۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
 دریافت مالیات از لوکس نشینان نیازمند قاطعیت و شفافیت قانون
کارشناس حوزه مالیات مطرح کرد

دریافت مالیات از لوکس نشینان نیازمند قاطعیت و شفافیت قانون

یزدی زاده، کارشناس حوزه مالیات گفت: اجرای قانون دریافت مالیات از خانه ها و خودرو های لوکس نیازمند قاطعیت و شفافیت قانونی است.

به گزارش بازار، یزدی زاده کارشناس حوزه مالیات با بیان این مطلب گفت: با وجود گذشت یکسال از تصویب قانون اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس به علت عدم شفافیت قانون و تدوین نشدن آیین نامه اجرایی، عملا اجرای آن مسکوت مانده است.

وی با تاکید بر ضرورت شفافیت حوزه های مالیاتی اظهارداشت: تا زمانیکه در قوانین مالیاتی شفافیت نباشد و اجرای آن با ابهاماتی همراه باشد اهداف این قانون عملا محقق نخواهد شد و این نقص قانون خسارات مادی و معنوی زیادی به اقتصاد ملی و مردم وارد می کند.

یزدی زاده افزود: اگر مجلس در کنار این مصوبه خود آیین نامه اجرایی آنرا نیز تهیه کرده بود اکنون اجرای این قانون با مشکل مواجه نمی شد بنابراین باید با اصلاح شیوه های قانونگذاری این مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به نقایص شیوه های قانونگذاری در کشور گفت: در دنیا قوانین شفاف نوشته میشود بدون اینکه زمینه ای برای اعمال سلیقه وجود داشته باشد و به همین دلیل قوانین پس از تصویب بلافاصله به اجراء گذاشته می شود اما متاسفانه در کشور ما در طول یک قرن گذشته شیوه های قانونگذاری با مشکلات اساسی و عدم شفافیت همراه بوده و به همین علت اجرای بسیاری از قوانین با مشکلاتی همراه بوده و یا مسکوت مانده است.

این کارشناس حوزه مالیاتی، اعمال سلیقه و سلیقه ای عمل کردن برخی قوانین را ناشی از نبود شفافیت در قانون دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از قوانین ما غیر شفاف و قابل اعمال سلیقه است و قطعا قوه قضاییه و دیگر دستگاههای مسئول باید برای رفع این مشکل و جلوگیری از خسارات به مسئله ورود کنند.

وی افزود: این ایراد ساختاری در کشور از ۱۰۰ سال گذشته در طراحی قوانین وجود داشته به گونه ایکه تدوین استراتژی های اقتصادی به قوه مجریه که مستاجر ۴ساله است واگذار شده و به همین علت بیماری تورم از ۵۰ سال گذشته درمان نشده و در طول اینمدت هیچ وقت مالیات بر ثروت دیده نشده است زیرا بخش دولتی با نگاه دولتی برنامه ریزی می کند.

یزدی زاده در پایان اصلاح شیوه های قانون گذاری با همکاری بخش های فراقوه ای در زمینه سیاست های بلند مدت و اساسی را ضروری دانست.

کد خبر: ۸۳٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha