۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
فاضلاب تهران هم به تحریم ها گره خورد| هر مترمکعب فاضلاب ۷ تا ۱۵ مترمکعب آب را آلوده می‌کند
تکمیل شبکه فاضلاب تهران ۱۰ سال دیگر عقب افتاد

فاضلاب تهران هم به تحریم ها گره خورد| هر مترمکعب فاضلاب ۷ تا ۱۵ مترمکعب آب را آلوده می‌کند

فاضلاب تهران که زمان اتمام آن بارها به تعویق افتاده، حالا اتمامش به لغو تحریم های اقتصادی گره خورده است. مدیرعامل آبفای تهران می‌گوید که اجرای کامل این پروژه به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امکان تامینش از منابع داخلی وجود ندارد.

سهیلا روزیان؛ بازار: ٢٤‌سال پیش که کلنگ پروژه فاضلاب تهران به زمین خورد، قرار بود که این پروژه در سال ۹۷  به اتمام برسد. اما حالا در خوشبینانه ‌ترین حالت، صحبت از اتمام این پروژه بزرگ در سال ۱۴۱۰ به میان می آید. آنگونه که مدیرعامل شرکت آبفای تهران به بازار می‌گوید: «اجرای کامل شبکه آب و فاضلاب به قیمت امروز حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»اعتباری که به نظر می رسد همانند هزاران پروژه عمرانی دیگر تحریم ‌ها تامین آن را به چالش کشیده است.

به گفته محمدرضا بختیاری، به دلیل تحریم قادر به استفاده از منابع بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی نیستیم و همین مساله روند پیشرفت کار را کند کرده است. اما تحریم ها تنها دلیل عقب ماندگی شبکه فاضلاب تهران نیست. معاون آبفای تهران پیشتر به بازار گفته بود که وزارت نیرو منابع دریافتی از مردم برای داشتن شبکه فاضلاب را پیش خور کرده  و عملا در این پروژه هزینه نشده است.  

هر متر مکعب فاضلاب بین ۷ تا ۱۵ متر مکعب آب را آلوده می ‌کند.   همین مساله موجب شده که وزارت نیرو هزینه زیادی را برای تصفیه آب های زیرزمینی صرف کند

بی توجهی به تکمیل پروژه‌ حیاتی حالا سلامت مردم تهران را در معرض خطر قرار داده است. هدایت فهمی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو به بازار می‌گوید: هر متر مکعب فاضلاب بین ۷ تا ۱۵ متر مکعب آب را آلوده می ‌کند.   همین مساله موجب شده که وزارت نیرو هزینه زیادی را برای تصفیه آب های زیرزمینی صرف کند.

 اوضاع در شهرهای حاشیه ای تهران هم چنگی به دل نمی ‌زند.  کارشناسان محیط زیست مدعی اند که  ورود بخشی از فاضلاب خام شهرهای بومهن، رودهن و مسکن‌های مهر شهر ‌پردیس به حوضه آبریز سد ماملو که تامین‌کننده بخش عمده آب شرب شرق کلانشهر تهران است، به شدت نگران کننده  شده است.  

تکمیل پروژه فاضلاب تهران حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به دلیل تحریم ها، تامین این اعتبار از بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی امکان پذیر نیست

کدام مناطق تهران شبکه فاضلاب ندارد 
هرچند که مدیرعامل آبفای تهران از پیشرفت ۷۰ درصدی شبکه فاضلاب استان خبر می دهد، اما استان تهران همچنان یکی از محروم ‌ترین نقاط کشور به لحاظ شبکه فاضلاب است. حدود دو سال پیش که متوسط شبکه فاضلاب کشور  ۴۷ درصد بود، این رقم در استان تهران تنها  ۱۲ درصد  اعلام می شد.

اما حالا طبق گفته های مسولین وزارت نیرو این عدد به ۳۸ درصد رسیده است. البته شرایط در همه جای تهران یکسان نیست. به گفته بختیاری مناطقی همچون ۲۱ و ۲۲ که منطقه های تازه تاسیس هستند و هنوز شبکه فاضلاب در آنها اجرا نشده است.

مناطقی همچون ۲۱ و ۲۲ که منطقه های تازه تاسیس هستند، شبکه فاضلاب ندارد 

تکمیل شبکه فاضلاب تهران شاید وقتی دیگر...
در طول سال های گذشته تاریخ متعددی برای اتمام شبکه فاضلاب تهران اعلام شده است. تاریخ‌ هایی که یکی پس از دیگری موعد آنها فرا رسیده و خبری از تحقق وعده ها نبوده است.

قرار بود که این طرح در سال ۹۷ اجرایی شود، اما قاسم تقی ‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو مدعی است که از هشت هزار کیلومتر شبکه و خطوط انتقال پروژه فاضلاب تهران، تاکنون هفت هزار کیلومتر آن تکمیل شده و بقیه آن در ۲ تا سه سال آینده به اتمام می‌رسد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو هم به تازگی گفته که  شبکه فاضلاب تهران تا سال ۱۴۰۳ کاملا تمام می شود. اما حالا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می گوید که در بهترین حالت این پروژه در سال ۱۴۱۰ به اتمام خواهد رسید.  

در حالی رضا اردکانیان وزیر نیرو پیشتر اعلام کرده بود شبکه فاضلاب تهران تا سال ۱۴۰۳ تمام می شود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می گوید در بهترین حالت این پروژه در سال ۱۴۱۰ به اتمام خواهد رسید

تکمیل شبکه فاضلاب تهران در گرو تامین ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار
شبکه فاضلاب تهران که طبق گفته های مسئولین از متوسط کشوری هم شرایطش بدتر است، حالا  به رفع تحریم ها گره خورده است. آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل آب و فاضلاب تهران می‌گوید: پیش از تحریم ها بخش زیادی از منابع لازم برای اجرای این پروژه از محل بانک توسعه اسلامی و  بانک جهانی  تامین می شد.   اما حالا به دلیل تحریم ها چنین امکانی برای کشور وجود ندارد.

به گفته او تکمیل این پروژه حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به تحریم ها باید از منابع داخلی خود آن را تامین کنیم گه چنین کاری امکان پذیر نیست.  

هر زمان که کشور دچار خشکسالی می شود، تامین آب مصرفی صنایع به سختی صورت می‌گیرد و همین مساله بعضا تولید را دچار مشکل می‌کنند. به همین خاطر فعالان صنعت  برای دسترسی به  آب پایدار، حاضر به سرمایه گذاری در حوزه  فاضلاب هستند

تامین آب پایدار برای صنعت با تصفیه فاضلاب 
اما فهمی کارشناس منابع آب وزارت نیرو اما راه‌ حل دیگری برای تکمیل پروژه فاضلاب تهران پیشنهاد می‌کند. او معتقد است که باید از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران حوزه صنعت در این طرح استفاده کرد.   او با بیان اینکه منابع دولتی محدود بوده و احتمال دارد این محدودیت در سال های آینده بیشتر هم شود، ادامه داد: هر زمان که کشور دچار خشکسالی می شود، تامین آب مصرفی صنایع به سختی صورت می‌گیرد و همین مساله بعضا تولید را دچار مشکل می‌کنند. به همین خاطر فعالان صنعت  برای دسترسی به  آب پایدار، حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه  هستند.

او همچنین ادامه داد: اتفاقا پساب  در بسیاری از کشورها خواهان بیشتری دارد و از آن به عنوان آبی مطمن و پایدار یاد می شود.   چرا که  اگر خشکسالی هم رخ بدهد بازهم پسآب و فاضلاب  وجود دارد و و مطمئن‌تر از آبی است که از طبیعت دریافت می‌شود.

پیش بینی ها نشان می دهد مجموع پساب حاصل از تصفیه‌ خانه‌های تهران چیزی حدود ٨٥٠‌میلیون مترمکعب در سال خواهد شد

به گفته فهمی، به همین دلیل  پسآب و فاضلاب تصفیه شده همیشه مشتریان خود را دارد. ضمن اینکه ارزش افزوده صنعت حدود ۴۰ برابر حوزه کشاورزی است. به همین دلیل بسیاری از افراد حاضر به  سرمایه گذاری در این حوزه هستند. اما متاسفانه بروکراسی‌های اداری پیچیده در کشور ما مانع ورود بخش خصوصی به این حوزه شده است.  

پیش بینی ها نشان می دهد که مجموع پساب حاصل از تصفیه‌ خانه‌های تهران چیزی حدود ٨٥٠‌میلیون مترمکعب در سال خواهد شد. پسآبی که نه تنها نیاز بخش صنایع استان را می تواند رفع کند، بلکه در کشاورزی جنوب تهران، در آبیاری پارک‌ها و فضای سبز و حتی غنی ‌کردن آبخوان دشت تهران هم می توان از آن  استفاده کرد.

کد خبر: ۸۲٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha