۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
تبر سرد مصوبه طرح جامع اقتصاد سبز باغات همدان را نشانه رفته است
یادداشت؛

تبر سرد مصوبه طرح جامع اقتصاد سبز باغات همدان را نشانه رفته است

همدان- «درحالی زمزمه هایی مبنی بر نهایی شدن مصوبه طرح جامع شهری همدان به گوش می رسد که دراین مصوبه مشاور طرح، نابودی باغ های جنوبی همدان را پیشنهاد داده است»؛ این جملات بخشی از یادداشت فاطمه بختیاری فعال رسانه‌ای است که برای بازار نگاشته شده است.

فاطمه بختیاری؛ بازار: از بزرگترها به کرات شنیده شده که شعار اقتصادی اوایل انقلاب «کشاورزی محور استقلال» بوده است کمااینکه امروز با قاطعیت می توان گفت کشاورزی نه تنها محور استقلال کشور است بلکه موجب توسعه اقتصادی نیز می شود.

شرایط حاکم بیانگر آن است که این مطلب در قالب شعارباقی نمانده اهرچند بخش  کشاورزی استان همدان با فراز و نشیب های بسیار روبرو بوده و در مواردی کج دار و مریز حرکت کرده و حتی در مسیر حرکت با امواج طوفنده مشکلات مواجه شده است اما با همه این تفاسیر باز هم کشاورزی از رمق نیفتاده چرا که کشاورزان غیور چه به صورت سنتی و چه بصورت مکانیزه و به روز داشته های خود را نمایان و لیاقت فعالیت در عرصه  اقتصادسبز کشاورزی  را به همگان ثابت کرده اند.

برخی مسئولان گاه دست به کارها و اقداماتی زده اند و طرح هایی را مصوب کرده یا در دست انجام دارند که ضربه های مهلکی بر پیکره تولیدات و محصولات کشاورزی و اقتصاد سبز همدان برجای گذاشته و می گذارد

با این تفاسیر به رغم فعالیت های مستمری که کشاورزان در عرصه تولیدات، کشت و برداشت محصولات داشته و دارند برخی مسئولان گاه دست به کارها و اقداماتی زده اند و طرح هایی را مصوب کرده یا در دست انجام دارند که ضربه های مهلکی بر پیکره تولیدات و محصولات کشاورزی و اقتصاد سبز همدان برجای گذاشته و می گذارد.

موضوع اخیری که توجه ها را به خود جلب کرده در جای خود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است چراکه چند صباحی است زمزمه هایی مبنی بر نهایی شدن مصوبه طرح جامع شهری به گوش می رسد که در این مصوبه مشاور طرح جامع، نابودی و ویرانی باغ های قسمت های جنوبی شهر همدان از قبیل باغ های عباس آباد و دره مراد بیگ را در دستور کار قرار داده است.

کارشناسان معتقدند خط و مشی این طرح که از هیچگونه پشتوانه مشورت عمومی برخوردار نبوده بی شک با اجرایی شدن ضررهایی را متوجه مردم کرده و هر همدانی را بشدت آزرده خاطر می کند چراکه  همدانی ها از کودکی عادت به گشت و گذار در باغات سرسبز داشته و هنوز هم وقتی از چهار دیواری سنگ و آجر و آهن به تنگ می آیند گشت و گذار در دل باغ های عباس آباد و دره مراد بیگ و غیره خستگی و بر آشفتگی را از جان و روحشان می تکاند.

دقیق که می شویم این سوال به ذهن می رسد که واقعا مگر می شود باغ هایی که پر از بار میوه هستند و درختانی که صاحبان باغ ها سال‌های متمادی به انتظار نشستند و زحمت بسیار متحمل شده اند تا قدکشیدن درختان را ببینند و بار میوه از شاخه هایشان چون نگینی درخشان بدرخشد در یک چشم بهم زدن با لودر های غول آسا از ریشه جدا کنند و باغ سرسبز پر بار خراب و ویران شود؛ آن هم باغ هایی که توان توسعه  اقتصاد سبز شهر را دارند.

بر اساس برآوردهای بدست آمده تقریبا ۱۴ کشور همسایه ایران، مصرف کننده و وارد کننده محصولات و اقلام وارداتی کشاورزی هستند که اگر کمی ظرافت و درایت به خرج دهیم می‌توانیم با گسترش تولیدات داخلی بازار واردات ۱۴ کشور واردکننده را به دست بگیریم و قبضه کنیم.

کج سلقیگی برخی مسئولین باعث شده در بیشتر موارد نه تنها از ظرفیت ها استفاده بهینه به عمل نیاید بلکه در بیشتر موارد بعضی از دستور عمل ها و طرح های مهندسی نشده خرابی و ویرانی ظرفیت ها را نیز بدنبال داشته است

متأسفانه در چند سال گذشته کج سلقیگی برخی مسئولین باعث شده در بیشتر موارد نه تنها از ظرفیت ها استفاده بهینه به عمل نیاید بلکه در بیشتر موارد بعضی از دستور عمل ها و طرح های مهندسی نشده خرابی و ویرانی ظرفیت ها را نیز بدنبال داشته است.

سوالی که همچنان در ذهن متبادر می شود اینکه واقعا چرا باید در این بلواشوب اقتصادی نقد را رهاکنیم و هوادار نسیه باشیم؟ به طور قطع باغات شهر همدان به مثابه نقدهایی هستند که نباید به نسیه هایی همچون بلندمرتبه سازی  ترجیح داده شوند بلکه با کمی تدبیر و درایت می توان توانمندی اقتصادی باغات شهر را گسترش داد و از ظرفیت نیروهای دانشگاهی که سالها در دانشکده های کشاورزی به صورت آکادمیک درس و علم کشاورزی را آموخته اند گرفته تا کارگران که سالهاست نیازمند ساماندهی هستند در توسعه باغ ها استفاده کرد. 

براستی چرا باید امسال که از سوی مقام معظم رهبری سال پشتبانی و مانع زدایی از تولیدات نامگذاری شده با کج سلیقگی باغ های شهر را  که اقتصاد سبز از آنها منبعث می شود، خراب و ویران کرد.

مگر قرار نیست برای بیرون رفت از تلاطم های اقتصادی به سمت تولید رهسپار شویم و از وجب به وجب مواهب و امکانات استفاده بهینه داشته باشیم، مگر غیر از این است که هرچه شهر سرسبزتر و آبادتر باشد و گوشه گوشه شهر پر از باغ و دار و درخت باشد مانع  از هجوم  ریزگردها به شهر می شود پس چرا نباید از این مواهب درست و بهینه استفاده شود.

ویرانی باغ ها جز اینکه تنفس اکسیژن ناب را از شهروندان سلب می کند و  اقتصاد سبز همدان را مورد هجوم و آسیب قرا می دهد هیچ منفعت دیگری در بر ندارد.

بلندمرتبه سازی شاید یک درد در یک مقطع خاص را دوا کند اما بطور قطع و یقین در بلند مدت آثار و عواقب جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۸۲٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha