۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
بازگشت ارزش پول ملی منوط به مانع زدایی‌هاست
وزیر اسبق صمت:

بازگشت ارزش پول ملی منوط به مانع زدایی‌هاست

غضنفری، وزیر اسبق صمت کاهش ارزش پول ملی را نتیجه حرکت ناکارآمد در حوزه تولید و تجارت دانست و گفت: اگر مانع زدایی‌ها انجام شود و تولید قدرت بگیرد قطعاً ارزش پول ملی هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت یکی از عوامل مهم در کاهش ارزش پولی ملی را در ناکارآمدی نظام اقتصادی دانست و گفت: ناکارآمدی نظام اقتصادی فراتر از ناکارآمدی مدیریتی است.

وی افزود: مجموعه تصمیماتی که در حوزه اقتصاد برای جریان پول ملی و ارز گرفته می‌شود و نوع مصارف و بودجه‌ای که بسته می‌شود به افزایش نقدینگی و خلق پول دامن می‌زند.

وزیر اسبق صمت به دو جریان در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که فعالانه باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شوند اشاره و اظهار کرد: جریان نخست، ناکارآمدی نظام اقتصادی است که هیچ توجیهی ندارد و خودش را به شکل تورم و پایین بودن نرخ رشد نشان می‌دهد.

غضنفری ادامه داد: گاهی هم باریک شدن جریان ارزی منجر به کاهش ورود ارز به داخل کشور می‌شود که با تحریم‌ها شدت می‌گیرد اما نکته اینجاست که حتی با رفع تحریم‌ها نیز نرخ ارز کاهش پیدا نخواهد کرد چراکه ارزش پولی ملی از بین رفته است.

وی با بیان اینکه با تغییر رئیس کل بانک مرکزی هم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: هر یک از وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها در کاهش ورود ارز به داخل کشور سهم دارند و نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن بانک مرکزی انداخت.

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه واردات و صادرات ربطی به بانک مرکزی ندارد و جزو وظایف وزارت صمت است افزود: وزارت صمت باید هماهنگی این حوزه را انجام دهد نه بانک مرکزی.

غضنفری گفت: کاهش ارزش پول ملی نتیجه حرکت ناکارآمد در حوزه تولید و تجارت است اما اگر مانع زدایی‌ها انجام شود و تولید قدرت بگیرد قطعاً ارزش پول ملی هم افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۸۲٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha