۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۴
کم توجهی شرکت های نفت و گاز ایلام به ایفای «مسئولیت های اجتماعی»
یادداشت؛

کم توجهی شرکت های نفت و گاز ایلام به ایفای «مسئولیت های اجتماعی»

ایلام- «کم توجهی شرکت های حوزه نفت و گاز به ایفای مسئولیت های اجتماعی در استان محروم ایلام کاملا مشهود است» این جملات بخشی از یادداشت مهدی کاکاخانی فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

مهدی کاکاخانی؛ بازار: وجود ۳.۵ درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور، استان ایلام را به عنوان یکی از قطب‌های مهم انرژی ایران مطرح کرده است.

براساس آمارها روزانه بیش از ٣۵٠ هزار بشکه نفت خام و بالغ بر ٧ میلیون متر مکعب گاز و هزار بشکه میعانات گازی در استان استخراج و به بازارهای هدف انتقال می یابد.

تاکنون از نقش شرکت های حوزه نفت و گاز در ایفای مسئولیت های اجتماعی اخبار زیادی شنیده‌اید. کمک به توسعه زیرساخت ها از قبیل احداث ورزشگاه‌ها، بیمارستان ها، مدارس، توسعه راه‌ها، حمایت از تیم های ورزشی، حمایت از قهرمانان، اجرای طرح های خیرخواهانه و.... تنها بخشی از رسالت اجتماعی این شرکت ها بوده که رسانه‌ای شده است.

در استان ایلام با وجود پالایشگاه گاز، مجتمع پتروشیمی، شرکت های فعال در زمینه استخراج نفت و گاز در مناطق جنوب، طرح های بزرگ نفتی در دست اجرا که عمدتا از آب، خاک، ذخایر نفت و گاز، تسهیلات مناسب ارزی و ریالی استفاده کرده و حتی به محیط زیست و اکوسیستم طبیعی منطقه هم آسیب هایی جدی وارد کرده‌اند؛ اما کمتر دیده شده که در طرح های خیرخواهانه، همدردی و  همراهی با مشکلات مردم، مشارکت موثری داشته باشند.

جالب اینجاست از نظر ساختاری استان ایلام فاقد هرگونه تشکیلات اداری برای مدیریت این منابع بوده و صفر تا صد تصمیم‌گیری و راهبری امور استخدام ها، اکتشاف، بهره برداری و انتقال  نفت و گاز، در استان کرمانشاه صورت می‌گیرد

مسئله کم توجهی شرکت های حوزه نفت و گاز به ایفای «مسئولیت های اجتماعی» در استان کاملا مشهود است.

بعضا اخباری که از خدمات‌ دهی شرکت های وابسته به وزارت نفت در دیگر استان ها حتی استان هایی که فاقد ذخایر نفت وگاز هستند، مانند ساخت درمانگاه ها، ورزشگاه ها، توسعه راه های اصلی و روستایی، تقویت زیرساخت های ارتباطی، حمایت از تیم های ورزشی، محرومیت زدایی و...، در مقایسه با استان غنی از نفت و گاز ایلام به هیچ وجه قابل توصیف نیست.

کم توجهی شرکت های نفت و گاز ایلام به ایفای «مسئولیت های اجتماعی»

جالب اینجاست از نظر ساختاری استان ایلام فاقد هرگونه تشکیلات اداری برای مدیریت این منابع بوده و صفر تا صد تصمیم‌گیری و راهبری امور استخدام ها، اکتشاف، بهره برداری و انتقال  نفت و گاز، در استان کرمانشاه صورت می‌گیرد.

 راه اندازی دفتر نفت و گاز در استان ایلام امروز یکی از مهمترین مطالبات مردم استان ایلام برای تسریع در روند اجرای مسئولیت های اجتماعی شرکت های نفت و گاز در استان است.

بنابراین استمرار این مطالبات و پیگیری برای تحقق آنها می تواند باعث ایجاد رونق و شکوفایی استان شده و آثار و نتایج ارزشمندشان برای مردم نمایان شود.

در ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه، به صراحت دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌های نیرو، نفت و...به استفاده از پیمانکاران و نیروی کار بومی در پروژه های خود مکلف نموده است

  این درخواست نه تنها فراموش شدنی نیست، بلکه روز به روز در صدر مطالبات استان قرار می گیرد و بنا به «اصل تداوم» مسئولین در کنار مردم برای دستیابی به این مهم می کوشند، نا امید و تسلیم هم نخواهند شد.

کم توجهی شرکت های نفت و گاز ایلام به ایفای «مسئولیت های اجتماعی»

 استان ایلام در ذخایر نفت، گاز جزو استان اول کشور است ولی به دلیل وجود مدیریت صحیح امروز این استان جزو استان های اول کشور در بحث بیکاری تورم است.

 طی چند وقت اخیر بخش زیادی از اعتراضات کارگری و چالش های مرتبط، ناشی از عدم توجه شرکت های نفت، گاز و  پتروشیمی به استفاده از نیروی کار بومی و استخدام غیر بومی ها مخصوصا بازنشسته های فاقد کارایی است.

این در حالی است که برای همین موضوع، ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه، به صراحت دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌های نیرو، نفت و...به استفاده از پیمانکاران و نیروی کار بومی در پروژه های خود مکلف نموده است.

مردم استان ایلام فقط خواهان مدیریت بر منابع و ظرفیت های خدادادی نفت، گاز و پتروشیمی در جغرافیای استان ایلام هستند چراکه بیکاری و ناامیدی جوانان و نبود دورنمای روشن از آینده شغلی به دغدغه خانواده ها تبدیل شده است.

کد خبر: ۸۳٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha