۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
راز واکسن چینی سینوفارم/ کارایی واکسن‌ها متفاوت است

راز واکسن چینی سینوفارم/ کارایی واکسن‌ها متفاوت است

میزان کارایی همه واکسن های جهان متفاوت است و این کارایی بالا و پائین دارد. سوال این است که چگونه می توان تأثیرگذاری واکسن ها را افزایش داد؟

به گزارش بازار، وبگاه «ایل جورناله» ایتالیا در مطلبی به قلم «فدریکو جولیانی» کارایی و کارکرد واکسن چین ضد کرونای چین موسوم به واکسن سینوفارم را مورد بررسی قرار داده است.

این گزارش درباره واکسن چینی ضد کرونا می گوید: «بیانات گائو فو»، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین در خصوص واکسن های چینی ضد کرونا سخنان جنجالی را گفته است. سخنان وی در نظر غربی ها نوعی اعتراض شدید به واکسن های تولیدی در چین بوده است.

گائو با نقل قول برخی از رسانه های خارجی از او مبنی بر اینکه واکسن های ضدکرونای چینی از مصونیت اندکی برخوردار می باشند مخالفت کرد و گفت که پای یک سوء تفاهم در میان است. وی توضیح داد که فقط یک دیدگاه علمی را مطرح نموده و پیشنهاد در پیش گرفتن روشی برای بالا بردن میزان تأثیرگذاری واکسن ها داده است.

میزان کارایی همه واکسن های جهان متفاوت است و این کارایی بالا و پائین دارد. سوال این است که چگونه می توان تأثیرگذاری واکسن ها را افزایش داد؟

 به گفتۀ کارشناسان این مسأله همچنان مطرح است که آیا مشکل میزان تأثیر واقعی واکسن های چینی است یا اینکه استدلال درباره چگونگی افزایش میزان کارکرد و ایمنی آنها مطرح است؟

البته در این ارتباط اطمینان خاطری وجود ندارد. افشاگری هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت. شک و تردیدهای متعددی باقی می ماند. این پرسش مطرح است که چنانچه به راستی واکسن سینوفارم از تأثیر اندکی برخوردار است چرا چین همچنان با اطمینان از آن استفاده می کند؟

در هر صورت هدف چین واکسن زدن ۴۰ درصد مردم خود تا ماه ژوئن است. در این میان این کشور صدها میلیون واکسن از جمله همین سینوفارم را به دهها کشور جهان ارسال نموده و همچنان به این کار ادامه خواهد داد.

اما اطلاعات مربوط به واکسن BBIBP-CorV از چه چیزی حکایت دارند؟ کشور امارات که شریک چین در آزمایش واکسن است از یک تأثیر ۸۶ درصدی سخن گفت که البته پس از آن چین آن را بازنگری کرد و ۷۹ درصد عنوان کرد. در عین حال این اطلاعات هنوز قابل تأیید یا انکار نیستند.

کد خبر: ۸۳٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha