۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
مرکز «شتاب‌دهنده میزبان» در تبریز افتتاح شد
با هدف حل مشکلات بخش تولید کشور

مرکز «شتاب‌دهنده میزبان» در تبریز افتتاح شد

تبریز- مرکز «شتاب‌دهنده میزبان» با هدف حل مشکلات بخش تولید کشور و ارتباط دو سویه دانشگاه ها و مراکز علمی با صنایع و واحدهای تولیدی در تبریز افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، ظهر امروز دوشنبه شتاب‌دهنده میزبان واحد آذربایجان‌شرقی با حضور رییس مرکز فناوری‌های راهبری معاونت علمی ریاست جمهوری در محل مرکز نوآوری دانشگاه تبریز به صورت مجازی افتتاح شد.

میزبان، یک برنامه توسعه ملی است که با هدف حل مشکلات فناوری‌پایه صنایع استان‌های مختلف کشور توسط نخبگان بومی همان استان‌ها شکل گرفته و شتاب‌دهنده میزبان به عنوان مجری این طرح، کار خود را از اواخر سال ۱۳۹۸ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است.
 
این طرح قرار است به عنوان پیشران توسعه فناوری‌ در صنایع، با تمرکز بر حل مشکلات بخش تولید کشور، جریان مهاجرت معکوس نخبگان را در سطح کشور ایجاد و راهبری کند.

در این طرح واحدهای استانی این شتاب‌دهنده ضمن ارتباط با صنایع هر استان، نیازهای فناوری‌پایه آنان را پایش کرده و طی دوره‌های شتاب‌دهی از نخبگان بومی برای حل آن مسائل حمایت می‌کنند.

مرکز «شتاب‌دهنده میزبان» در تبریز افتتاح شد

ایده‌های فناورانه به صورت مستقیم در اختیار اهالی صنعت و تولید قرار می گیرد
استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح مرکز میزبان استان در دانشگاه تبریز گفت: ایده‌های فناورانه به صورت مستقیم در اختیار اهالی صنعت و تولید قرار می گیرد و این یکی از اهداف مهم میزبان است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه ها با صنایع باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در این خصوص مراکز علم و فناوری و همچنین شرکت های دانش بنیان نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه باید فضاهایی ایجاد شود که ایده‌های فناورانه به صورت مستقیم در اختیار اهالی صنعت، تولید و خدمات قرار گیرد، گفت: استارتاپ‌ها می‌توانند این کار مهم را انجام دهند.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه رویدادهای استارتاپی را باید به متن جامعه، صنعت و خدمات برد، گفت: تنها در این صورت می‌توان انتظار حمایت از این ایده‌ها را داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر صنایع ما متکی بر تجربه هستند افزود: باید بتوانیم میان دو بخش صنعت و دانشگاه، یک درک مشترک ایجاد کنیم چراکه دانشگاه‌ها روی مطالعه و پژوهش تمرکز دارند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: باید علم را به ثروت تبدیل کرد چراکه تنها راه توسعه یافتگی همین است و در این خصوص از فعالان حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان قدردانی می کنم که در سایه تلاش آنها شاهد فعالیت شتاب‌دهنده‌های متعدد در استان هستیم.

تبدیل ایده به ثروت از طریق شرکت های دانش بنیان ممکن است
رئیس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: یکی از راه های مهم برای تولید ثروت استفاده از دانش است که توسط شرکت های دانش بنیان محقق می شود.

رضا مجیدی گفت: یکی از راه های مهم برای تولید ثروت استفاده از دانش است که توسط شرکت های دانش بنیان محقق می شود.

وی ادامه داد: نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشورها غیرقابل انکار است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به نقش شتاب دهنده ها در حمایت از شرکت های نوپا تصریح کرد: صاحبان ایده های علمی جدید در ابتدا برای راه اندازی کسب و کار جدید به حمایت های مالی و مشاوره ای نیاز دارند. شتاب دهنده ها به عنوان شرکت هایی که می توانند در جهت سرمایه گذاری و مشاوره خدمات ارائه دهند عمل می کنند.

وی گفت: مشاوره های فکری و حقوقی و  پشتیبانی شتاب دهنده ها در جهت عملیاتی کردن ایده به ثروت شرکت های نوپا و جدید کمک قابل توجهی به این شرکت ها می کند.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر ارتباط هر چه بهتر و بیشتر صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه در طی سال های گذشته در موضوع ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه موفقیت زیادی حاصل نشده است. در تمام دنیا نیز اصل و اساس پیشرفت بر ارتباط مراکز صنعتی با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی استوار است و ما نیز همین هدف را دنبال می کنیم.

مجیدی ادامه داد: امروز در اقتصاد کشورهای جهان، صنایع بزرگ تر برای حل مشکلات خود از تجربیات استفاده می کنند. تجربیات صاحبان اندیشه که خارج از این مجموعه صنعتی باشد، برای موفقیت باید مسیر پیشرفت شرکت های توسعه یافته و پیشرفته دنیا را طی کنیم.

مرکز «شتاب‌دهنده میزبان» در تبریز افتتاح شد

لازم به توضیح است که در حاشیه افتتاح این شتاب‌دهنده، عملیات اجرایی کارگاه‌های تخصصی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز با حضور استاندار آذربایجان شرقی آغاز شد.

کارخانه نوآوری آذربایجان شرقی با حمایت بنیاد نخبگان در حال تکمیل است
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری نیز که از طریق ویدئوکنفرانس در این مراسم سخنرانی کرد، از راه اندازی کارخانه نوآوری در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

اسماعیل قادری فر اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی و تبریز با داشتن دانشگاه های بزرگ و جامع همچون دانشگاه تبریز، دانشگاه سهند و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سطح آموزش عالی نقش خیلی مهم و راهبردی دارد.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از راه اندازی کارخانه نوآوری در استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: کارخانه نوآوری استان با حمایت بنیاد نخبگان در حال تکمیل است و امیدواریم تا پایان کار دولت فعلی کارخانه نوآوری استان راه اندازی شود و باید گفت برای این کار از ظرفیت کارخانه ماشین سازی تبریز هم استفاده می کنیم و برای نقش آفرینی نخبگان برای توسعه و پیشرفت آمادگی کامل داریم.

وی با بیان این‌که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری نگاه ویژه‌ای به این استان دارد، خاطرنشان کرد: سعی‌ می‌کنیم تا در راستای گسترش ارتباط دانشگاه با واحدهای صنعتی و تولیدی گام های موثری برداشته و بتوانیم چالش‌های موجود در این حوزه را مرتفع کنیم.

قادری فر با بیان این‌که نبود شتاب دهنده‌های تخصصی در زمینه صنعت یکی از حلقه‌های مفقوده در زنجیره ارتباط شرکت‌های دانش بنیان استان با مراکز صنعتی بود، گفت: با آغاز فعالیت شتاب‌دهنده تخصصی در این استان شاهد حل مشکلات در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت خواهیم بود.

وی افزود: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی که در اوائل دهه ۸۰ ایجاد شد جزو پارک های علم و فناور برتر کشور است هر چند که جای کار زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم شتاب دهنده میزبان با استفاده از استعدادهای نخبگان جوان که در استان آذربایجان شرقی و تبریز وجود داشته و آماده کار هستند راه اندازی می شود و این حرکت مقدمه ای برای تکمیل اقدامات بزرگ خواهد شد.

قادری فر با اشاره به زیرساخت های صنعتی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: طی هشت سفر استانی از نزدیک با زیرساخت ها و ظرفیت شرکت های دانش بنیان آشنایی کاملی وجود دارد، تنها یک مورد که به نظر می رسد محقق نشده است سرمایه گذاری بخش خصوصی است که با پیشتازی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز و لطف و عنایت  دکتر پورمحمدی این موضوع نیز بر طرف می شود.

وی اظهار کرد: این شتاب‌دهنده بر مبنای نیروی فناور زیست بوم فعالیت کرده و با استفاده از تخصص نیروهای بومی، مشکلات بخش‌های صنعتی استان شناسایی کرده و با ایده‌های نوآورانه بومی آینده درخشانی برای صنعت استان رقم خواهد خورد.

قادری فر خاطرنشان کرد: در حال تعامل با سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور جهت استفاده از ظرفیت کارخانه ماشین سازی تبریز در زمینه نوآوری در صنعت استان هستیم.

کد خبر: ۸۳٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha