۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۲
مالیات بر خانه‌های لب آبی| چراغ خانه‌های خالی روشن می شود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

مالیات بر خانه‌های لب آبی| چراغ خانه‌های خالی روشن می شود؟

ساری- در حالی ثبت اطلاعات املاک وارد فاز اجرایی شد که بیش از ۱۵۰ هزار خانه خالی و شمار زیادی مستاجر جویای خانه دار شدن در مازندران وجود دارد، آیا این طرح می تواند ترمز خانه های چند روزه را بکشد؟

بازار؛ گروه استان ها: حضور شمار زیاد گردشگر به استان مازندران در حالی بوده که در حال حاضر خانه های خالی زیادی در حال خاک خوردن است و فقط چند روز از سال چراغ آن روشن می شود، از سوی دیگر شمار زیادی مستاجر و زوج های جوانی هستند که در آرزوی داشتن سقف بالای سر روزشماری می کنند.

رشد شتابان قیمت های زمین مسکن در شمال سبب شده تا سلاطین زمین و مسکن به بورس بازی در این حوزه بپردازند و شاهد ظهور قیمت های کاذب و دست نیافتنی در حوزه مسکن باشیم. از سوی دیگر همواره تقاضا برای خرید خانه های موقت و دوم برای تعطیلات گذرانی در استان مازندران وجود دارد.

طبق آمارهای سرشماری نفوس و مسکن بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار خانه خالی و دوم در مازندران وجود دارد و این استان پس از تهران، اصفهان، خراسان، فارس و آذربایجان و خوزستان در رتبه بعدی خانه های موقتی و خالی قرار دارد.

رشد خانه های خالی و ویلایی چند روزه در مازندران از دهه ۸۰ شتاب گرفت و هر سال بر شمار آن افزوده شد و با اجرای طرح ثبت اطلاعات املاک، این سئوال ایجاد می شود که آیا اجرای این طرح می تواند سوداگری درحوزه مسکن را در شمال پایان بخشد.

سوداگری زمین و مسکن سبب رشد خانه های خالی شده است
یک فعال حوزه صنعت ساختمان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان ینکه شرایط اقتصادی سبب شده تا بسیاری از افراد در سال های اخیر در شمال و مازندران به سوداگری زمین و ویلاسازی بپردازند، اظهار داشت: در حال حاضر خانه های زیادی وجود دارد که طی سال فقط چند شب چراغ آن روشن می شود.

مالیات بر خانه‌های لب آبی/ چراغ خانه‌های خالی روشن می شود؟

محمد جعفری با بیان اینکه وجود این خانه های خالی در حالی است که شمار قابل توجهی از جوانان و زوج ها در آرزوی پیدا کردن سرپناه مناسب و سقفی بالای سرشان هستند، افزود: ازدیاد خانه های خالی سبب دیر به حرکت درامدن چرخ صنعت ساختمان و صنایع وابسته آن می شود.

وی یکی از دلایل خواب صنعت ساختمان در برهه ای سال را وجود خانه های خالی بیان کرد و گفت: متقاضیان مسکن منتظر گشایش اقتصادی برای این صنعت هستند و به رغم رکود، قیمت های نجومی و افسانه ای است.

این فعال صنعت ساختمان یادآور شد: گرانی قیمت زمین و مسکن ریسک در حوزه ساختمان سازی را بیشتر کرده است و کنترل این بازار می تواند سوداگری در این عرصه را کاهش دهد.

افراد با اطلاعات املاک را ثبت کنند
همچنین رهگشا معاون مسکن راه و شهرسازی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره سامانه املاک درباره تعیین تکلیف افرادی که سندشان به دلیل وام در گرو بانک قرار دارد، اظهار داشت: این سامانه برای پایش افرادی دارای املاک است و باید اطلاعات املاک و سند در سامانه بارگزاری شود.

وی با عنوان اینکه شماره پلاک ثبتی و موارد اینچنینی در سامانه نیاز است، افزود: در حال حاضر نیازی به بارگزاری سند در سامانه نیست.

رهگشا یادآور شد: اولین مرحله ثبت املاک خوداظهاری است و رهن بانک محدودیتی در ثبت اطلاعات ایجاد نمی کند.

معاون مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه اگر افراد نسبت به خوداظهار اقدام نکنند، یادآور شد: خانه هایی که ثبت نشود، یارانه های سوخت رسانی حذف می شود و هرگونه خدمات به افرادی که اطلاعات را سامانه بارگزاری می کنند، ارائه می شود.

رهگشا یادآور شد: افرادی که از ساختمان بهره برداری می کنند می توانند در سامانه وارد و مشخصات فردی که صاحب سند هستند را بارگزاری کنند.

عدم ثبت اطلاعات املاک فرار مالیاتی محسوب می شود
 همچنین مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز با تاکید بر الزام افراد به ثبت مشخصات مسکن در سامانه املاک و اسکان اظهار داشت: همه افراد باید اطلاعات ثبتی و غیرثبتی املاک را در این سامانه وارد کنند.

مالیات بر خانه‌های لب آبی/ چراغ خانه‌های خالی روشن می شود؟

محمد نظری در گفتگو با خبرنگار بازار  ادامه داد: تمامی واحدهای ملکی که به نام اشخاص هست باید در سامانه ثبت شود و ثبت اطلاعات تاییدیه ای خواهد بود.

وی از اعمال معافیت های مالیاتی برای افرادی که اقدام به ثبت اطلاعات املاک کرده اند خبر داد و گفت: همچنین برای افرادی که از ثبت اطلاعات امتناع می کنند، نوعی فرار مالیاتی محسوب می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران یادآور شد: فرار مالیاتی جرم محسوب شده و تا پنج برابر جرایم مالیاتی برای آن ها درنظر گرفته شده است.

نظری همچنین به سیاست های تشویقی اشاره کرد و گفت: واحدهایی که بیش از ۱۲۰ روز در سال خالی باشند به عنوان واحدهای خالی از سکنه محسوب می شود و اگر افرادی این واحدها را معرفی کنند در قبال آن، واحدها را به متقاضیان مسکن ملی ارائه دهیم.

وزات راه و شهرسازی مکلف شده نسبت به ساماندهی و پایش ساختمان های مسکونی در کشور اقدام کنند و اعمال مالیات بر خانه های خالی از مهمترین اهداف این طرح است.

قضاوت درباره اجرای طرح ثبت اطلاعات املاک و تاثیر آن در جلوگیری از رشد شتابان خانه های خالی در مازندران اکنون زود است و باید دید این طرح می تواند خانه های موقتی و چندروزه را در استان کاهش دهد.

کد خبر: ۸۲٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha