۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
امکان افزایش سهم بورس در تامین مالی وجود دارد
کارشناس بازار سرمایه:

امکان افزایش سهم بورس در تامین مالی وجود دارد

جبل عاملی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اعتماد مبحث مهمی برای سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه است، افزایش سهم این بازار در تامین مالی تا ۵۰ درصد را قابل دستیابی دانست.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی جبل عاملی، کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی تا ۵۰ درصد گفت: دور از واقعیت نیست که سهم بازار بورس افزایش پیدا کند زیرا سال گذشته استقبال زیادی از آن صورت گرفت، منتها مشکل سال جاری در میزان مشارکت و اعتماد از این بخش است زیرا مشخص نیست که مردم مجدد مشارکت و اعتماد کنند. با توجه به مسائلی که در بازار سرمایه رخ داد، این مسئله به تلاش بیشتری نیاز دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: تبلیغات گسترده‌ای برای بورس صورت گرفت و مردم هم سرمایه‌هایی خوبی را وارد این بازار کردند، اما با توجه به اینکه هدف تنها جذب سرمایه بود و به آن بلندمدت نگاه نشد، نتیجه‌ای جز دلسردی برای مردم به همراه نیاورد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: متاسفانه در دوره قبل به جای اینکه مردم از طریق آموزش وارد بازار شوند تا این حضور به یک منفعت دو جانبه مبدل شود، فقط تبلیغات رسانه‌ای وجود داشت که پس از یکسال هم به اینجا که الان شاهدیم، رسید. اکنون هم مردم در واکنش نسبت به بازار سرمایه بسیار راغب هستند زیرا چاره دیگری هم برای آنان وجود ندارد، منتها با این عدم اطمینانی که اشاره شد، بازار منتخب‌تر رمزارز است که می‌بینم استقبال از آن بسیار داغ شده است.      

جبل عاملی در این خصوص تصریح کرد: مردم به خوبی بر این مسئله که مانند هر کشور دیگری باید از طریق کسب درآمد در بازارهای معاملاتی ارتقا مالی یابند، آگاه هستند، منتها در ایران قوانین خوبی در این رابطه به تصویب نمی‌رسد. حدود ده سال پیش بازار فارکس ممنوع اعلام شد و بسیاری از فعالان آن را ادامه ندادند، اکنون فارکس همه‌گیر شده و اکثر فعالان در بورس به سمت آن سوق پیدا کرده‌اند، منتها همانطور که اشاره شد، مشکل قانون داریم. استعدادهایی در ایران وجود دارد که اگر ده سال پیش فارکس غیرقانونی نمی‌شد، درآمد کنونی ایران و جوانان کشور حداقل جایگزین صادرات غیر نفتی می‌شد.

وی در ادامه افزود: شکی در اینکه جوانان ایرانی باهوش و بااستعداد هستند، وجود ندارد، اما اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که می‌توان آموزش‌های دیگر کشورهای را مورد استفاده قرار داد و هنوز این توانایی وجود دارد که از طریق درگاه‌های مناطق آزاد کشور به بازارها از طریق راهکارهایی که هنوز عمومی نشدند، رسید. ولی باید صورت مسئله را مانند قضیه فارکس پاک نکرد زیرا وقتی جامعه دست به انتخابی زند، چاره‌ای جز فراگیری آن وجود نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: مدام در مورد برجام و تحریم‌ها صحبت به میان می‌آید، در حالی که می‌دانیم آمریکا تحریم‌هایی مشابه کشور ما را در مورد چین هم به اجرا در می‌آورد، ولی دلیل پیشرفت آن‌ها در این است که چین از طریق قانونگذاری از استعدادها و پتانسیل‌های خود بهره می‌برد، کاری که ایران به سادگی از کنار آن عبور می‌کند.

جبل عاملی در ادامه اضافه کرد: ایران با وجود تحریم اولین کشوری نیست که با بحث ارز دیجیتال یا فارکس مواجه می‌شود، اما بسیار ابتدایی با آن برخورد می‌کند، به طوری که حتی می‌توانیم دست به الگوبرداری که در بالا مورد اشاره قرار گرفت بزنیم.

وی در باره تشویق مردم به حضور در بورس توضیح داد: مردم دیگر نه فقط در بورس بلکه دیگر بخش‌ها هم جهت ورود با تشویق انتخاب نخواهند کرد زیرا  یک بار از این طریق جذب شدند، برای بار بعدی همانطور که اشاره شد باید اعتمادشان به دست آید و روی دادن این اتفاق بسیار به تصمیم‌گیران در این زمینه بستگی دارد. طبیعتا چنانچه تصمیمات پخته و جاافتاده‌ای اخذ شود، مسئله فوق محقق می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره فاکتورهای حضور مردم در بازار سرمایه بیان کرد: میزان نقدینگی که هنوز در دست مردم است، توان ورود برای آن‌ها را فراهم می‌کند. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی با توجه به تحریم‌های اعمال شده، نشان از این دارد که مردم چاره دیگری غیر از این برای کسب درآمد ندارند. اکنون چرخه کسب درآمد داخل کشور ناقص است و بسیاری از راه‌های آن مختل شده، به خصوص آنکه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل تعطیل شدند، به همین دلیل اکنون بازارهای مالی بهترین راه چاره برای حل این مشکل محسوب می‌شود.

جبل عاملی درادامه تاکید کرد: باید تصمیماتی گرفته شود تا بازارسازها به درستی عمل کنند. مشکل دیگر مسائل بین‌المللی است، به این معنا در صورتی که برای رمز ارزها یا فارکس بخواهیم کار انجام دهیم به دلیل تحریم‌ها مشکل هویتی داریم.

کد خبر: ۸۳٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha