۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
خروج بازار سرمایه از اولویت اصلی دولت| قیمت سهام همچنان نزولی است
کارشناس بازار سرمایه:

خروج بازار سرمایه از اولویت اصلی دولت| قیمت سهام همچنان نزولی است

لرستان- عمیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه بازار سرمایه از اولویت اصلی دولت خارج شده به همین دلیل مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

هومن عمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: امسال جزء محدود سال‌هایی است که ما از ابتدای سال نمی توانیم چشم‌انداز مشخصی را برای بازار بورس و سرمایه ترسیم کنیم چون تمام برنامه‌ها حول دو محور مطرح می‌شود. محور اول رفع تحریم‌ها تا پایان فعالیت دولت و مذاکره ۱+۵ و آمریکاست و محور دوم بحث انتخابات ریاست جمهوری کشور است که تقریباً تمام سیاست‌های داخلی و خارجی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: احتمالاً آرامش اقتصادی، سیاست نخست سکانداران اقتصادی ما باشد چون در حال حاضر بازار سرمایه ثباتی ندارد؛ متاسفانه بازار سرمایه از اولویت اصلی دولت خارج شده و مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: جریان نقدینگی شرکتهای حقوقی و سرمایه‌گذاری و بازارگردانی‌ها به خوبی به سمت بازار سرمایه وارد شد، ولی این جریان آنطور که باید هدایت نشد و در ماه‌های اخیر سیاست گذار با اعلام اینکه «شرایط را تحمل کنید که قوانین در حال اصلاح شدن است»، سعی کرد زمان بخرد که عده زیادی صبوری کردند تا ببینند این تغییر قوانین چقدر می‌تواند به رونق بازار کمک کند.

بورس همچنان قرمز
وی تصریح کرد: تا امروز کماکان بازار منفی است و جای سوال دارد که بازارگردان‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری چه می‌کنند؟ چرا دست اندرکاران اقتصادی در جریان بازار سرمایه اقدامی عملی انجام نمی‌دهند؟ در واقع این بازار نیاز به نقدینگی دارد و قیمت سهم‌ها بسیار کاهش یافته پس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰، بازار سرمایه است.

عمیدی بیان کرد: قیمت‌ها بسیار پایین آمده و ارزندگی سهام بسیار مشخص و واضح شده است اما جهت سیاست‌گذاری به سمتی نیست که مردم را به حضور و ماندگاری در این بازار تشویق کنند، متأسفانه بازار دو سه روز مثبت می‌شود بعد عده‌ای خارج می شوند و دوباره منفی می‌شود، یعنی این جریان مستمر در صدد است که یک چشم انداز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را بتوانیم در چند ماه اخیر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت به شدت بر روی بازار تأثیر گذاشته است، گفت: سال قبل سیاست دولت حمایت از بازار بورس و تأمین مالی از طریق بورس بود که این کار را انجام داد پس از مدتی سیاست معکوس شد و به سمت فروش اوراق حرکت کرد و برای فروش اوراق بازار را منفی نگه داشت تا اوراق‌هایی با درآمد ثابت بتوانند فروش خوبی را داشته باشند.

قیمت سهام نزولی است
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر فروش اوراق دولت هم تمام شده است، افزود: بررسی کارنامه دولت نشان می‌دهد که در سال ۹۹ بازدهی معقولی وجود داشته ولی در سال ۱۴۰۰ شروع خیلی بدی داشتیم به طوری که یک روز بازار نیمه مثبت و دو سه روز بعد بازار منفی می‌شود که این شرایط خوبی نیست.

وی بیان کرد: علی رغم اینکه قیمت سهام افت کرده و خیلی مناسب شده و سودسازی شرکت ها خیلی بالا رفته به طوری که آمار فروش خوبی را منتشر می‌کنند ولی گزارشات کدال با روند بازار اصلاً سازگاری ندارد و در خلاف جهت یکدیگر هستند یعنی گزارش شرکت ها، شرایط، تولید و فروش، مثبت هستند اما از طرف دیگر قیمت سهام نزولی است. باید به این بازار پول وارد شود و حمایت ادامه‌دار وجود داشته باشد تا با ایجاد اعتماد بازار به جهت اصلی خود برگردد.

کد خبر: ۸۳٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha