۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
همکاری های اقلیمی چین و آمریکا در محیط سمی| مخاصمه در اقتصاد؛ شراکت در زیست بوم
گلوبال تایمز بررسی کرد

همکاری های اقلیمی چین و آمریکا در محیط سمی| مخاصمه در اقتصاد؛ شراکت در زیست بوم

دولت بایدن در تلاش است تا از چین برای تقویت منافع خود ایالات متحده آمریکا استفاده کند و با تقویت سیستم اتحاد خود، چین را بیشتر مهار کند.

بازار؛ گروه بین الملل: به دعوت چین، «جان کری» فرستاده آمریکا روز چهارشنبه وارد چین شده و تا شنبه از چین دیدار خواهد کرد. وی از ژوئیه ۲۰۱۹ اولین مقام عالی رتبه آمریکایی خواهد بود که از سرزمین اصلی چین بازدید می کند. وی قرار است با «شان ژنه هو»، نماینده ویژه چین در زمینه تغییرات آب و هوایی در شانگهای دیدار کند و احتمالاً دیدارهایی با سایر مقامات چینی دارد.

آمریکا تأکید کرد که روابطش با چین زمانی که باید؛ رقابتی خواهد بود، زمانی می تواند مشارکتی باشد و در صورت لزوم خصمانه خواهد بود. مسئله تغییر اقلیم یکی از معدود مسائلی است که ایالات متحده آمریکا تمایل زیادی برای همکاری با چین در حال حاضر دارد. دلیل آن ساده است: بدون همکاری چین، هیچ یک از اهداف دولت بایدن نمی تواند محقق شود.

با این حال واضح است که سفر کری یخ شکن در روابط چین و آمریکا نیست. نگرش ایالات متحده آمریکا این است که همکاری چین و ایالات متحده در این زمینه را کاملاً از رقابت و تقابل دو کشور جدا کند. همکاری با چین در جهت بهبود روابط چین و ایالات متحده آمریکا نیست، بلکه یک پروژه جداگانه برای پیشبرد منافع خود ایالات متحده آمریکاست. در مورد تغییر اقلیم رئیس جمهور آمریکا می خواهد نه تنها در دوران ریاست جمهوری خود دستاوردهایی داشته باشد، بلکه متحدان اروپایی خود را نیز به دست آورد.

بنابراین اگرچه مقابله با تغییرات آب و هوایی رسالت مشترک کل بشریت است، دولت بایدن در تلاش است تا از چین برای تقویت منافع خود ایالات متحده آمریکا استفاده کند و با تقویت سیستم اتحاد خود، چین را بیشتر مهار کند. آنها به فکر معامله ای هستند که در آن چین یک طرفه به تعهدات خود عمل کند و آمریکا به طور یک جانبه از آن سود می برد.

در این زمینه، دیدار کری اتفاق خوبی بوده اما پیچیده است زیرا چالش هایی را به همراه دارد.

چین قبلاً متعهد شده تلاش کند تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار دی اکسید کربن خود را کاهش داده و تا سال ۲۰۶۰ به خنثی شدن کربن دست یابد. این کشور این اهداف را در برنامه پنج ساله چهاردهم (۲۵-۲۰۲۱) توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی قرار داده است. با آمدن یا نیامدن کری؛ چین به این هدف پایبند خواهد بود. چین از تصمیم دولت بایدن برای بازگرداندن رویکرد مثبت به موضوعات تغییر اقلیم استقبال می کند. و اینکه چین و ایالات متحده آمریکا با هم همکاری می کنند تا طرح آب و هوای سازمان ملل متحد را ترویج دهند و سیاست های داخلی خود را بر این اساس هماهنگ کنند؛ جای خوشحالی دارد.

با ایفای نقش رهبری، ایالات متحده آمریکا می خواهد چین را مجبور به پذیرفتن تعهدات بیشتر کند، این همان چیزی است که چین نباید بپذیرد. واشنگتن هم از نظر اخلاقی و هم از نظر قدرت عملی فاقد قدرت لازم برای دیکته کردن مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی به پکن است.

از آنجا که چین می خواهد در این زمینه ها با سایر کشورها همکاری کند، ایالات متحده آمریکا باید صداقت خود را نشان دهد و محاسبات استراتژیک خود را کنار بگذارد. با این حال، برخلاف شاخه زیتون که توسط کری گسترش یافته است، واشنگتن فقط هفت شرکت ابررایانه چینی را در لیست نهادهای خود قرار داده است. مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی به ورودی فنی زیادی نیاز دارد و نظارت بر آب و هوا یکی از حوزه هایی است که ابر رایانه در آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع روابط چین و ایالات متحده آمریکا به هم گره خورده است. غیرواقعی است که امیدوار باشیم دو کشور پس از بهم ریختن روابط خود بتوانند مناطق ویژه ای برای تقویت همکاری ایجاد کنند. به عنوان مثال در پس زمینه تقابل چین و ایالات متحده آمریکا هر دو طرف اعتماد اساسی خود را نسبت به یکدیگر از دست داده اند و نگران این هستند که طرف مقابل را به دام بیندازد. بسیار خوب خواهد بود اگر هر یک از طرفین بتوانند تمام تلاش خود را برای ارتقا همکاری در یک زمینه خاص انجام دهند.

دولت بایدن خواهان انعقاد یک توافق نامه آب و هوایی است، اما این توافق ممکن است پس از تغییر رهبری در کاخ سفید طی چند سال از بین رود - این نگرانی چین است. واشنگتن به دنبال مذاکره در مورد توافق با چین است، اما هدف واقعی آن ممکن است فقط در مورد تغییرات آب و هوایی نباشد. واشنگتن همچنین در مورد اینکه آیا پکن هنگام گفتگو با واشنگتن درباره تغییرات آب و هوایی چیز دیگری در ذهن دارد، شک دارد. وقتی نمایندگان هر دو طرف کنار هم می نشینند و به یکدیگر نگاه می کنند، احساسات و اعتماد به نفس آنها باید بسیار متفاوت از روابط سالم دوجانبه باشد.

با این وجود باید نمایندگان دو کشور را به گفتگوهای جدی تشویق کرد. داشتن یک نقطه همکاری از داشتن یک نقطه اختلاف در روابط چین و ایالات متحده بهتر است. به هر حال، روابط دو جانبه فقط مربوط به استراتژی نیست، بلکه مجموعه ای از مبادلات مختلف را شامل می شود. هرکسی که می تواند رابطه دو جانبه پکن واشنگتن را کمی جلو ببرد ، باید تحسین شود.

کد خبر: ۸۳٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha