۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
ضربه به استخراج کنندگان بیت کوین در پی کمبود تراشه
«بازار» گزارش می دهد

ضربه به استخراج کنندگان بیت کوین در پی کمبود تراشه

با توجه به کمبود جهانی تراشه که به صنایع مختلف ضربه وارد کرده است؛ استخراج کنندگان بیت کوین و سایر رمزارزها هم در این میان با توجه به افزایش تقاضا تحت فشار قرار گرفته اند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: «منیوفکچرینگ دات نت» در گزارشی به تاثیر کمبود جهانی تراشه روی صنعت استخراج رمزارز پرداخته است: شاید بیت کوین در یک روند صعود و گاوی را تجربه می کند اما همه چیز برای این پادشاه رمزنگاری خوب نیست. برای اینکه بیت کوین کار کند، به ماینرها برای کار و رایانه های قدرتمند نیاز دارد.

افزایش تقاضا فشار شبکه را افزایش داده است و اکنون استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده درگیر مشکلات کمبود جدی تراشه ها هستند که سایر بخش ها مانند صنعت خودرو را دچار مشکل کرده است. چرا این یک مشکل بزرگ برای بیت کوین است؟ در مورد آن چه می توان کرد؟

بیت کوین برای تأیید معاملات به ماینرها احتیاج دارد. وقتی می خواهید بیت کوین را از یک کیف پول به کیف پول دیگر ارسال کنید، برای تأیید اعتبار باید تراکنش به یک بلوک اضافه شود. برای تأیید اعتبار این بلوک، رایانه های قدرتمند، معمولاً دارای کارت گرافیک قوی، برای حل معاملات پیچیده ضروری هستند. این رایانه ها به دلیل تلاشهایشان با بیت کوین جدید استخراج شده پاداش می گیرند.

این مساله به طور معمول نسبتاً خوب کار می کند. اما وقتی تعداد معاملات بیت کوین به سرعت افزایش یابد، شبکه متراکم می شود. این بدان معنی است که برای کارکرد موثر بلاک چین، به قدرت پردازش بیشتری نیاز است. علاوه بر این، هرچه زمان پردازش بیشتر شود، اختلالات پردازش معاملات افزایش می یابد، این بدان معناست که برای ادامه رقابت، به رایانه های کارآمدتر و بیشتری نیاز است.

در حال حاضر، بسیاری از استخراج های بیت کوین توسط مزارع استخراج حرفه ای انجام می شود و اساساً اتاق های سرور غول پیکری هستند که با ماشین های مدار مجتمع (ASIC) مخصوص پر شده اند. به طوری که این ماشین ها به چیپست های بسیار تخصصی نیاز دارند. اگر قیمت این تراشه ها افزایش یابد، هزینه توسعه عملیات استخراج غیرقابل قبول خواهد بود.

کمبودها ادامه دارد
چالشی که برای علاقه مندان به رمزنگاری وجود دارد این است که به نظر می رسد کمبود عرضه تراشه همچنان ادامه خواهد داشت. Bitmain، یکی از بزرگترین تامین کنندگان تجهیزات استخراج بیت کوین، محصولاتش را تا آگوست ۲۰۲۱ به فروش رسانده است. این منجر به افزایش سرسام آور قیمت ها شده است و برخی از محبوب ترین برندها هم دارای بهای تمام شده بیش از ۴۵ درصد هستند.

همچنین Fitch Solutions، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده ها، پیش بینی کرده است که کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ بر صنایع تأثیر خواهد گذاشت. اگر چنین باشد، چه اتفاقی برای بیت کوین می افتد؟

از طرفی یک احتمال این است که استخراج بیت کوین به خودی خود ناپایدار است. ارزهای رمزنگاری شده دیگری مانند اتریوم و کاردانو وجود دارد که یا با Proof of Stake یا اثبات سهم کار می کنند یا قبلاً آن را پیاده سازی کرده اند. این سیستم اجماع متکی به دارندگان توکن است که برای پردازش معاملات به جای اینکه کامپیوترها معاملات را حل کنند، بخشی از ارز خود را قفل می کنند.

کمبود ASIC جدید می تواند به تزریق  فوریت در تلاش های پروژه اتریوم کمک کند، زیرا هزینه های معامله در حال حاضر باعث می شود شبکه برای اکثر کاربران غیرقابل استفاده شود. اگر اتریوم بتواند با موفقیت از Proof of Work (اثبات کار) به Proof of Stake (اثبات سهم) منتقل شود، این ممکن است یک نقشه راه برای بیت کوین ارائه دهد تا همان کار را انجام دهد. گفته شد، این امر باعث ایجاد تنش های قابل توجهی در ماینرها می شود حداقل در کوتاه مدت.

کد خبر: ۸۳٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha