۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
چالش‌های اجرای مصوبات جدید حقوق ورودی گمرگ| تعهد صاحبان کالا لغو می‌شود
معاون فنی گمرک ایران تشریح کرد

چالش‌های اجرای مصوبات جدید حقوق ورودی گمرگ| تعهد صاحبان کالا لغو می‌شود

جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: با مصوبات جدید درصد حقوق گمرکی کم شده، اما درصد سود بازرگانی ثابت مانده است.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در برنامه ۱۸/۳۰ شبکه خبر با موضوع مصوبات جدید هیئت مقررات زدایی و تسریع در روند ترخیص کالاها گفت: مساله‌ای که در این مصوبه مطرح شده، تغییر مبنای محاسبه ارزش کالاست و این مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است، مبنای محاسبه قیمت کالاهای وارداتی از دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار حاشیه بازار که در سامانه ETS برآورد می‌شود، تغییر یافته است.

وی افزود: حقوق ورودی از طرف مجلس وضع و به گمرک اعلام می‌شود که تا چندی پیش ۴ درصد بود. دومین مورد سود بازرگانی است که از طرف دولت مشخص می‌شود. سود بازرگانی متغییر است؛ برای کالاهای اساسی یک درصد و برای کالاهای واسطه‌ای بیشتر است.

جمال ارونقی افزود: پیش از این، حقوق گمرکی برای تمامی کالاهای وارداتی ۴ درصد بود و سود بازرگانی نیز برای کالاهای مختلف، متغیر و متفاوت بود.
وی گفت:حقوق ورودی گمرکی کالاهای غیراساسی بر اساس این قانون، ۲ درصد تعیین شده است. یعنی از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش یافته است. اما در سود بازرگانی تغییری حاصل نشده است.

ارونق گفت: مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی، حقوق ورودی کالاها را تشکیل می‌دهد. در مصوبه جدید درصد حقوق گمرکی کم شده، اما درصد سود بازرگانی ثابت مانده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره کالاهای پزشکی هم افزود: در خصوص این کالاها ابهام وجود دارد. نرخ ارز ۴ هزار و دویست برای شش قلم کالا تعیین شده است، اما کالاهای اساسی ۸۰۶ قلم اعلام شده است و به نظر می‌رسد باید این ملاک عمل قرار بگیرد.

جمال ارونقی درباره کالاهای ترخیص شده هم گفت: کالاهایی که ترخیص شده نباید مشمول افزایش حقوق گمرکی باشد.

وی گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت پیش نویس دیگری را ارائه داده است. مصوبه‌ای که اخیراً ارئه شده سود بازرگانی با تخفیف ۷۵ درصدی را در نظر گرفته که اگر این مبنای محاسبه باشد تولید آسیب بیشتری خواهد دید.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: بر اساس مصوبه جدید تعهد صاحبان کالا هم لغو می‌شود. این شاید مشکلاتی را ایجاد کند.

مهرداد جمال ارونقی گفت: ۱۲ مانع مشخص شده است. اگر این ۱۲ مانع بررسی و ابلاغ شود هیچ مشکلی در ترخیص بهنگام کالا در گمرک وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۸۳٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha