۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
هرج و مرج در بازار میوه خراسان جنوبی؛ موز کیلویی ۵۲ هزار تومان
بازار گزارش می دهد؛

هرج و مرج در بازار میوه خراسان جنوبی؛ موز کیلویی ۵۲ هزار تومان

بیرجند- هرج و مرج در بازار میوه خراسان جنوبی موجب شده تا علاوه بر گرانی‌ها، قیمت میوه در فروشگاه‌های مختلف نیز متفاوت اعلام شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها قیمت انوع میوه در بازار سر به فلک کشیده و قدرت خرید مردم نیز به شدت پایین آمده است. با وجود وعده‌های فراوان مسئولان مبنی بر اینکه مردم نگران گرانی نباشند و همه چیز تحت کنترل است اما بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های دامنه‌دار بازار هستیم و مسئولان به سرعت فراموش کرده اند که چه وعده‌هایی برای کنترل تورم و آسودگی خیال مردم داده‌اند.

این روزها انواع و اقسام کالاها در افزایش قیمت کورس گذاشته‌اند، مردم هر روز شاهد از دست رفتن یکی از اقلام سبد معیشتی خود هستند و سازمان‌های نظارتی هم رسیدگی مؤثری انجام نمی‌دهند، به طوری که هر روز سفره خانوارها خالی‌تر می‌شود.

قیمت‌های متفاوت
برای بررسی وضعیت قیمت‌ها سری به سطح شهر بیرجند زدیم تا از نزدیک، قیمت انواع میوه را در نقاط مختلف شهر مورد بررسی قرار دهیم که نرخ‌های متفاوتی اعلام و مشاهده شد.

یکی از میوه فروشی‌ها در خیابان توحید بیرجند، مدعی بود نارنگی‌هایش پاکستانی اصل است و به قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان بفروش می‌رساند.

وی قیمت هر کیلو سیب قرمز شیراز را ۲۳ هزار تومان و سیب قرمز ارومیه را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت پرتقال بم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال سرخ ۲۲ هزار و تامسون ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم کیوی ۲۳ هزار تومان و لیمو شیرین ۱۸ هزار تومان است، عنوان کرد: موز ایرانی نداریم و موز خارجی هر کیلو ۴۶ هزار تومان به فروش می رسد. 

وی که میوه‌های تنظیم بازار هم داشت، بیان کرد: پرتقال تامسون تنظیم بازار  با قیمت ۱۱ هزار و تومان و سیب با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می شود اما به دلیل بی کیفیت بودن این اقلام مردم تقاضای زیادی برای خرید آن ندارند مگر افرادی که سطح درآمدی پایینی دارند که مجبور به خرید می‌شوند.

میوه فروش دیگری، در خیابان پامچال بیرجند که اقلام میوه‌های او اندک بودند، گفت: قیمت هر کیلو پرتقال تامسون ۱۹ هزار تومان، کیوی ۱۷ هزار، سیب ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، خیار سبز ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و لیمو شیرین ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

بازار میوه خراسان جنوبی؛ موز کیلویی ۵۲ هزار تومان" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/06/09/4/26728.jpg" width="600" />

به خیابان پاسداران رفتیم یکی از میوه فروشی‌های این محدوده قیمت هر کیلو تامسون سرخ شمال را ۱۵ هزار تومان، خیار محلی ۱۶ هزار تومان، پرتقال ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان، لیمو شیرین ۱۹ هزار تومان، نارنگی ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، کیوی ۲۵ هزار، موز چابهار ۳۲ هزار تومان و موز خارجی ۵۲ هزار تومان اعلام کرد.

میوه تره بار دیگری در خیابان بهشتی سیب‌ها را به دو قسمت معمولی با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و درجه یک را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروخت، کیوی ۲۱ هزار، نارنگی ۱۶ هزار و ۲۳ هزار تومان، پرتقال تامسون ۱۵ هزار و پرتقال بم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و پرتقال نافی ۲۵ هزار تومان، خیار سبز  ۱۳ هزار تومان، لیموشیرین ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۵ هزار تومان و موز خارجی ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

برخی از اقلام به دلیل تقاضای مصرف کننده و قانون عرضه و تقاضا گران می‌شود ولی برخی دیگر از میوه‌ها مانند خیار به دلیل سرمازدگی و کمبود آن در بازار،  افزایش قیمت داشته است

میوه تنظیم بازار این مغازه نیز شامل پرتقال والون که باید حتماً ۵ کیلو خریداری می‌کردید ۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان و پرتقال تامسون ۵ کیلویی نیز ۵۹ هزار تومان و سیب ۵ کیلویی نیز ۵۰ هزار تومان بود که با خرید این اقلام متوجه می شدید که شاید بخشی از آن قابل استفاده نبود.

دلیل افزایش برخی اقلام را نمی‌دانیم
 محمد حیدری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار در زمینه قیمت‌های متفاوت میوه گفت: این قیمت‌ها واقعی نیست و ما نمی‌توانیم برای هر مغازه یک ناظر بگذاریم و مردم اگر تفاوت قیمت و تخلفی را مشاهده می‌کنند، اطلاع دهند.

به گفته وی برخی از اقلام به دلیل تقاضای مصرف کننده و قانون عرضه و تقاضا گران می‌شود ولی برخی دیگر از میوه‌ها مانند خیار سبز به دلیل سرمازدگی و کمبود آن در بازار،  افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی در زمینه نبود موز ایرانی و افزایش قیمت آن هم بیان کرد: ما هم متوجه دلیل این قیمت‌ها نشده‌ایم و اگر کسی فهمید به ما هم بگوید.

حیدری ادامه داد: به نظر من شاید به دلیل قیمت دلار و حمل و نقل اینگونه باشد ولی با این وجود قیمت موز دو برابر قیمت دلار است و از دلیل این قیمت اطلاعی نداریم.

هرج و مرج در بازار میوه خراسان جنوبی؛ موز کیلویی ۵۲ هزار تومان

فروش هم کاهش یافته است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی عنوان کرد: خود کسبه نیز از افزایش قیمت‌ها ناراضی هستند چرا که فروش به یک پنجم کاهش یافته است.

حیدری افزود: به همان نسبت که قدرت خرید مردم کاهش یافته است فروش بازاریان نیز کاهش داشته و با مشکلاتی رو به رو شده‌اند و حتی برخی از کسبه خرج خود را هم در نمی‌آورند.

وی با بیان اینکه در کلان شهرها اکثر مردم درآمد کاذب و جانبی نیز دارند، گفت: ولی در شهرهای کوچکی مانند خراسان جنوبی چنین درآمدهایی وجود ندارد و این مشکلات گرانی بیشتر دیده می‌شود و به مردم فشار وارد کرده است.

به گفته وی ما همه تلاش خود را برای تعدیل قیمت‌ها می‌کنیم تا شاید از این بیشتر نشود ولی برخی از میوه‌ها به دلیل عرضه و تقاضا، افزایش هزینه حمل و نقل و سوخت تفاوت دارد.

هزینه حمل و نقل دلیل تفاوت قیمت‌ها
برای پاسخ این جواب که چرا اقلام مشابه، قیمت‌های متفاوتی در هر مغازه دارد با علی تهوری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تماس گرفتیم که پاسخی داده نشد و به همین دلیل پیگیری را از سوی روابط عمومی داشتیم که یداللهی مسئول روابط این سازمان عنوان کرد: مشغله کاری معاون سازمان زیاد است و روابط عمومی در این زمینه سوالات را پاسخ می‌دهد.

مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر با پدیده گرانی که در بسیاری از کالاها رو به رو هستیم نرخ گذاری ها کشوری است که استان‌ها نقشی در آن ندارند یعنی وقتی گرانی می‌شود در کل کشور این اتفاق می‌افتد، ولی مردم اگر تخلفی را مشاهده کردند با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

غلامرضا یداللهی عنوان کرد: سیب و پرتقال تنظیم بازار در سطح شهر توزیع شده است و مردم می‌توانند خریداری کنند.

به گفته وی اگر قیمت‌ها در مغازه‌های مختلف، تفاوت دارد به دلایل متعددی است که مهمترین آن هزینه حمل و نقل متفاوت است.

وی ادامه داد: یک میوه را ممکن است یک مغازه از استان همجوار و یک مغازه از استان‌های دورتر خریداری کند که قیمت حمل آن تفاوت دارد.

مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: مغازه داران می‌توانند ۲۵ درصد سود خود را بر روی میوه اعمال کنند ولی به دلیل قیمت حمل و نقل این مبلغ افزایش می‌یابد و شاید تا ۴۰ درصد نیز برسد.

یداللهی درباره قیمت موز نیز عنوان کرد: میوه وارداتی است و قیمت‌ها متفاوت است و نظری در این باره نداریم.

با وجود این گزارش هنوز سوالاتی داریم که کسی به آن پاسخ نداد از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: چه سازوکاری برای تثبیت قیمت‌های فعلی در دستور کار متولیان بازار قرار دارد؟ آیا میوه‌های نه چندان با کیفیت تنظیم بازاری که فقط شامل سیب و پرتقال می‌شود مرهمی بر زخم افزایش بی رویه قیمت‌هاست؟ به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسئول باید نظارت بیشتری بر روی نحوه توزیع میوه در بازار داشته باشند تا این بخش مهم تغذیه مردم نیز از بین نرود.

کد خبر: ۸۲٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha