدیمی مردم عنوان کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر پیشرفت‌های حاصل‌شده اظهار کرد:  پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه طرح راه‌آهن سبزوار به ۸۸ درصد رسیده است که پس از اتمام عملیات زیرسازی، مناقصه روسازی و ریل‌گذاری هم برگزار می‌شود.

در انتظار توسعه

پروژه خط آهن سبزوار از سال ۸۷ دنبال می‌شود و ۱۲ سال از کلنگ زنی آن گذشته و هنوز تکمیل‌نشده و حتی قرار بود راه‌آهن مشهد به بافق از طریق خط آهن کاشمر به سبزوار متصل شود که این اتفاق نیز عملیاتی نشد.

راه‌اندازی این پروژه می‌تواند اتفاقی مثبت تلقی شود و البته نباید صرفاً به راه‌اندازی دستک راه‌آهن خاتمه پیدا کند، در صورت راه‌اندازی حتی می‌توان به‌عنوان خط ترانزیت بار به مقصد بندرعباس نیز از این خط استفاده کرد.

کد خبر: ۸۳٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha