۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
حداقل بخشی از تحریم‌ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برداشته می‌شود
مشاور کنگره آمریکا در گفتگو با بازار:

حداقل بخشی از تحریم‌ها قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برداشته می‌شود

پروفسور «جیمز والش» معتقد است حداقل بخشی از تحریمها قبل از ریاست جمهوری ایران برداشته خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و گروه ۴+۱ روز سه شنبه در وین برگزار شد. ایران اعلام کرده که ابتدا باید تحریمها توسط آمریکا رفع شود و ایران راستی آزمایی کند و سپس ایران از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی کند.

آمریکا هم خواستار پیش بردن طرح «گام به گام» است. عباس عراقچی رئیس هیات ایران پس از نشست وین گفت: مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. عراقچی ادامه داد: گفت وگوهای کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت. عراقچی دستیابی به هر گونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد کرد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «جیمز والش» استاد دانشگاه هاروارد آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید. «جیمز والش» کارشناس مسائل امنیت بین الملل و پژوهشگر برنامه مطالعات امنیتی وابسته به مؤسسه علوم و تکنولوژی (اِم. آی. تی) در ایالات متحده آمریکا است. پروفسور «والش» پیش از پیوستن به دانشگاه «اِم. ای. تی»، مدیریت اجرایی پروژه «مدیریت اتم» را در دانشکده دولتی «جان. اف. کندی» دانشگاه «هاروارد» ایالات متحده برعهده داشت. وی سابقه تدریس در هر دو دانشگاه معتبر «هاروارد» و «اِم. ای. تی» را داشته و تحقیقات او بر مسائل امنیت بین الملل به ویژه موضوعات مربوط به سلاحهای هسته ای و تروریسم متمرکز است.

پروفسور «والش» یکی از معدود اندیشمندان آمریکایی است که برای صحبت و مذاکره درباره برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی به این دو کشور مسافرت کرده است. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» والش را در فهرست ۱۰ فرد دارای بهترین ایده اصیل و ناب در سال ۲۰۰۸ میلادی قرار داد. والش مشاور سنا و مجلس نمایندگان آمریکاست. جدیدترین کتاب این اندیشمند آمریکایی با عنوان «آینده هسته ای مصر: اشاعه یا محدودیت؟» از طرف انتشارات دانشگاه استنفورد  انتشار یافته است.

*عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین پس از این نشست گفت مذاکرات برجام در وین سازنده بود. به نظر شما این مذاکرات منتج به نتیجه مد نظر ایران در خصوص رفع همه تحریمهای ترامپی(تحت هر عنوان و برچسبی) می شود؟
بر اساس برجام نیاز دارد که کلیه تحریم های ثانویه هسته ای ایالات متحده به حالت تعلیق درآیند یا خاتمه یابد. و گرچه این اجازه را به ایالات متحده می دهد تا در مورد تحریم ها برای اهداف غیر هسته ای اقدام کند، اما کاملاً واضح است که به ایالات متحده اجازه نمی دهد که در مورد یک مسئله غیر هسته ای با سوء نیت تحریم کند. یعنی اینکه ایالات متحده نمی تواند با تغییر برچسب تحریم هسته ای مانع از بهره مندی از مزایای رفع تحریم شود. همچنین واضح است که ترامپ و مخالفان تندروی ضد برجام در ایالات متحده از این رفتار حمایت و پشتیبانی کرده اند.

دولت بایدن مجبور است تمام این تحریم ها را بررسی کند تا مشخص شود آیا آنها شرایط تحقق برجام را برآورده می کنند یا خیر، و سپس موظف است مجازات های متناسب با این توصیف را حذف کند.

*فرانس ۲۴ در خبری اعلام کرد که تهران هم متعاقب نشست وین از موضع گیری های امیدوارکننده آمریکا درباره تحریم های هسته ای استقبال کرده است. سناریوی محتمل در خصوص این نشست چیست؟ آیا احتمال برداشته شدن بخش مهمی از تحریمها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد؟
من سعی می کنم از پیش بینی آمریکا و ایران در این زمینه دور بمانم. جلسه وین منجر به تشکیل کارگروه ها شد. من انتظار دارم که کسی با توالی مقابله کند - چه کسی چه کاری انجام می دهد، زیرا ما به انطباق برای انطباق بازگشتیم. یک کارگروه تحریم نیز تشکیل شد. من فکر می کنم که ممکن است قبل از انتخابات تحریم ها برداشته شوند، حتی احتمالاً برخی از آنها برداشته می شود، اما من در مورد خط زمانی دولت عمل نمی کنم. این روند آغاز شده است. مثلا بایدن به تحریم ورود مسلمانان را پایان داد.

*موضع ایران در مذاکرات کنونی، رفع همه تحریمها و سپس عقب نشینی از گامهای برجامی خود است. موضوع آمریکا هم پیش بردن طرح «گام به گام» است. به نظر شما چگونه دو طرف به موقعیتی متوازن خواهند رسید؟
هیچ کس قرار نیست اول برود. طرفین در این زمینه در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ تمرینات زیادی داشتند. روز اجرا و همه روزهای دیگر را به خاطر می آورید؟ من انتظار دارم که آنها راهی برای ترتیب بندی امور پیدا کنند، به طوری که همه طرفها همزمان از انطباق عملکردی برخوردار شوند.

*مذاکرات کماکان ادامه دارد و قرار است از چهارشنبه مجدد این مذاکرات شروع شود. نتیجه مذاکرات به نظر شما چه خواهد شد؟
کمی حرکت لازم است و نیاز است جلسات تداوم یابد.

*یک روز قبل از مذاکرات وین خبری توسط یک رسانه اسرائیلی منتشر شد و سپس از روی خروجی این رسانه برداشته شد. این خبر مدعی بود که ایران در قبال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده اش، غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف خواهد کرد. اما عباس عراقچی این موضوع را رد کرده است. اساسا ایران حاضر خواهد بود غنی سازی ۲۰ درصد که برگ مهم برنده ای برای ایران است را در ازای چنین امتیاز ناچیزی کنار بگذارد؟
این مسائل برای پرت کردن حواس است. برجام اجازه غنی سازی ۲۰٪ (برای سالها) را نمی دهد. اگر همه طرفین با توجه به رعایت موارد مربوط به برجام وارد عمل شوند، ایران تا ۲۰ درصد غنی سازی نمی کند و منابع مالی ایران مسدود نمی شود.

کد خبر: ۸۲٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha