۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
تأثیر اقدامات خرابکارانه اسرائیل بر مذاکرات هسته ای ایران

تأثیر اقدامات خرابکارانه اسرائیل بر مذاکرات هسته ای ایران

هم اکنون تحت دولت بایدن به احتمال قوی اختلافات میان ایران و آمریکا فروکش خواهد کرد، ولی از سوی دیگر خطر اینکه اسراییل اوضاع خاورمیانه را بی ثبات کند در حال افزایش است.

به گزارش بازار، پایگاه نیکی ژاپن در گزارشی اختلافات میان واشنگتن و رژیم صهیونیستی درباره پرونده هسته ای ایران را بررسی کرده است.

این گزارش می گوید: اختلاف میان آمریکا و اسراییل درباره پاسخ به ایران بیش از پیش برجسته شده است. آمریکا گفتگو با ایران برای بازگشت به توافق هسته ای را آغاز کرده است، ولی اسراییل آماده است در صورت افزایش تهدیدها دست به اقدام متقابل علیه ایران بزند. ماه عسل روابط آمریکا و اسراییل که در دوران دولت سابق ترامپ شکل گرفته بود، هم اکنون تضعیف شده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز یازدهم آوریل به اسراییل سفر و با بنی گانتس دیدار و گفتگو کرد. وزیر دفاع آمریکا در این مذاکره گفت: «‌ما قول می دهیم برتری نظامی اسراییل حفظ شود و همکاری نزدیک برای تقویت امنیت این کشور ادامه یابد. »‌ وزیر دفاع آمریکا با نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سفر لوید آستین به اسراییل دو هدف مشخص را دنبال می کند. نخستین هدف تایید دوباره حمایت آمریکا در دفاع از اسراییل و هدف دیگر آن هماهنگی با اسراییل در جهت پیشبرد سریع مذاکره برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای است.

دولت بایدن با میانجیگری اتحادیه اروپا مذاکره غیر مستقیم با ایران را آغاز کرده است. اسراییل که دشمن دیرینه ایران است،  احساس بی اعتمادی شدیدی به مذاکره میان ایران و آمریکا دارد.

پیش از سفر وزیر دفاع آمریکا به اسراییل یک مقام ارشد پنتاگون با تاکید بر اینکه:«آمریکا رفتارهای بد ایران را نادیده نخواهد گرفت و آن را رها نخواهد کرد»‌ رویکردی نشان داد که آمریکا نگرانی های اسراییل را بر طرف خواهد کرد.

هر چقدر اختلافات میان اسراییل و ایران برجسته تر شود، مذاکره درباره توافق هسته ای مشکل تر خواهد شد. هم اکنون از اینکه آیا دولت بایدن می تواند اسراییل را در خصوص ایران به خویشتنداری دعوت کند، کلید موفقیت برای احیای توافق هسته ای به شمار می آید.

از سوی دیگر، بنی گانتس درباره توافق هسته ای ایران گفت: «‌برای تامین دفاع از اسراییل با آمریکا همکاری نزدیک خواهیم داشت.»‌ اسراییل بر این باور است، توافق هسته ای تا زمانی که فعالیت برنامه های هسته ای ایران را کاملا ممنوع نکند، ضد دفاع از اسراییل خواهد بود.

نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل که تاکنون با توافق هسته ای ایران مخالفت کرده است با تاکید بر اینکه: «‌هیچ کس نمی تواند حق دفاع در برابر تهدیدها را از اسراییل بگیرد» رویکردی نشان داد که آمادگی دارد به تنهایی به اقدامات ایران پاسخ دهد.

  دولت سابق ترامپ در حمایت از اسراییل سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شده و به دنبال آن تحریم های اقتصادی شدید علیه ایران اعمال کرده است. از سوی دیگر، ایران هم در پاسخ به اقدام های آمریکا اجرای تعهدات توافق هسته ای را یکی پس از دیگری متوقف و همچنین یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را سرنگون کرده است.

هم اکنون تحت دولت بایدن به احتمال قوی اختلافات میان ایران و آمریکا فروکش خواهد کرد، ولی از سوی دیگر خطر اینکه اسراییل اوضاع خاورمیانه را بی ثبات کند در حال افزایش است.

تاکنون بارها حملاتی که گفته می شود اسراییل در آن دست داشته است، علیه ایران صورت گرفته است. سازمان انرژی اتمی ایران روز یازدهم آوریل از بروز حادثه در شبکه توزیع برق تاسیسات هسته ای نطنز خبر داد.

رسانه های اسراییل گزارش دادند حادثه تاسیسات اتمی نطنز نتیجه حمله سایبری اسراییل بوده است. ماه ژوییه سال ۲۰۲۰ هم انفجاری در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داده است. مقامات ایرانی اعلام کردند، انفجار نطنز یک اقدام خرابکارنه از طرف اسراییل علیه برنامه های هسته ای ایران بوده است.

کد خبر: ۸۳٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha