۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
بی‌درایتی‌ مسئولان موجب گرانی ناگهانی میوه/ اکنون شرایط مطلوب است
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد:

بی‌درایتی‌ مسئولان موجب گرانی ناگهانی میوه/ اکنون شرایط مطلوب است

یزد- مشرف، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد با بیان اینکه اکنون بازار میوه استان در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: متأسفانه شرایطی را شاهد بودیم که بی‌درایتی برخی مسئولان بازار میوه را متلاطم کرد.

حسین مشرف در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: سرمازدگی و صادرات میوه باعث کمبود آن در سال گذشته شده بود که این کمبود، زمینه گرانی میوه را فراهم کرد؛ چراکه بازار میوه بر اصل عرضه و تقاضا استوار است و با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت‌ میوه نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد بیان کرد: کشور از نظر تولید میوه با بحران روبه‌ رو است و اگر درآمد کشاورز با هزینه‌هایش تناسب نداشته باشد منجر به دل‌زدگی تولیدکنندگان میوه شده و در نهایت میوه داخلی وجود خارجی نخواهد داشت.

دلیل گرانی موز و خیارسبز و پرتقال
وی گفت: در سالی که گذشت با کمبود موز و مشکل در واردات آن و نیز کاهش محصول خیارسبز روبه‌رو بودیم که موجب افزایش قیمت این دو میوه شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد توضیح داد: از یک سو سرمازدگی منجر به کاهش تولید خیارسبز شد و از سوی دیگر با بی‌درایتی برخی دست اندرکاران، این میوه صادر شد که با کمبود خیارسبز، این میوه هم به طور شگفت آوری گران شد.

مشرف برای آگاهی افکار عمومی، مثال زد و گفت: سرمازدگی در سال گذشته به درختان پرتقال آسیب رسانده بود که نرخ پرتقال را تا مرز ۱۵ و ۱۶ هزار تومان بالا برد که باعث شد با افزایش قیمت سه الی چهار برابری روبه‌رو شویم.

رئیس اتحادیه میوه و تربار یزد در مورد علت گرانی میوه‌های نوبرانه تصریح کرد: میوه های نوبرانه در ابتدا به مقدار اندکی تولید می‌شود که موجب گرانی این میوه‌ها می‌گردد که در گذر زمان با افزایش تولید، قیمت میوه‌های نوبرانه هم کاهش می‌یابد.

وی در مورد دلیل گرانی میوه افزود: افزایش کرایه‌های حمل و نقل و گرانی ملزومات و ادوات کشاورزی نیز منجر به افزایش قیمت میوه شد.

قیمت میوه پس از عید نوروز
مشرف در خصوص کاهش قیمت میوه بعد از تلاطم بازار اواخر اسفند بیان کرد: قیمت میوه بعد از عید شکسته شد؛ مثلا خیار گلخانه‌ای قبل از عید ۱۳ هزار تومان و هویج هشت هزار تومان بود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد در پاسخ به انتقادها به گرانی میوه، بیان کرد: گرانی و گرانفروشی دو مقوله جدا است؛ گرانی در بطن جامعه وجود دارد و همه مردم کم و بیش با آن سروکار دارند و مختص به صنف و اتحادیه میوه فروشان نیست.

وی در باب مبارزه با گرانفروشی بیان کرد: بنده به عنوان رئیس اتحادیه ۱۷ نفر از اعضای آن را به عنوان ناظر انتخاب کرده‌ام تا نظارت کامل  بر قیمت میوه داشته باشند و در صورت تخلف، گرانفروش را به تعزیرات معرفی کنند.

مشرف خاطر نشان کرد: میوه با کیفیت‌های متفاوت در استان وجود دارد و برای تمام اقشار جامعه متناسب با درآمد، میوه به وفور یافت می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بازار میوه مطلوب است، اظهار امیدواری کرد که اگر وضعیت غیر مترقبه‌ای پیش نیاید، تا پایان سال هم همین روند ادامه یابد.

تأثیر صادرات بر گرانی میوه
مشرف در ادامه اظهار کرد: گوجه فرنگی و خیارسبز از عمده تولیدات استان است و بخش عظیمی از میوه یزد از خارج استان مثل جیرفت، سمیرم و شیراز تامین می‌شود.

وی در خصوص صادرات میوه گفت: در مورد صادرات میوه باید نظارت صورت بگیرد و صادرات کنترل شده داشته باشیم تا صادرات به بازار میوه صدمه نزند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد خواستار شد: بازرگانان میوه و تره‌بار در زمان فراوانی و ارزانی مبادرت به صادرات میوه کنند تا تعادل بازار حفظ شود و کشاورزان داخلی متضرر نشوند.

کد خبر: ۸۲٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha