۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
اسپوتنیک وی برای استفاده تمامی گروه های سنی در هند تایید شد
واکسن روسی وارد بازار هند می شود؛

اسپوتنیک وی برای استفاده تمامی گروه های سنی در هند تایید شد

واکسن اسپوتنیک وی برای استفاده اضطراری در هند مجوز گرفت و وزارت بهداشت هند استفاده از آن را برای تمامی گروه های سنی کارآمد توصیف کرد. اسپوتنیک وی سومین واکسن تایید شده در هند است.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره بعد از ماه ها بررسی  اطلاعات ارایه شده توسط واکسن اسپوتنیک به مقامات بهداشتی کشور هند، دیروز خبر از تایید این واکسن برای استقاده اضطراری در هند صادر شد. خبری که به دنبال خبر تولید ۶۵۰ میلیون دوز از این واکن در داخل کشور می تواند به معنای تسریع روند واکسیناسیون در این کشور اسیایی و کنترل سریع تر ویروس باشد.طبق گزارش ارایه شده توسط نشریه مینت کشور هند، از سپتامبر سال ۲۰۲۰ سومین مرحله از مطالعات بالینی روی این واکسن در هند شروع شد زیرا طبق قوانین کشور هند در صورتی واکسنی اجازه استفاده در کشور را دریافت می کند که سومین مرحله از مطالعات بالینی ان در داخل کشور انجام شده باشد و کارایی ان روی ساکنین هند مورد ارزیابی قرار گرفته باشد. نتیجه این مطالعات در ابتدای سال جدید میلادی مشخص شد و در نهایت دیروز خبر از تایید ان در داخل هند صادر شد.

 وزارت بهداشت کشور هند به دنبال تایید این واکسن در بیانیه اعلام کرد:« هیچ نگرانی در مورد وارد شدن آسیب های جسمانی به افراد دریافت کننده واکسن وجود ندارد. برخی از افراد عوارض جانبی منفی خفیفی مانند تب یا درد در محل تزریق را برای یک روز تجربه می کنند و به سرعت می توانند به زندگی عادی باز گردند. این عوارض نه تنها برای این واکسن بلکه برای تمامی واکسن هایی که در بازار موجود است، مشاهده می شود.»

سومین مرحله از مطالعات بالینی در هند چگونه انجام شد
سومین مرحله از مطالعات بالینی در کشور هند در شرایطی انجام شد که شمار زیادی ازکشورهای دنیا این واکسن را تایید و استفاده می کنند. در کشور روسیه بالغ بر ۱۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که بخش زیادی از انها را واکسن اسپوتنیک تشکیل می دهد.

 سومین مرحله از مطالعات بالینی این واکسن در هند با مشارکت حدود ۲۰ هزار نفر انجام شد که ۱۴ هزار و ۹۶۴ نفر از انها واکسن را دریافت کردند و ۴ هزار و ۹۰۲ نفر از انها  دارونما را دریافت کردند. هر دو گروه دو دوز واکسن و با فاصله ۲۱ روز دریافت کردند. از افراد قبل از دریافت اولین دوز، قبل از دریافت دومین دوز و زمانی که شاهد نشانه های بیماری بودند تست کرونا گرفته شد و مشخص شد که از مجموع افراد واکسینه شده تنها ۱۶ نفر  و از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند ۶۲ نفر بعد از دریافت دوز دوم  به کرونا مبتلا شدند و علایم بیماری را نیز تجربه کرده بودند.این مطالعات ثابت کرد که کارایی واکسن بالغ بر ۹۱ درصد و کارایی در مقابل ابتلای به نوع مرگ بار بیماری ۱۰۰ درصد است. در نتیجه تزریق ان به مردم در هند توصیه شده است.این سومین واکسنی است که در کشور هند مورد تایید قرار گرفته است.دو واکسن دیگر واکسن آسترازنکای تولید شده در کشور هند و واکسن بهارات تولید هند است.

واکسن اسپوتنیک از کارامد ترین واکسن های موجود در بازار است
طبق گزارش وزارت بهداشت کشور هند، این واکسن در زمره کارامد ترین واکسن های موجود در بازار است. کارایی این واکسن برابر با ۹۱.۶ درصد گزارش شده است و باید در دو دوز با فاصله ۲۱ روز از هم تزریق شود. البته امکان افزایش فاصله دو دوز بین ۲۸ تا ۴۲ روز وجود دارد ولی بالاترین کارایی زمانی محقق می شود که در فاصله ۲۱ روز از نتزریق انجام شود. از طرف دیگر واکسن اسپوتنیک تنها واکسنی در دنیا است که دو دوز ان با هم تفاوت دارد و این مساله باعث افزایش کارایی واکسن شده است.

 نکته دیگری که در مورد این واکسن وجود داشت کارایی ان روی گروه های سنی مختلف بود. وزارت بهداشت کشور هند در بیانیه خود نوشت:« در ابتدای عرضه واکسن به بازار روسیه تصور می شد که کارایی واکسن روی افراد بالاتر از ۶۰ سال کم باشد. به همین دلیل برای افراد کمتر از ۶۰ سال توصیه می شد ولی با تکمیل مطالعات مشخص شد که واکسن روی تمامی گروه های سنی کارایی دارد و افراد بالاتر از ۶۰ سال هم به اندازه جوان ترها در نتیجه دریافت واکسن در بدنشان آنتی بادی تولید می شود و در مقابل ویروس ایمن می شوند.در نتیجه در کشور هند رده سنی خاصی برای استفاده از واکسن پیشنهاد نمی شود و تمامی افراد می توانند از این واکسن استفاده کنند.»

تا کنون بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در هند تزریق شده است و دولت این کشور به منظور تسریع روند واکسیناسیون از صادرات واکسن جلوگیری می کند.

کد خبر: ۸۳٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha