۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
محموله قاچاق ۸ هزار راسی دام کوچک در استان البرز کشف شد/ پلاک کوبی ۷۰ درصد دام‌های البرز

محموله قاچاق ۸ هزار راسی دام کوچک در استان البرز کشف شد/ پلاک کوبی ۷۰ درصد دام‌های البرز

کرج - سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: در ۱۰ ماهه امسال یک محموله قاچاق دام بزرگ و دو محموله دام کوچک با هشت هزار راس گوسفند در استان داشتیم.

به گزارش بازار، علیرضا جمالی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: بیشتر از ۷۰ درصد دام‌های البرز با هدف جلوگیری از قاچاق پلاک کوبی شدند.

جمالی افزود: با پلاک کوبی و ثبت اطلاعات دام‌ها در سامانه و همچنین اتصال به سامانه حمل و نقل فعال باربری‌ها، برای جابجایی هر گونه دام به سامانه مراجعه می شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جابجایی دام ها صدور گواهی بهداشت قرنطینه توسط دامپزشکی ضرورت دارد، گفت: گواهی بهداشت قرنطینه و صدور بارنامه برای  جابجایی دام لازم و ملزوم یکدیگر هستند و چنانچه کد مربوط به دام در سامانه وجود نداشته باشد گواهی حمل بار «بارنامه» صادر نمی شود و دام قاچاق محسوب شده و توقیف می شود.

جمالی در پاسخ به میزان افزایش یا کاهش جمعیت دام استان در سال جاری نیز گفت: در دام سبک «گوسفند» افزایش کمی داشتیم اما در دام سنگین تغییری نداشتیم.

 سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به دو وظیفه اصلی دامپزشکی که مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های واگیر دامی است، گفت: در خصوص بیماری های مشترک اقداماتی طی مراحل مختلف به طور سالیانه انجام می شود.

جمالی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال برای ۷۰ هزار راس دام خونگیری انجام شد، افزود: ۷۰ هزار دوز واکسیناسیون بروسلوز گاوی داشتیم و ۹۰ هزار دام هدف نیز برای واکسن سل مورد آزمایش قرار گرفتند.  

وی با اشاره به بیماری مشمشه که مشترک بین انسان و دام «از نوع اسب و قاطر» است، گفت: در این مدت زمانی حدود سه هزارو ۴۰۰ راس اسب مورد واکسن مشمشه قرار گرفتند.

جمالی اضافه کرد: برای مبارزه با بیماری هاری نیز حدود شش هزار دوز واکسن هاری بین سگ های گله انجام و همچنین برای جلوگیری از بیماری توسعه دهنده حدود ۵۲ هزار راس گاو، حدود ۴۵۵ هزار راس گوسفند و حدود دو میلیون و ۴۰۰ متر مربع دامداری نیز سم پاشی شده است.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه تب برفکی مهمترین بیماری واگیر دام است که واکسیناسیون آن در سه مرحله « هر چهار ماه » یک بار انجام می شود، گفت: برای حدود ۲۶۱ هزار و ۵۹۷ راس گاو و حدود ۶۰۷ هزار راس گوسفند در دو مرحله واکسیناسیون انجام شده که مرحله دوم هنوز تکمیل نشده است.

جمالی افزود: برای حدود ۶۰۰ هزار راس گوسفند واکسیناسیون شاربن انجام شده و برای دام های بزرگتر «دو هزار واکسن لمپی اسکین» و برای بیماری پی پی آر که از بیماری های مشترک است ۱۶۹ هزار و ۵۵۶ راس دام در حوزه بهداشت مدیریت بیماری‌های دامی واکسیناسیون انجام شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای همه دام های استان واکسیناسیون انجام می شود یا خیر؟ گفت:جمعیت هدف واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد است و برای همه بیماری های مشترک ۱۰۰ درصد دام‌ها مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۸٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha