۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
تقابل به‌جای تعامل؛ بسیاری از صنوف به تعطیلی اجباری تن ندادند
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

تقابل به‌جای تعامل؛ بسیاری از صنوف به تعطیلی اجباری تن ندادند

مشهد- با وجود ممنوعیت و اعمال محدودیت برای برخی مشاغل بر اساس شاخص‌های ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی برخی صنوف اما بسیاری از کسبه در مشهد مقدس توجه چندانی به این موضوع نکردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر اعلام ستاد مقابله با کرونا ازآنجایی‌که اعمال محدودیت‌های وضعیت قرمز از روز شنبه در مشهد مقدس هم‌زمان با سراسر کشور اعلام‌شده اما مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر نشان می‌دهد که ظاهراً این محدودیت‌ها به‌طورجدی اعمال نشده است.

ازدحام در بازار
به گزارش خبرنگار بازار با توجه به اینکه فعالیت تمامی اماکن سرپوشیده مانند مجتمع‌های تجاری و پاساژ ها ممنوع اعلام‌شده اما متأسفانه در نخستین روز از اجرای این قانون برخلاف باور تمامی پاساژها و مجتمع‌های تجاری واقع در بلوار سجاد مشهد مقدس باز و مملو از جمعیت حاضر بود.

به گزارش خبرنگار بازار ازآنجاکه احتمال داده می‌شد در نخستین روز اجرای این قانون بسیاری از کسبه به دلیل عدم اطلاع از قوانین به‌طور سهوی نسبت به فعالیت اقدام رده‌اند لذا برای بار دوم و در روز یک‌شنبه به‌طور انتخابی برخی از خیابان‌های این شهر ازجمله، سجاد شهر، دستغیب، فلسطین، احمدآباد و مرکز خرید صوت و تصویری سعدی را مورد بازدید قراردادیم که متأسفانه و در کمال تعجب مشاهدات شد تمامی صنوف بدون هیچ محدودیتی مشغول به فعالیت هستند و حتی آبمیوه فروشی‌ها  و برخی کافی‌شاپ‌ها نسبت به پذیرش مشتری در داخل و خارج مغازه اقدام و هم چنان نسبت به تذکرات بی‌اعتنا هستند.

تقابل به‌جای تعامل؛ بسیاری از صنوف مشهد به تعطیلی اجباری تن ندادند

بی‌توجهی اصناف به محدودیت‌های اعلام‌شده به‌گونه‌ای است که این اقدام در نخستین روز اعمال محدودیت‌ها با واکنش اتاق اصناف ایران نیز مواجه شد.

تقابل به‌جای تعامل
در همین راستا برخی از کسبه مشهدی بابیان اینکه از سال گذشته تاکنون به دلیل محدودیت‌های کرونایی اقتصاد آن‌ها با مغازه‌های اجاره‌ای به خطر افتاده است تعطیلی اجباری مغازه‌ها را راه‌حل درستی برای مهار کرونانمی دانند.

متأسفانه گزارش خبرنگار بازار حاکی است که طرح این پرسش که چرا باوجود محدودیت اما برخی صنف‌ها به فعالیت ادامه‌دارند در قریب به‌اتفاق مغازه‌ها با برخوردهای تند صاحبان مغازه همراه بوده  است.

کسبه در پرسش ما اظهار می‌کنند: مدت همه‌گیری این بیماری به‌هیچ‌وجه ممکن معلوم نیست و لذا اگر قرار باشد این بیماری دو سال دیگر به طول بینجامد نمی‌توان به ازای دو سال کسبه را تعطیل نگاه داشت.

گفتنی است بسیاری از کسبه از اینکه دولت در سال گذشته حاضر نشده است برخی از خدمات مانند آب و برق و یا مالیات و عوارض را نادیده گرفته و یا بخشودگی مالیاتی برای آن‌ها در نظر بگیرد لذا حالا به قول خودشان حاضر نیستند به درخواست دولت مبنی بر تعطیلی اجباری تن بدهند.

صنوف متخلف پلمپ می‌شوند
در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد بابیان اینکه تعطیلی مشاغل اعلام‌شده اجباری است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود اظهار کرد: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا و اعلام محدودیت‌ها به‌صورت هوشمند، مشاغل گروه دو و سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند

امیر دلداری در توضیح این موضوع که برخوردی با صنوف متخلف خواهد شد اظهار کرد: ۲۵ گروه بازرسی با همراهی اداره اماکن، مراکز پنج‌گانه بهداشت، سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی تشکیل‌شده که از روز یکشنبه  بازرسی از صنوف را در دستور کار خود قراردادند.

وی در توضیح اینکه چه برخورد و مجازاتی برای صنوف متخلف و بی‌اعتنا به قوانین ابلغی در نظر گرفته‌شده است اظهار کرد: مشاغل گروه دو،سه و چهاردر صورت تخلف قطعاً مهروموم خواهند شد و اخطار کتبی در این رابطه نخواهیم داشت.

تقابل به‌جای تعامل؛ بسیاری از صنوف مشهد به تعطیلی اجباری تن ندادند

وی هم‌چنین در خصوص اینکه آیا امکان تمدید این تعطیلی ۱۰ روزه وجود دارد یا خیر نیز بیان می‌کند: تعطیلی ده‌روزه  از سمت ستاد ملی به ستادهای استانی اعلام‌شده‌  و ما ملزم به اجرای مصوبات هستیم لذا اگر بنا بر تشخیص مقامات این ستاد این تعطیلی تمدید شود ما وظیفه به اجرای آن داریم.

رصد فرمانداری
گفتنی است در همین رابطه معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد نیز از رصد روزانه شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کنترل اصناف خبر داد و اظهار کرد: مشابه محدودیت‌هایی که از ابتدای آذر ۹۹ در کشور اعمال شد از ابتدای هفته جاری در دستور کار قرارگرفته است.

احمد ریواده  بابیان اینکه فعالیت گروه‌های شغلی دو، سه و چهار مطلقاً ممنوع است اظهار کرد: ۱۹ تیم نظارتی با حضور نماینده فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و پلیس اماکن بر اعمال و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ فعالیت گروه‎‌های شغلی دو، سه و چهار نظارت دارند و در پایان هرروز گزارش‌ها خود را به فرمانداری مشهد اعلام می‌کنند.

مشاغل دارای مجوز فعالیت در شرایط قرمز
بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی کرونا لیست نهایی مشاغل گروه شماره یک که در وضعیت قرمز اجازه فعالیت دارند، شامل ۲۹ گروه به شرح ذیل است:

گروه ۱: کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیالت، کشتارگاه، انبار و سردخانه عمومی

گروه ۲: مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت

گروه ۳: حمل‌ونقل عمومی کالا و مسافرِ برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی

گروه ۴: کرایه خودرو بدون راننده، پارکینگ عمومی

گروه ۵: مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی

گروه ۶: فروشگاه‌های مواد غذایی، زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میدان‌ها میوه و تره‌بار

گروه ۷: مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته

گروه ۸: مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)

گروه ۹: مراکز بهداشتی، درمانی، اورژانس و تامین آمبولانس (دولتی و خصوصی) و مشاغل مشابه

گروه ۱۰: داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری، داروهای سنتی و بذر

گروه ۱۱: مراکز تهیه، تولید و طبخ مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفاً برون‌بر (شامل تمام گروه‌های غذایی سرد، گرم، آشامیدنی، بستنی و آبمیوه، خشکبار، شیرینی و مشاغل مشابه)

گروه ۱۲: خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی

گروه ۱۳: شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تأمین‌کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌‎های خدماتی مبتنی بر اینترنت)

گروه ۱۴: رسانه‌های مکتوب و بر خط و مشاغل مشابه

گروه ۱۵: مراکز نگهداری خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی و آسایشگاه‌ها

گروه ۱۶: تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم‌خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر، تأسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش

گروه ۱۷: فروشگاه‌های انواع قطعات، لوازم‌یدکی، الکتریکی، الکترونیکی، صیادی، کشاورزی و تأسیساتی و سایر ملزومات موردنیاز تولید

گروه ۱۸: فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی (از قبیل گچ، سیمان، سرامیک، لوله و اتصالات)، محصولات فولادی (آهن و آلومینیوم) و پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر (به‌استثناء پوشاک، کیف، کفش و موبایل) و آهن‌آلات

گروه ۱۹: کارگاه‌های صنعتی و ساختمانی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)

گروه ۲۰: لیتوگرافی، تایپ و تکثیر و دفاتر فنی مرتبط، دفاتر آگهی تبلیغاتی، فروشندگان کاغذ و مقوا

گروه ۲۱: خشک‌شویی‌ها

گروه ۲۲: مراکز فروش عینک‌های طبی

گروه ۲۳: فروش گل و گیاه تزیینی و طبیعی

گروه ۲۴: فروشگاه‌های لوازم ایمنی و آتش‌نشانی

گروه ۲۵: سینما خودرو/ تئاتر خودرو

گروه ۲۶: مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمان‌پذیر، پانسیون و مشاغل مشابه)

گروه ۲۷: فروشگاه‌های مواد شیمیایی با کاربرد صنعتی و کشاورزی

گروه ۲۸: فعالیت گروه‌های ملی و لیگ‌های وابسته در رشته‌های مختلف

گروه ۲۹: غذا و ملزومات حیوانات خانگی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی

کد خبر: ۸۲٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha