۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
رتبه‌بندی معلمان باید ماهیت مستقلی داشته باشد
محقق آموزش و پرورش:

رتبه‌بندی معلمان باید ماهیت مستقلی داشته باشد

جوادیار، با تأکید بر اینکه برای رتبه بندی معلمان باید ماهیت مستقلی در نظر بگیریم گفت: باید بودجه مجزا و سازوکار و قانون مشخصی را برای این کار تعیین کرد تا دستخوش سلیقه و بازی و سنوات نشود.

به گزارش بازار، خلیل جوادیار، کارشناس و محقق حوزه آموزش و پرورش درمورد اجرای رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه تلفنی کرد.

جوادیار در ابتدا به فلسفه رتبه بندی معلمان اشاره و بیان کرد: ما اگر بخواهیم معلمان را به خاطر افزایش حقوقشان با محک رتبه بندی پیش ببریم در حقیقت هم به رتبه بندی ظلم می شود و هم به معلمان و بودجه.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه، دولت موظف است که نظام رتبه بندی معلمان را با توجه به عملکرد رقابتی طراحی و در بودجه سنواتی نیز پیش بینی کند که پاشنه آشیل هم دقیقاً همین مسئله است.

کارشناس و محقق حوزه آموزش و پرورش گفت: وقتی قرار است که قانونی از مجلس به عنوان نظام رتبه بندی معلمان گذرانده شود خواه ناخواه باید ردیف بودجه مشخص و دائمی پیدا کند و اگر هر سال آن را منوط به بودجه سنواتی کنیم اشتباه است.

جوادیار با بیان اینکه رتبه بندی معلمان را از سال ۹۴ به بازی هایی در سیاستگذاری و اجرا تبدیل کردیم گفت: بسیاری از کشورها نظام پرداخت حقوق معلمان را به رتبه بندی گره نمی زنند و رتبه بندی را یک امر کاملاً مستقل و دارای ماهیت می دانند.

وی با تأکید بر اینکه برای رتبه بندی معلمان باید ماهیت مشخص و مستقلی در نظر بگیریم گفت: باید بودجه مجزا و سازوکار مستقل و قانون مشخصی را برای این کار تعیین کنیم تا دستخوش سلیقه و بازی و سنوات و غیره نشود.

کارشناس و محقق حوزه آموزش و پرورش گفت: نظام پرداخت ویژه معلمان باید مستقل از کارکنان و فرهنگیان تدوین و تصویب شود و بعد از آن هم اقدام به تعیین نظام رتبه بندی کرد.
وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان در حال انجام است و معلمان بر اساس روش معیوب آزمون الکترونیکی رتبه بندی می شوند گفت: ما نباید نظام رتبه بندی را با نظام سنجش صلاحیت و کسب گواهینامه صلاحیت معلمی یکسان ببینیم.

جوادیار ضرورت رویکرد منسجم، کلان و هماهنگ به نظام رتبه بندی معلمان را یادآور شد و افزود: تدوین کنندگان لایحه همچنان نگاه رقمی به موضوع رتبه بندی معلمان دارند و اول وسع مالی را احراز می کنند و بعد نظام رتبه بندی را تدوین و ارائه می کنند.

تشکیل سازمان نظام معلمی ضروری است
عباس میرگلوبیات کارشناس و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای رتبه بندی معلمان به شرایط متفاوتی بستگی دارد گفت: اگر در اجرای این طرح، به شرایط مورد نیاز توجهی نداشته باشیم قطعاً اتفاقی نخواهد افتاد.

وی افزود: دولت و وزارت آموزش و پرورش نباید لایحه رتبه بندی معلمان را در قالب بودجه سالیانه منظور کنند چراکه در این صورت، منوط به تصویب بودجه و تأمین اعتبارات خواهد شد.

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش اجرای رتبه بندی معلمان را نیازمند تأمین زیرساخت های مورد نیاز دانست و گفت: با توجه به کسری بودجه و مشکلات مالی آموزش و پرورش باید یک فکر اساسی کرد و نظر همه معلمان هم این است که آموزش باکیفیت نیازمند تغییرات اساسی در بسیاری از موارد از جمله تغییر نگاه به معلم و آموزش دائمی است.

میرگلوبیات با بیان اینکه تکلیف نیروهای اداری در طرح رتبه بندی باید مشخص شود گفت: این طرح باید در لایحه بودجه دیده شود اما اگر هر سال به دنبال تصویب لایحه باشیم باعث بدبینی در قشر معلمان خواهدشد.

وی سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان را به عنوان دغدغه اصلی برای افزایش کیفیت آموزشی مطرح کرد و گفت: رتبه بندی معلمان از جمله اقداماتی است که می تواند به معلمان انگیزه دهد اما هدفگذاری که شده بحث توانمندسازی آنها و ارتقای کیفیت آموزش ها و فرهنگ است.

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش، تشکیل سازمان نظام معلمی را پیشنهاد کرد و گفت: سازمان نظام معلمی از جمله موضوعاتی است که هر از گاهی مطرح می شود اما متأسفانه به نتیجه ای نمی رسد درصورتیکه اگر این سازمان تشکیل شود بسیاری از موارد مورد نظرِ لایحه رتبه بندی در قالب آن اجرایی خواهدشد.

میرگلوبیات با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت و توجه به موضوع آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد گفت: کلیدی ترین موضوع، بحث تربیت و نگاهداشت معلمان است و باید به یک رویه تبدیل شود تا با رفت و آمد دولتها دچار تغییر و تحول نشود.

کد خبر: ۸۳٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha