۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۴
کاربران میلیاردی و اپلیکیشن‌های صدهزار خدمتی! |  چرا شرق در استفاده از سوپراپلیکیشن ها موفق‌تر است؟
شرق، پایتخت سوپر اپ ها

کاربران میلیاردی و اپلیکیشن‌های صدهزار خدمتی! |  چرا شرق در استفاده از سوپراپلیکیشن ها موفق‌تر است؟

رقابت اکنون در ساخت سوپر اپ هایی است که به لطف طیف گسترده ای از خدمات از جمله پرداخت آنلاین، رزرو هتل و تاکسی، مشاوره پزشکی، شبکه های اجتماعی و... بیشتر نیاز کاربران را تامین می کنند.

بازار؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات: تلفن های همراه دیگر فقط ابزاری برای ارتباط صوتی مستقیم نیستند که هدف اصلی نوآوری تلفن ها بیش از ۱۴۰ سال پیش بود و اکنون از نظر ارتباطات در اشکال مختلف و همچنین ذخیره داده ها  نقشی اساسی دارند.  امروز به راحتی می توان برقراری ارتباط با خدمات اینترنتی و حتی انجام معاملات فیزیکی را نیز از طریق گوشی دنبال کرد.
در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان به رهبری چین، شهروندان نمی توانند زندگی خود را بدون این دستگاه تصور کنند این امر به آنها اطمینان می دهد که خدمات بی شماری را تجربه خواهند کرد. شروع به موقع گرفتن تاکسی، تحویل غذا به خانه ها یا پرداخت هزینه مواد غذایی و سایر خریدها و...
این تحول عظیم  که همزمان با افزایش تعداد کاربران اینترنت و کاربران تلفن های هوشمند است، باعث ایجاد یک رقابت بین شرکت های فناوری برای توسعه سوپر اپلیکیشن ها  شد که طیف گسترده ای از خدمات اساسی و سرگرمی را در یک مکان به کاربر ارائه می دهد.
به عنوان مثال، در چین، WeChat به لطف طیف گسترده ای از خدمات از جمله پرداخت آنلاین، رزرو هتل و تاکسی، مشاوره پزشکی، شبکه های اجتماعی، پیام رسانی، بازی ها و سایر ویژگی ها به عنوان "پادشاه سوپر اپلیکیشن ها " شناخته شده است.

سوپر اپلیکیشن باعث می شود تا کاربر بدون دردسر جابجائی روزانه بین ده ها برنامه  زندگی خود را به طور معمول انجام دهد و همچنین از به روز رسانی مداوم  ونگه داشتن رمزهای عبور و دریافت پیام های پستی از همه این برنامه ها بی نیاز شود


دقیقاً یک سوپر اپلیکیشن چیست؟
 اولین کسی که " سوپر اپلیکیشن " را تعریف کرد مایک لازاریدیس (Mike Lazaridis)  بنیانگذار بلک‌بری "BlackBerry" در سال ۲۰۱۰ بود. وی این تعریف را به عنوان یک اکوسیستم بسته از بسیاری از برنامه های کاربردی تعریف کرد که افراد ممکن است هر روز از آنها استفاده کنند زیرا تجربه ای  یکپارچه و کارآمد است.
این ایده از مدت ها پیش وجود داشت اما اکنون با انقلاب موبایل ها و به طور کلی فن آوری تکامل یافته  به یک بازار عظیم خدمات و پیشنهادات تبدیل شده است.
تنسنت « Tencent»  برنامه وی چت «WeChat» خود را به عنوان یک پلت فرم پیام رسانی آغاز کرد اما با بیش از یک میلیارد نفر کاربر، آن را به یکی از برنامه های برتر جهان تبدیل کرده است.
 این مفهوم باعث می شود تا کاربر بدون دردسر جابجائی روزانه بین ده ها برنامه  زندگی خود را به طور معمول انجام دهد و همچنین از به روز رسانی مداوم  ونگه داشتن رمزهای عبور و دریافت پیام های پستی از همه این برنامه ها بی نیاز شود.
از طرف دیگر، شرکت های بزرگ تلاش می کنند تا حد امکان از مخاطبان خود بهره مند شوند، از این رو از طریق همان مشتریان درآمد بیشتری کسب می کنند و البته هر زمان که خدمات متفاوتی ارائه دهند افراد جدیدی را جذب می کنند و لذا تنوع بیشتری را در سبد محصولات خود جستجو می کنند.
- عناصر اساسی این برنامه ها شامل؛ جامعیت و مسئولیت اجتماعی است زیرا باید همزمان با همه مشتریان کار کند. این برنامه ها به لطف هدایت یک سیستم عامل به چندین کسب و کار و مشتری  و بالاخره حفظ حریم خصوصی داده ها است که  فرصتی عالی برای ایجاد مکانی بهتر در جایگاه جهانی است زیرا حفاظت از داده ها، موفقیت بزرگ و شهرت خوب را تضمین می کند.
وی چت «WeChat»  به لطف تعداد کاربران بیش از یک میلیارد نفر، در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و محبوب ترین برنامه سوپر اپ است. تخمین زده می شود که بیش از یک میلیون سرویس ارایه شده از طریق برنامه های کوچک با وی چت قابل دسترسی است، به این معنی که کاربر هرگز مجبور به ترک آن نخواهد بود.
بیشتر سرویس های وی چت «WeChat»  فقط در چین در دسترس کاربران است، به همین دلیل است که ممکن است بسیاری از مردم با وجود هژمونی آن چیزی در مورد آن نشنوند، با این حال یک رقیب آینده دار (اما همچنان چینی) وجود دارد که علی پی  "Ali Pay" از مجموعه  شرکت آنت گروه (گروه مورچه-Ant Group )  است. این نرم افزار نیز بیش از یک میلیارد کاربر دارد و  این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به ۱۲۰، ۰۰۰ سرویس برنامه های کوچکتر دسترسی دارند.

کاربران میلیاردی و اپلیکیشن‌های صدهزار خدمتی! |  چرا شرق در استفاده از سوپراپلیکیشن ها موفق‌تر است؟


وی چت «WeChat»  به لطف تعداد کاربران بیش از یک میلیارد نفر، در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و محبوب ترین برنامه سوپر اپ است. تخمین زده می شود که بیش از یک میلیون سرویس ارایه شده از طریق برنامه های کوچک با وی چت قابل دسترسی است، به این معنی که کاربر هرگز مجبور به ترک آن نخواهد بود

راز برتری چین
چین جهش بزرگی به دوران اینترنت داشته است. این بدان معناست که افراد از تلفن های هوشمند به تلفن های هوشمند فوق سریع منتقل شده اند و این امر به شرکت های اینترنتی امکان نوآوری را به گونه ای داده است که همتایان غربی آنها قادر به این کار نیستند.
برخی از مفسران نیز این برتری را به این واقعیت نسبت می دهند که قوانین داده در چین بسیار متفاوت است. در غرب قوانین و مقررات زیادی وجود دارد که باعث ایجاد اصطکاک های زیادی در مورد این خدمات می شود که دولت در چین به سادگی نمی تواند آنها را تنظیم کند.
شرکت های اینترنتی چینی به جای فقط یک محصول یا خدمات، بر ساخت کل اکوسیستم ها تمرکز دارند.  آنها به این فکر می کنند که چگونه کل سبک زندگی کاربر را تغییر دهند و سبک زندگی انها به سوی آنلاین سوق دهند. جایی که به معنای واقعی  به معنای بسیاری از معاملات و داده های بسیار در آن وجود دارد.
 طبق قوانین چین، همه شرکت ها (نه فقط وی چت) در صورت نیاز حزب کمنیسم حاکم مجبورند که داده ها را تحویل دهند و این موضوع  ممکن است رضایت پکن از این الگوی کاربرد را علی رغم ضعف مقررات توجیه کند.
نگرانی در مورد حریم خصوصی و امنیت داده ها ممکن است از جمله دلایلی باشد که گسترش این برنامه های چینی را برای گسترش در خارج از کشور دشوار کرده است، اما اندازه بازار بسیار بزرگ  داخلی  چین  را نمی توان نادیده گرفت ومهم است.

کاربران میلیاردی و اپلیکیشن‌های صدهزار خدمتی! |  چرا شرق در استفاده از سوپراپلیکیشن ها موفق‌تر است؟


رقیب بعدی
رقابت برای ساخت برنامه فوق العاده بعدی در جهان در حال افزایش است، بسیاری از اولین شرکت کنندگان در جنوب شرقی آسیا مستقر هستند، زیرا با گسترش ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر منطقه، رقابت شدیدی برای جلب توجه آنها وجود دارد.
شرکت های گراب " Grab "، گوجک " Gojek " وسی گروپ  " SEA Group " از بزرگترین و بهترین گروه هایی هستند که بودجه دریافت کردند تنسنت و علی بابا و شرکت های آمریکایی مانند گوگل و پی پال در انها سرمایه گذاری کرده اند.
گوجک Gojec  مستقر در اندونزی از یک پلت فرم تماس با موتور سیکلت به برنامه ای تبدیل شده است که خدمات سواری، پرداخت و تحویل غذا را ارائه می دهد و به گفته این شرکت منطقه به طور طبیعی برای  سوپر اپ ها  مناسب است.

کاربران میلیاردی و اپلیکیشن‌های صدهزار خدمتی! |  چرا شرق در استفاده از سوپراپلیکیشن ها موفق‌تر است؟

در سطح غربی و به ویژه در بخشی که در چند دهه گذشته توسط نوآوری های فنی متزلزل شده است، پی پال «PayPal» برنامه های استراتژیک برای یک برنامه فوق العاده را ایجاد کرده است که ممکن است بانک ها را گیج کند و به سرمایه گذاران قول داده است که یک بستر راه اندازی کنند که به مصرف کنندگان اجازه می دهد با میلیون ها تاجر مراوده و معامله  کنند، در حالی که بیشتر کارهایی را که در حال حاضر در بانک ها انجام می دهند نیز انجام می دهد.
پی پال می خواهد خدمات مالی به مصرف کنندگان را در یک اکوسیستم ادغام کند که قدرت خود را از روابط خود با بازرگانان می گیرد به طوری که مصرف کنندگان برای خرید چه در فروشگاه های فیزیکی و چه به صورت آنلاین به این اپلیکیشن می آیند و براساس تاریخچه خرید خود پیشنهادات و پاداش هایی دریافت می کنند که این امر آنها را ترغیب می کند تا مرتباً برگردند.
در بخش مالی، در دسترس بودن چنین خدماتی که به مشتریان امتیاز وفاداری و پیشنهادات جذاب می دهند در جذب آنها موثر خواهد بود و برخلاف نگرانی برخی  به دلیل اهمیت تأمین مالی بانک ها به نقش خود در بخش مالی ادامه خواهند داد. همچنین برای موفقیت در این انتقال و تضمین امنیت آنها با شرکت های فین تک «fintech» همکاری خواهد کرد.

کد خبر: ۸۳٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha