۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
تملک بخشی از یک مکان جدید برای راه اندازی مجدد موزه نهاوند
رئیس میراث فرهنگی نهاوند خبر داد:

تملک بخشی از یک مکان جدید برای راه اندازی مجدد موزه نهاوند

همدان - جانجان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند با اشاره به تعطیلی موزه نهاوند در پاییز سال گذشته گفت: یک مکان جدید برای موزه نهاوند درنظر گرفته شده و بخشی از تملک های آن انجام شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یازدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ در ایام دهه فجر و پس از برگزاری همایش تخصصی تاریخ و فرهنگ نهاوند با حضور نماینده وقت مردم نهاوند در مجلس، مدیرکل میراث، استاندار و جمعی از مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری، موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند افتتاح و موجب خوشحالی مردم این دیار تاریخی شد.

در آن روز مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان که در مراسم افتتاح موزه نهاوند که با شور و حال خوبی موزه را افتتاح کرد، گفت: شهر نهاوند با توجه به قدمت بیش از چندهزارساله خود مهد فرهنگ و تمدن بوده که وجود آثار فرهنگی و باستانی متعدد بیانگر این ادعا است.

علیرضا ایزدی در همان روز از وجود بیش از ۲۵۰ اثر فرهنگی، تاریخی و ارزشمند در نهاوند خبر داد و اظهار کرد تاکنون ۱۱۰ اثر از این آثار به ثبت آثار ملی رسیده ضمن اینکه آثار تاریخی و فرهنگی هویت هر جامعه‌ای بهشمار می‌رود که حراست و حفاظت از آنها وظیفه همه مردم به‌ویژه مسئولان مربوطه است.

وی در همان روز گفت که براساس توافقی که بین شهرداری، شورای شهر نهاوند و میراث فرهنگی صورت گرفته این موزه در فضایی به مساحت ۲۵۰ متر در یکی از خانه‌های قدیمی دوره پهلوی در مرکز شهر دایر خواهد بود و برای تجهیز آن یک میلیارد ریال هزینه شده است؛ همچنین آثار باستانی و اشیای تاریخی مربوط به شهرستان نهاوند که به‌طور پراکنده در برخی موزه‌های کشور نگهداری می‌شود، مجوز جمع‌آوری آن‌ها به‌منظور نگهداری این آثار به‌صورت متمرکز در موزه باستان‌شناسی شهر نهاوند، دریافت شده است.

وی در این راستا بیان کرد: از این پس هر اثر منقولی که در موزه‌های کل کشور به‌صورت پراکنده وجود داشته و بازگشت آن‌ها منع قانونی نداشته باشد، جزء مواردی است که به موزه باستان‌شناسی نهاوند باز گردانده می‌شود.

تملک بخشی از یک مکان جدید برای راه اندازی مجدد موزه نهاوند

این صحبت ها در حالی عنوان شد که با گذشت هفت سال از آن ماجرا هیچ اثری از نقاط مختلف کشور به این موزه برگشت داده نشد و فقط مردم علاقه‌مند نهاوند که آثاری را در منازل داشتند، به موزه تحویل دادند که همین رویه سبب شده امروز خبر تأسف‌بار تعطیلی تنها موزه هفت‌هزارساله نهاوند باعث شوک بزرگی به مردم فرهنگ‌دوست نهاوند شود.

در حال حاضر و از آذرماه ۱۳۹۹ و تعطیلی ناگهانی موزه نهاوند (علی رغم وجود قراردادی ۱۵ ساله) بیش از ۴ ماه می گذرد که بدین منظور برای پیگیری وضعیت موزه نهاوند پای صحبت های محسن جانجان؛ رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند نشستیم که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

محسن جانجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درنهایت با وجود این موارد به حکم قانون و دادگاه مجبور به تخلیه ملک شهرداری و تعطیلی این موزه شدیم و بخشی از وسایل آن را به‌دلیل نداشتن مکان در حمام حاج‌آقاتراب و بخشی را به‌صورت امانت به مخزن استان همدان سپرده‌ایم، عنوان کرد: هر زمان که مجدد موزه‌ای برای شهرستان نهاوند راه‌اندازی شد، اشیا را به نهاوند انتقال می‌دهیم‌.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند ادامه داد: پس از آنکه موزه نهاوند تعطیل شد، به دنبال مکان جدیدی برای راه اندازی مجدد موزه بودیم اما برای اینکه بتوان مکانی مناسب را پیدا کرد باید استانداردهای لازم آن را درنظر گرفت و اقداماتی را در این زمینه پیش برد و سپس آن مکان را معرفی و موافقت های لازم را کسب کرد که برای این روند زمان زیادی نیاز است و حال برای موزه نهاوند، تمام این اقدامات از صفر شروع شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، یک مکان جدید برای موزه نهاوند درنظر گرفته شده و در حال تملک آن هستیم.

جانجان با بیان اینکه هم اکنون، بخشی از تملک های مربوطه در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: راه اندازی دوباره موزه در این مکان، منوط به موافق اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است.

کد خبر: ۸۲٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha