۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ضرورت کنترل قیمت‌ها در بازار ماه رمضان همدان| از نشنیدن صدای اصناف تا تعطیلی های ادامه دار کرونایی
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت کنترل قیمت‌ها در بازار ماه رمضان همدان| از نشنیدن صدای اصناف تا تعطیلی های ادامه دار کرونایی

همدان- موج چهارم همه گیری کرونا درحالی تعطیلی مغازه‌ها و اصناف را رقم زده که این تعطیلی باعث نارضایتی کسبه شده و از سوی دیگر مدیریت جدی قیمت ها را در بازار ماه رمضان همدان می طلبد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ماه مبارک رمضان همه ساله با خود جنب و جوش قابل توجهی در بازار راه می اندازد؛ از رونق خرید برنج و شکر و خرما گرفته تا خرید مرغ و روغن و بسیاری از مایحتاج دیگر؛ اما امسال اگرچه به سان ماه رمضان سال گذشته درگیری با شیوع ویروس کرونا را شاهد هستیم اما محدودیت های ترددی و بسته بودن بسیاری از واحدهای صنفی چالش برانگیز شده است.

پایان سال ۹۹ و در آستانه نوروز علی رغم اینکه بارها تاکید می شد مشکلی در تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی وجود ندارد اما در استان همدان به سان بسیاری از استان های دیگر شاهد صفوف طولانی مردم برای خرید مرغ بودیم و حتی رتبه طولانی ترین صف مرغ نیز به نام همدان ثبت شد؛ همین اتفاق سبب شد تا خبرنگار بازار از مسولان امر جویای وضعیت تنظیم بازار در ماه رمضان شود و در این زمینه پای صحبت های احمد گازرانی؛ نائب رییس اتاق اصناف استان همدان بنشیند تا از وضعیت بازار همدان و برنامه ریزی ها در خصوص بازار ماه مبارک رمضان جویا شود که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

در این خصوص احمد گازرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تمامی کسبه و بازاریان در ماه رمضان برای ارائه خدمات به مردم آمادگی لازم را دارند، یادآوری کرد: انتظار داریم که در ماه رمضان، سازمان جهاد کشاورزی و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت به کمک و همکاری بازاریان بشتابند تا همانند قبل از عید مردم در تامین مایحتاج خود غافلگیر نشوند.

قبل از عید نوروز با اینکه مسئولین مدام اظهار می داشتند که در تامین کالاها و اقلام مورد نیاز مردم هیچ گونه کمبودی نداریم ولی وقتی مردم به بازار مراجعه می کردند در عین ناباوری با کمبود کالا و اقلام مورد نیاز مواجه می شدند

نایب رئیس اتاق اصناف استان همدان با تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که امروز مردم بیشتر از قبل به ویروس کرونا مبتلا می شوند، همان صف های مرغی بود که مجبور شدند بابت تامین مرغ مصرفی خانوار در صف های طولانی و فشرده بایستند، اظهار کرد: قبل از عیدنوروز با اینکه مسئولین مدام اظهار می داشتند که در تامین کالاها و اقلام مورد نیاز مردم هیچ گونه کمبودی نداریم ولی وقتی مردم که به بازار مراجعه می کردند در عین ناباوری با کمبود کالا و اقلام مورد نیاز مواجه می شدند.

ضرورت کنترل قیمت‌ها در <a class=بازار ماه رمضان همدان/ از نشنیدن صدای اصناف تا تعطیلی های ادامه دار کرونایی" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/12/4/73653.jpg" width="600" />

گازرانی در ادامه با بیان اینکه با توجه به شرایط بحرانی موجود و شیوع گسترده ویروس کرونا احتمالا در ماه رمضان مردم آنچنان رفت و آمدی به بازار ندارند، گفت: به همین خاطر باید برای تامین مایحتاج ضروری و خورد و خوراک مردم، مسئولین مربوطه بخش عمده ای از اقلام مورد نیاز را در بازار عرضه و تامین کنند.

در صورت سپردن کارها به دست کسبه و بازاریان، مردم به هیچ مشکلی برنمی خورند چراکه بازاریان هم به دنبال کسب روزی حلال و رضایت خداوند هستند و هم سعی می کنند اقلامی که مورد نیاز و مصرف مردم است را وارد بازار کنند

وی با تاکید بر اینکه بخش دیگر اقلام و کالاهای مورد مصرف نیز توسط بازاریان تامین می شود، اظهار کرد: انصافاً به گزاف نگفته ایم اگر بگوییم که در صورت سپردن کارها به دست کسبه و بازاریان، مردم به هیچ مشکلی برنمی خورند؛ چراکه بازاریان هم به دنبال کسب روزی حلال و رضایت خداوند هستند و هم سعی می کنند اقلامی که مورد نیاز و مصرف مردم است را وارد بازار کنند.

نایب رئیس اتاق اصناف استان همدان ادامه داد: اگر مسئولین به دنبال تنظیم بازار هستند باید قاطعانه به موضوع ورود پیداکنند تا با کمک و مساعدت آن ها مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با شرایط سخت بحرانی شیوع ویروس منحوس کرونا مواجه هستیم و در تلاشیم که شرایط خوبی برای تسهیل در خرید مایحتاج مردم آماده شود، اظهار کرد: عادی سازی شرایط کرونایی در قبل از عید و تردد مسافران در ایام نوروز در شهرهایی که وضعیت بهتری از نظر شیوع ویروس کرونا داشتند، مهمترین موضوعی است که کسبه و بازاریان همدان را ناراحت کرده است.

نایب رئیس اتاق اصناف همدان  با بیان اینکه در حال حاضر قصد نداریم وارد قضایا و مباحثی شویم که چه کسانی به عادی انگاری کرونا دامن زدند، گفت: شرایط به وجود آمده باعث شده که امروز شاهد اعمال محدودیت ها و تعطیلی کسبه و بازاریان باشیم به گونه ای که تاکنون هیچ گونه ترددی در رسته های مختلف شغلی در بازار همدان انجام نگرفته است.

ضرورت کنترل قیمت‌ها در بازار ماه رمضان همدان/ از نشنیدن صدای اصناف تا تعطیلی های ادامه دار کرونایی

گازرانی عنوان کرد: تصمیمات و اعمال محدودیت های کرونایی باعث شده که ترددها بسیار کاهش یابد به طوری که به طور مثال حتی یک نفر هم برای خرید کیف و کفش مراجعه نکرده و همه خریدها قبل از عید به انجام رسیده است.

محدودیت های کرونایی باعث شده آسیب های جدی به رسته های مختلف شغلی،  اصناف و بازاریان وارد شود

وی با عنوان اینکه طبق تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تمامی رسته های شغلی به غیر از رسته گروه یک، تعطیل شده است، اظهار کرد: تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی باعث شده آسیب های جدی به رسته های مختلف شغلی،  اصناف و بازاریان وارد شود.

خبری از حمایت ها نیست
نایب رئیس اتاق اصناف استان همدان یادآور شد: با توجه به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا طی چندین مرحله بازاریان و اصناف همدان با تعطیلی واحدهای کسب و کار مواجه شده اند اما تاکنون جهت حمایت و جبران بخشی از آسیب هایی که به رسته های مختلف شغلی وارد شده است، هیچ گونه کمک و خدماتی از سوی مقامات مسئول ارائه نشده است.

گازرانی عنوان کرد: با همه این اوصاف و تعطیلی های اعمال شده که باعث آسیب به اصناف و بازاریان شده تاکنون هیچ گونه کمک و خدماتی از سوی مسئولان به این قشر از جامعه ارائه نشده حال آنکه موضوع قابل تاملی که در رابطه با برخی بازاریان وجود دارد، این است که تعداد زیادی از آن ها با وجود مشغله ها و مشکلاتی که در رابطه با پرداخت اجاره بها و هزینه های کمرشکن زندگی دارند و برخی حتی با مشکل وجود بیمار در خانه مواجه هستند، مجبورند که مغازه خود را بازگشایی کنند که در این صورت با تهدید و پلمب مغازه روبرو می شوند.

باید قبل از اینکه با زور و تهدید و نیز با ابزار و اهرم های فشار وارد میدان عمل شویم اندکی به حرف ها و درد و دل های بازاریان گوش می دادیم

وی عنوان کرد: باید قبل از اینکه با زور و تهدید و نیز با ابزار و اهرم های فشار وارد میدان عمل شویم، اندکی به حرف ها و درد و دل های بازاریان گوش می دادیم.

ضرورت کنترل قیمت‌ها در بازار ماه رمضان همدان/ از نشنیدن صدای اصناف تا تعطیلی های ادامه دار کرونایی

گازرانی در ادامه این موضوع با تاکید بر اینکه باید توجهی نسبت به آن ها مبذول می داشتیم و از نزدیک در جریان مشکلات آن ها قرار می گرفتیم، مطرح کرد: حال که بازاریان به فرمان و تصمیمات مسئولین به تعطیلی مغازه ها جامه عمل پوشاندند، مسئولین بابت مشکلات آن ها از قبیل اینکه برخی بیمار درخانه دارند یا بابت هزینه های اجاره بهای مغازه، مالیات، پرداخت عوارض شهرداری و قبوض آب، برق و گازو مشکلات عدیده ای که با آن روبرو هستند، چه تمهیدات و تدابیری در نظر گرفته اند؟

وی گفت: موضوع دیگری که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد این است که شاهدیم طبق تصمیمات گرفته شده، اصناف مختلف و بازاریان مغازه های خود را بسته اند و عملاً هیچ درآمدی بابت پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، اجاره بها و قبوض آب، برق و گاز و تمامی تعهداتی که باید بدان ها عمل شود، ندارند و حتی تعدادی از کسبه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و جای سوال وجود دارد که برای این بخش از مشکلات چه تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شده است؟

روزانه حداقل ۵۰ تا ۶۰ نفر یا حتی بیشتر از این تعداد، کاسبان به جهت مشکلاتی که دارند اشک در  چشمانشان حلقه می زند

نایب رئیس اتاق اصناف استان همدان در ادامه گفتگو با ابراز اینکه اینجانب به عنوان نماینده صنوف روزانه شاهد هستم که حداقل ۵۰ تا ۶۰ نفر یا حتی بیشتر از این تعداد، کاسبان به جهت مشکلاتی که دارند اشک در چشمانشان حلقه می زند، گفت: آیا مسئولین متوجه کاسبی که بیمار در خانه دارد و بابت مخارج و هزینه های دارو و درمان بیمار خود درمانده شده، هستند؟ آیا باخبر هستند که برخی از آن ها گرسنه، در خانه مانده اند؟

وی با تاکید بر اینکه مسئولان نباید در اعمال محدودیت ها سلیقه ای عمل کنند بلکه باید تصمیمات قاطع در رابطه با تعطیلی صنوف اتخاذ کنند، مطرح کرد: اگر قرار است مسئولین تصمیماتی مبنی بر تعطیلی صنوف بگیرند، این تصمیمات به صورت قاطع باشد و این نشود که برخی با رابطه بازی و دوست و آشنایی که دارند، مغازه خود را باز کنند! اگر تصمیم بر تعطیلی و اعمال محدودیت ها است این اقدام باید در مورد همه صنوف که در رده و گروه های عنوان شده قرار دارند، اجرا شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا بر تصمیمات سلیقه ای که  برخی مدیران می گیرند، نظارت داشته باشد

گازرانی با بیان ستاد ملی مقابله با کرونا باید بر تصمیمات سلیقه ای که برخی مدیران می گیرند، نظارت داشته باشد؛ عنوان کرد: خواسته ای که از ستاد ملی مقابله با کرونا داریم این است که روی تصمیم گیری های سلیقه ای برخی مدیران نیز ورود پیدا کنند.

ضرورت کنترل قیمت‌ها در بازار ماه رمضان همدان/ از نشنیدن صدای اصناف تا تعطیلی های ادامه دار کرونایی

نایب رئیس اتاق اصناف استان همدان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر شاهدیم در خصوص بعضی از رسته های شغلی که در گروه ۲ قرار دارند با در نظر گرفتن روابطی به صورت پارتی بازی، روابط بر ضوابط پیشی می گیرد و فعالیت هایشان را ادامه می دهند؛ به طور مثال به دستور فلان مسئول، فلان بازاری و کسبه می‌تواند درب مغازه خود را باز کند و به راحتی به کار مشغول باشد!

مسئولین با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» باید از شعار دست بکشند و وارد میدان عمل شوند

وی عنوان کرد: مسئولین با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» باید از شعار دست بکشند و وارد میدان عمل شوند.

نایب رئیس اتاق اصناف استان همدان در ادامه با تاکید بر اینکه واقعاً، بازاریان و کسبه گرفتار مشکلات عدیده اقتصادی هستند و توانایی چرخاندن زندگی را ندارند، اضافه کرد: مسئولین پاشنه همت را بکشند تا بسته حمایتی در اختیار اصناف و بازاریان قرار گیرد و بیش از این چشم انتظار نباشند.

گازرانی با اشاره به بسته حمایتی دولت که از سال گذشته وعده آن داده شده است، اظهار کرد: باید مسئولین آستین همت را بالا زده و ضمن دلجویی از کسبه بازار که بنابر تصمیمات گرفته شده، مجبور شدند واحدهای کسب و کار خود را تعطیل کنند، بسته حمایتی را رو کنند و پاشنه همت بکشند تا بیشتر از این کسبه چشم انتظار نباشند.

با این تفاسیر آنچه مشهود است اینکه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایجاد محدودیت برای اصناف و بازاریان موافقان و مخالفانی دارد به طوری که برخی از بازاریان موافق اجرای طرح بوده و برخی معتقدند که موجب ضرر اقتصادی به کسبه شده است اما آنچه در این میان مهم به نظر می رسد اینکه دولت نباید وعده های داده شده را فراموش کند بلکه باید یاریگر این قشر از مردم جامعه باشد.

کد خبر: ۸۳٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha