۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
مسئولان جرأت حذف یارانه نقدی را ندارند
کارشناس مسائل اقتصادی:

مسئولان جرأت حذف یارانه نقدی را ندارند

نوفرستی، کارشناس اقتصادی اظهارکرد: هیچ کاندیدای ریاست جمهوری و هیچ نماینده‌ای جرأت حذف یارانه‌ها را ندارد.

به گزارش بازار، جواد نوفرستی، کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه با اذعان به عدم موفقیت کشور در اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: ضرورت شروع این کار بدیهی است اما به دلیل سیاست گذاری‌های اشتباه، زندگی بخشی از مردم کشورمان به این یارانه وابسته شده بطوریکه نمی‌توان آن را قطع کرد.

وی متناسب سازی مبلغ یارانه‌ها با درآمد دهک‌های مختلف جامعه را ضروری دانست و افزود: بسیاری از افراد جامعه که نیازی به این یارانه ندارند هم اکنون یارانه نقدی دریافت می‌کنند و این شکل از پرداخت یارانه، بسیار اشتباه و مشکل ساز است.

این کارشناس اقتصادی با اظهار اینکه فشار نقدینگی و کسری بودجه منجر به تورم می‌شود، گفت: وظیفه دولت و حاکمیت این است که قدرت خرید و ارزش پول ملی را حفظ کنند اما متأسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباه و پوپولیستی موفقیتی در این حوزه کسب نشده است.

نوفرستی با بیان اینکه هیچ کاندیدای ریاست جمهوری و هیچ نماینده‌ای جرأت حذف یارانه‌ها را ندارد، گفت: ما برای اجرای عدالت در جامعه باید تعرفه انرژی را برای کسانی که بیش از پنج برابر الگوی مصرف انرژی مصرف می‌کنند افزایش دهیم.

وی مطرح کرد: اگر رسانه‌ها فرهنگ سازی کنند مردم هم اختصاص یارانه‌های نقدی به حوزه تولید را مطالبه خواهند کرد.

همچنین، محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمورد سرنوشت یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه تلفنی کرد.
باقری پرداخت یارانه نقدی را یک سمّ مهلک برای اقتصاد کشور خواند و گفت: از زمان آغاز این طرح، اقتصاد کشور به هم ریخت و جز تورم و افزایش نقدینگی هیچ عایدی برای مردم نداشت.

وی پرداخت یارانه نقدی به این شکل را کار اشتباهی دانست و افزود: پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم واقعاً هنر نیست چراکه در کنار آن باید به ارائه خدمات رایگان در حوزه‌های مختلف و توسعه امکانات زیرساختی کشور نیز توجه داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: تا زمانی که در مجلس عقلانیت حاکم نباشد و احساسات حاکم باشد و به دنبال مصالح مردم نباشیم و فقط رضایت مردم را پیگیری کنیم عملاً اتفاقی نخواهد افتاد.

باقری با تأکید بر اینکه یارانه نقدی باید حذف شود گفت: متاسفانه در زمان رأی گیری برای این موضوع، اتفاقی نمیفتد چراکه نمایندگان نیازمند رأی گرفتن از مردم هستند و لذا باید رضایت مردم را در نظر بگیرند.

کد خبر: ۸۳٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha