۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کرونا زنبورداری خراسان شمالی را هم بی‌نصیب نگذاشت؛ سهمیه نادرست شکر
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا زنبورداری خراسان شمالی را هم بی‌نصیب نگذاشت؛ سهمیه نادرست شکر

بجنورد- بسیاری از زنبورداران خراسان شمالی جولان عسل‌های تقلبی در بازار، عدم حمایت مسئولان، عدم همخوانی قیمت تولید و فروش، کرونا و... را از عمده‌ترین مشکلات صنعت زنبورداری عنوان می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در چند سال اخیر زنبورداری به صنعتی اقتصادی تبدیل‌شده که اگر از آن حمایت و به‌صورت جدی به آن توجه شود، ارزآوری بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت. در حالی که در زمینه تامین عسل شرایط بسیار خوبی در کشور به خصوص خراسان شمالی برقرار است.

هرساله در ماه‌های پایانی سال زنبورداران برای افزایش جمعیت زنبور و همچنین تولید بیشتر عسل دقیقاً زمان گرده‌افشانی و گل‌دهی باغ‌ها و مزارع  به استان‌هایی چون گلستان، مازندران و جنوب کوچ می‌کردند اما چند سالی است که صنعت زنبورداری با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و در کنار این مشکلات ویروس کرونا نیز بر مشکلات آنان افزوده است.

عدم همخوانی قیمت تولید و فروش
یکی از زنبورداران خراسان شمالی که پنج سالی است به‌صورت تخصصی در شهرستان راز و جر گلان در صنعت زنبورداری فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با بازار، با اشاره به اینکه عسل‌های تولیدی این منطقه بیشتر از گیاهان دارویی، گون، آویشن، خارشتر و میوه‌های درختی است، می‌گوید: در حال حاضر از ۱۰ کندو عسل به‌طور میانگین ۲۵ کیلو عسل تولید می‌کنم و علت کم بودن تولید نیز ثابت بودن کندوها در یک منطقه است.

در حال حاضر از ۱۰ کندو عسل به‌طور میانگین ۲۵ کیلو عسل تولید می‌کنم

محسن پاکزاد افزایش قیمت وسایل موردنیاز زنبورداران اشاره می‌کند و می‌افزاید: این قیمت‌ها هیچ‌گونه همخوانی باقیمت تمام‌شده عسل ندارد، متأسفانه در استان و کشور ما هیچ نهادی برای حمایت از تولیدکنندگان عسل و زنبورداران وجود ندارد، به همین خاطر بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نمی‌شود.

وی بابیان اینکه برخی از زنبورداران تنها به دلیل علاقه‌ای که دارند به حرفه زنبورداری مشغول هستند می‌افزاید: رمز موفقیت در صنعت زنبورداری دارای سه رکن اصلی "اصلاح نژاد، محیط پر از گل و گیاه ،مدیریت" بوده که حلقه اتصال آن مدیریت است که اگر هر زنبورداری این رکن‌ها را رعایت کند قطعاً در این حرفه سودآور موفق خواهد شد.

کرونا زنبورداری خراسان شمالی را هم بی‌نصیب نگذاشت؛ سهمیه نادرست شکر

کوتاه کردن دست واسطه‌ها
یکی دیگر از زنبورداران خراسان شمالی عدم شناخت جایگاه زنبورداری را یکی از مشکلات زنبورداران عنوان می‌کند و می‌گوید: اکثر باغداران فکر می‌کنند زنبورها محصول آن‌ها را خراب می‌کند، اما به اعتقاد زنبوردارها چنین دیدگاهی اشتباه است و زنبور می‌تواند تناژ محصولات کشاورزی را بالا ببرد.

رضا بهمن ادامه می‌دهد: زنبور نه‌تنها لطمه‌ای به مزارع نمی‌زند، بلکه موجب افزایش محصول نیز می‌شود و کشاورز نمی‌داند، اگر در مزرعه زنبوری وجود نداشته باشد، کشت آن‌ها آن‌طور که باید رشد نمی‌کند، از سوی دیگر سم‌پاشی کشاورزان بدون اطلاع قبلی باعث تلفات زنبوران می‌شود.

وی بابیان اینکه زنبورداران ما احتیاج به حمایت دارند می‌افزاید: بیش از نیمی از عسل تولیدشده را به نصف قیمت به واسطه‌ها می‌فروشیم که آن را به دیگر استان‌ها می‌برند بیشتر زحمت را ما متحمل می‌شویم ولی سودش به جیب واسطه‌ها می‌رود که اگر این حمایت‌ها باشد می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

تجهیزات فرسوده
این تولیدکننده عسل در ادامه فرسوده بودن تجهیزات،سرقت کندوها، تهیه و خرید تضمینی فرآورده‌های عسل، ارائه تسهیلات مناسب و با بهره کمتر به زنبورداران به جهت تجهیز زنبورداری‌ها، کرونا و بحث مجوز جابه‌جایی و بیمه را از عمده‌ترین  مشکلات این صنعت عنوان می‌کند.

بیش از نیمی از عسل تولیدشده را به نصف قیمت به واسطه‌ها می‌فروشیم

بهمن در خصوص عسل‌های تقلبی موجود در بازار نیز می‌گوید: متأسفانه تقلب زیادی در بازار عسل وجود دارد که این موضوع نه‌تنها مفید بودن عسل را زیر سؤال می‌برد، بلکه مضر هم هست و برخی از افراد در ساخت عسل تقلب می‌کنند و مواد قندی را به آن می‌افزایند و باقیمت پایین تحت عنوان عسل خالص به فروش می‌رسانند و این موجب شده زنبورداران منطقه با مشکل فروش روبرو شوند که نیازمند نظارت بر فروش این‌گونه عسل‌ها از سوی مراجع ذی‌ربط است.

سهمیه ناکافی شکر
غلامحسین نجاتی یکی دیگر از زنبورداران می‌افزاید: برای این قشر تولیدکننده و مفید برای طبیعت و جامعه، اگر نهاده‌ها به‌موقع در اختیارشان گذاشته شود قطعاً راندمان کارشان عالی خواهد شد؛ چراکه پرورش زنبورعسل مقطعی است و اگر سروقت به آن  رسیدگی نشود، زمان مناسب از دست می‌رود و زنبوردار و کارگر نیز  ضرر می‌کند. سهمیه توزیع‌شده شکر برای زنبورداران پاسخگوی نیاز زنبورداران نیست و از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی کشور تهیه شکر باقیمت بالا برای زنبورداران مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی به بحث کرونا و آسیب‌های ناشی از آن اشاره می‌کند و می‌گوید: فصل بهار و تابستان که هوا گرم و طبیعت پر از گل و گیاه است شهد و گرده به‌وفور پیدا می‌شود اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا سبب شد تا نقل‌وانتقال زنبورداران به استان‌های دیگر کاهش پیدا کند و این مهم سبب کاهش تولید عسل و هم‌چنین کاهش انگیزه در بین زنبورداران شد.

کرونا زنبورداری خراسان شمالی را هم بی‌نصیب نگذاشت؛ سهمیه نادرست شکر

برداشت ۲۸۰۰ تن عسل
مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیش از هزار و ۹۵۵ نفر در صنعت زنبورداری استان مشغول فعالیت هستند که خراسان شمالی در تولید صمغ(موم زنبورعسل) رتبه یک کشوری و در تولید عسل رتبه ۱۲ و همچنین در بحث میانگین تولید رتبه ۴ کشوری را به خود اختصاص داده است.

علیرضا صادق وی بابیان اینکه هر کلنی بالغ‌بر۳.۱۴ کیلوگرم عسل می‌دهد، اظهار می‌دارد: از کلنی‌های موجود در استان سالانه بیش از دو هزار و ۸۰۰ تن عسل، ۷۷ کیلوگرم ژله رویال، ۱۰ هزار کیلوگرم گرده گل و ۵۵۰ کیلوگرم بره موم تولید می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی، خروج از تک‌محصولی، ارتقا دانش زنبورداران و توجه به توسعه تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل از قبیل ژله رویال، گرده گل، زهر زنبور، بره موم و افزایش بهره‌وری از برنامه‌های این سازمان است.

افزایش قیمت شکر
مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص توزیع شکر در بین زنبورداران استان می‌افزاید: شکر برای تغذیه زنبور در فصل پاییز و زمستان به جهت تقویت کلنی‌ها موردنیاز است که برای مرتفع کردن این نیاز زنبورداران حدود ۲۸۵ تن شکر در سال گذشته بین فعالین این صنعت توزیع شد.

با توجه به خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی، خروج از تک‌محصولی، ارتقا دانش زنبورداران و توجه به توسعه تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل از قبیل ژله رویال، گرده گل، زهر زنبور، بره موم و افزایش بهره‌وری از برنامه‌های این سازمان است

وی افزایش قیمت شکر از ۷۵۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، شیوع ویروس کرونا، مشکلات ناشی از آن به جهت جابجایی کلنی و مجوز اسکان برای جابجایی به استان‌های دیگر، بیمه و عدم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت ازجمله مشکلات زنبورداران این استان عنوان می‌کند.

حال باید دید با کاهش سهمیه شکر که به عنوان غذای زینورهای محسوب می شود و به اشتباه مردم فکر می کنند که زنبورداران شکر را آب کرده و اجای عسل می فروشند، شرایط زنبورداری در خراسان شمالی چگونه خواهد شد و آیا این صنعت در گیرو دار مشکلات روز خوش نخواهد دید؟

کد خبر: ۸۳٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha