۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۰
تداوم سایه سنگین گرانی بر بازار میوه همدان؛ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

تداوم سایه سنگین گرانی بر بازار میوه همدان؛ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد

همدان- در حالی رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان قیمت میوه در بازار همدان را متعادل و کاهش یافته می داند که شهروندان معتقدند قیمت ها همچنان بالاست و با دخل و خرج آنها نمی خواند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بهار که کم کم خود را نمایان می کند و هفته های ابتدایی آن سپری می شود بازار میوه رنگ و لعاب خاصی به خود می گیرد و میوه های نوبرانه راهی بازار می شوند.

این وضعیت در دو بازار اصلی شهر همدان محوطه های سرگذر و سبزه میدان نیز رخ می نماید؛ هر چند از روزهای قبل در برخی فروشگاه ها و مغازه های لوکس در مناطق بالای شهر همدان شاهد عرضه میوه های نوبرانه بوده ایم اما وقتی میوه نوبرانه به این دو بازار اصلی پا می گذارد چنین تصور می شود که قیمت ها شکسته شده و با نرخ های متعادلی امکان خرید میوه های نوبرانه وجود دارد.

تصور ارزن شدن میوه های نوبرانه با عرضه آنها در بازار سرگذر و سبزه میدان همدان سه چهار سالی است رنگ واقعیت به خود ندیده تا جایی که قیمت ها تا وفور عرضه هر میوه نوبرانه ای به طرز محسوسی گران تر از مابقی میوه ها است

با این وجود تصور ارزن شدن میوه های نوبرانه با عرضه آنها در بازار سرگذر و سبزه میدان همدان سه چهار سالی است رنگ واقعیت به خود ندیده تا جایی که قیمت ها تا وفور عرضه هر میوه نوبرانه ای به طرز محسوسی گران تر از مابقی میوه ها است.

 البته در کنار این بازار نجومی میوه ها هستند افرادی که بدون توجه به قیمت بالای آنها، این نوبرانه ها را خریداری می کنند اما از سوی دیگر عده ای تنها آنها را در بازار می ببینند و از کنار آنها گذر می کنند.

تداوم سایه سنگین گرانی بر بازار میوه همدان/ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد

خبرنگار بازار روز گذشته سری به میدان میوه و تره بار سرگذر همدان زد تا ضمن گفتگویی با مردم و شهروندان جویای وضعیت قیمت ها در این بازار شود.

میوه نوبرانه که جای خود دارد اما میوه های دیگر نیز نرخ قابل قبولی ندارند در حالی که در این ایامی که کرونا بسیاری از کسب و کارها را مختل کرده و خانواده های زیادی از این ویروس متضرر شده اند و از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفته اند باید مدیریت بیشتری بر بازار صورت گیرد

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه انتظار می رود قیمت میوه متعادل شود اما خبری از کاهش قیمت ها نیست، گفت: میوه نوبرانه که جای خود دارد اما میوه های دیگر نیز نرخ قابل قبولی ندارند در حالی که در این ایامی که کرونا بسیاری از کسب و کارها را مختل کرده و خانواده های زیادی از این ویروس متضرر شده اند و از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفته اند باید مدیریت بیشتری بر بازار صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه با همه گیری ویروس کرونا ضرورت تغذیه مناسب و تامین ویتامین های بدن از سوی پزشکان مورد تاکید قرار دارد اما آنچه مشهود است اینکه اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند میوه هم کم کم از سبد خانوارها حذف خواهد شد، گفت: شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده و افراد بسیاری از کار بیکار شده اند و حتی برخی هنوز بعد از چند ماه فعالیت خود را آغاز نکرده اند حال یا این شرایط باید علاوه بر دغدغه و نگرانی های ناشی از کرونا، گرانی بازار و شیب تند افزایش قیمتها را هم تحمل کنند.

به نظر می رسد ضرورتی برای عرضه میوه نوبرانه در بازار اصلی میوه و تره بار همدان وجود نداشته باشد و بهتر است اجازه دهیم همان چند مغازه لوکس در مناطق بالای شهر به عرضه این میوه ها بپردازند

وی بابیان اینکه به نظر می رسد ضرورتی برای عرضه میوه نوبرانه در بازار اصلی میوه و تره بار همدان وجود نداشته باشد و بهتر است اجازه دهیم همان چند مغازه لوکس در مناطق بالای شهر به عرضه این میوه ها بپردازند، گفت: کسی که برای خرید میوه مورد نیاز خانواده خود به بازار مرکزی مراجعه می کند یکی از دلایل حضورش خرید میوه ارزان قیمت تر نسبت به مغازه ها و فروشگاه های محلی است بنابراین تنها با دیدن قیمت های نجومی این میوه ها با اعصاب متشنج تری به خانه بر می گردد.

تداوم سایه سنگین گرانی بر بازار میوه همدان/ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز با بیان اینکه تا همین چند روز پیش از میوه هایی که برای شب عید خریداری کرده بودیم استفاده می کردیم، گفت: هر روز قیمتها در حال افزایش است و علت این همه نوسان قیمت در بازار هنوز هم که هنوز است مشخص نشده است.

خانم بخشی با بیان اینکه مسولان باید نظارت بیشتری بر بازار اقلام خوراکی به ویژه اقلام ضروری و میوه داشته باشند، گفت: امیدواریم امسال وضعیت سال گذشته در نوسان بیش از حد قیمت ها در بازار رخ ندهد و همین الان که در ابتدای سال قرار داریم یک برنامه ریزی منسجم برای برخورد با سواستفاده کنندگان تدوین شود.

قیمت میوه هایی که به وفور در بازار وجود دارد به قدری بالاست که پولی برای خرید میوه نوبرانه نمی ماند

وی با بیان اینکه قیمت میوه هایی که به وفور در بازار وجود دارد به قدری بالاست که پولی برای خرید میوه نوبرانه نمی ماند، گفت: زمانی قیمت میوه نوبرانه نهایت دو تا سه برابر قیمت میوه های همیشگی بود اما امروز قیمت ها ده تا ۲۰ برابر و حتی بیشتر از این است.

صحبت با شهروندان و بررسی وضعیت بازار میوه همدان به خصوص میزان استقبال مردم از عرضه میوه شب عید خبرنگار بازار را متوجه رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان کرد تا در گفتگویی با وی وضعیت نظارت و مدیریت قیمت ها را جویا شود.

رضا البرزی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه میوه های عرضه شده در تنظیم بازار شب عید از کیفیت خوبی برخورداربود، اظهار کرد: به دلیل عرضه میوه در نقاط مختلف شهر با وجود اینکه مقدار میوه نسبت به سال گذشته، بیشتر بود ولی میوه های عرضه شده در تنظیم بازار عید با استقبال ۹۰ درصدی مردم همدان مواجه شد.

تداوم سایه سنگین گرانی بر بازار میوه همدان/ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان عنوان کرد: میوه های تنظیم بازاری در استان همدان در همان سه تا چهار روز باقی مانده به پایان سال خریداری شد و به تبع این امر قیمت میوه در بازار به ثبات رسید.

وی استقبال مردم همدان از میوه های تنظیم بازار نوروز را خوب ارزیابی کرد و افزود: قسمت اعظم میوه های عرضه شده در تنظیم بازار عید خریداری شد.

البرزی‌ با اظهار اینکه امسال میوه های عرضه شده در تنظیم بازار شب عید از کیفیت خوبی برخوردار بود، افزود: مشکلی در توزیع میوه نداشتیم و در همه نقاط شهر مکان هایی برای عرضه میوه در نظر گرفته شده بود.

در حال حاضر بازار میوه در همدان در رکود کامل به سر می‌برد و قیمت میوه پایین آمده و کاهش یافته است!

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان ادامه داد: در حال حاضر بازار میوه در همدان در رکود کامل به سر می‌برد و قیمت میوه پایین آمده و کاهش یافته است.  

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون قیمت میوه های عرضه شده در بازار پایین است، اضافه کرد: این کاهش قیمت را حتی در میوه های پاییزه نیز شاهد هستیم.

البرزی‌ در حالی که شهروندان از گرانی میوه گله مند هستند از کاهش قیمت صیفی جاتی از قبیل سبزی، خیار و گوجه فرنگی نیز سخن گفت و در این رابطه اظهار کرد: قیمت ها نسبت به سه تا چهار ماه باقی مانده به پایان سال، کاهش یافته است.  

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر میوه های نوبرانه کم کم وارد بازار می شود، یادآوری کرد: به محض اینکه میوه های نوبرانه به وفور وارد بازار شود، قیمت آن ها نیز کاهش می یابد.

قیمت میوه هایی مثل توت فرنگی به دلیل نوبرانه بودن در ابتدای عرضه به بازار با افزایش قیمت روبرو هستند اما کم کم که هوا روبه گرمی می رود و میوه های بیشتری وارد بازار می شود؛ به تبع با وفوری میوه در بازار، قیمت ها نیز با کاهش روبرو می شود

البرزی‌ در ادامه صحبت های خود از کاهش قیمت میوه ها در هفته های آتی خبرداد و گفت: قیمت میوه هایی مثل توت فرنگی به دلیل نوبرانه بودن در ابتدای عرضه به بازار با افزایش قیمت روبرو هستند اما کم کم که هوا روبه گرمی می رود و میوه های بیشتری وارد بازار می شود؛ به تبع با وفوری میوه در بازار، قیمت ها نیز با کاهش روبرو می شود.  

تداوم سایه سنگین گرانی بر بازار میوه همدان/ قیمت‌هایی که با جیب مردم همخوانی ندارد

وی در خصوص میوه های موجود در بازار همدان نیز گفت: با ورود میوه های نوبرانه  به بازار تمایل مردم به خرید میوه نوبرانه بیشتر می شود، بدین سان میوه های پاییزه مثل سیب و پرتقال با کاهش قیمتی نسبت به قبل در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد عرضه می شود.  

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان با تاکید بر اینکه در حال حاضر میوه  به وفور در بازار عرضه می شود و مشکلی در این رابطه وجود ندارد، افزود: همانند سال های گذشته در این موقع از سال و پس از تعطیلات نوروزی، بازار خرید کمی با سردی  مواجه است که انتظار می رود کم کم و طی هفته های آتی بازار میوه گرم‌تر شود.   

البرزی‌ در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز عنوان کرد: به همکاران توصیه شده که در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری و سرماخوردگی حتماً نفر جایگزین در مغازه مستقر شود و بازار را ترک کنند.

صحبت های رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان در حالی بیانگر رضایتمندی وی از قیمت ها در بازار همدان است که شهروندان همچنان قیمت ها را بسیار بالا می دانند و معتقدند در استانی که خود در کشاورزی سرآمد است نباید شاهد این چنین قیمت هایی برای میوه باشیم.

اینکه قیمت های فعلی را با قیمت های سه چهار ماه آخر سال گذشته مقایسه و نسبت به آنها از کاهش پایین نرخ ها سخن بگوییم کمی بی انصافی است

اینکه قیمت های فعلی را با قیمت های سه چهار ماه آخر سال گذشته مقایسه و نسبت به آنها از کاهش پایین نرخ ها سخن بگوییم کمی بی انصافی است چراکه هیچ سالی در این موقع از سال شاهد قیمت های نجومی برای میوه در بازار همدان نبوده ایم.

به هر حال آنچه انتظار می رود اینکه مسولان امر باید تا ابتدای سال هستیم برنامه ای تدوین و برای نظارت جدی بر بازار اقدام کنند تا شاهد تکرار روزهای تلخ افساربریدن گرانی در بازار نباشیم.

کد خبر: ۸۳٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha