۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
آغاز مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن «کوو ایران» از اردیبهشت
مدیر تیم نظارت بر آزمایش‌های واکسن کرونا خبر داد

آغاز مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن «کوو ایران» از اردیبهشت

حسینی، مدیر تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا با بیان اینکه مرحله سوم آزمایش انسانی کووایران از اردیبهشت انجام می‌شود، گفت: مرحله سوم را علاوه بر تهران در پنج شهرستان دیگر نیز عملیاتی می‌کنیم.

به گزارش بازار، حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آخرین وضعیت آزمایش انسانی واکسن «کووایران» اظهار کرد: از ۲۵ اسفند مطالعه مرحله دو و سه کارآزمایی بالینی را با هم آغاز کردیم و در کنار آن مطالعات تکمیلی مرحله یک بالای پنجاه سال را انجام دادیم.

وی با اشاره به فاز دوم این آزمایش انسانی خاطر نشان کرد: در این دوره باید ۲۸۹ نفر را وارد مطالعه می‌کردیم که تاکنون ۱۵۱ نفر را وارد مرحله کردیم؛ هر روز به ۱۰-۱۵ نفر تزریق واکسن داریم و امیدواریم تا پایان فروردین کل داوطلبان حداقل تزریق اول مرحله دوم را دریافت کرده باشند و به تدریج تزریق دوم را دریافت کنند. بر اساس پیش بینی‌ها داوطلب گیری فاز دوم تا آخر فروردین تمام می‌شود.

به گفته حسینی، ابتدای اردیبهشت ماه تزریق جمعیت بزرگ ۲۰ هزار نفری را (مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران) شروع می‌کنیم و طبیعتاً تلاش ما این است که افراد در شهرهای تهران و کرج در هفته اول وارد مطالعه شوند و سپس شهرستان‌ها را آغاز کنیم.

مسؤول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا با بیان اینکه خوشبختانه برای مرحله یک این مطالعه که ۵۶ داوطلب لازم بود به لطف مردم ۱۲۰ هزار داوطلب اعلام آمادگی کردند، گفت: ما این بانک اطلاعاتی را نگه داشتیم و از بین آن‌ها درخواست می‌کنیم که در فاز سوم این مطالعه شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در این دیتا بانک ۱۲۰ هزار نفری که از تهران، کرج و اطراف این دو بودند بسیاری از داوطلبان از شهرستان‌ها نیز اعلام آمادگی کرده بودند و امکان سکونت در تهران را داشتند، اما در مرحله یک و دو یکی از شرایط سکونت در تهران و کرج و حومه بود.

وی ادامه داد: البته برای آزمایش این واکسن در شهرهای مختلفی همچون شیراز، مشهد، اصفهان، کرج و بوشهر در فاز سوم وارد مطالعه خواهند شد، اما در زمان مقرر، به صورت اختصاصی در همان شهر یک فراخوان الکترونیک کوتاه خواهیم داشت و تست انسانی را در همان شهر انجام می‌دهیم.

حسینی عنوان کرد: در مطالعات فاز سوم رصد داوطلبان به مدت یک سال وجود دارد و آن چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که دو تزریق انجام شود و بعد از تزریق دوم داوطلبان تحت نظر باشند.

وی عنوان کرد: با این داده‌ها می‌توانیم درخواست اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو کنیم بنابراین انتظار داریم تا پایان خرداد به این مقداری که مد نظرمان است برسیم، اما مطالعات ما تا یک سال ادامه دارد.

حسینی با بیان اینکه همه داوطلبان در مرحله سوم نیز تحت نظر هستند، در خصوص ابتلاء به کرونای این افراد گفت: تاکنون از تعدادی که این واکسن به عنوان آزمایش انسانی به آن‌ها تزریق شده فردی مبتلا به کرونا نشدند؛ اما در جمعیت بزرگ‌تر باید این اتفاق بیافتد.

مسؤول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا تأکید کرد: نتیجه‌گیری مطالعات مرحله سوم مبتنی بر تعداد مقایسه ابتلاء در گروهی که واکسن تزریق کردند و گروهی که واکسن را تزریق نکردند، است. بنا به تجربه علمی حتماً در این جمعیت بزرگ در هر دو گروه ابتلاء به بیماری اتفاق خواهد افتاد. اما آنچه که به آن اثربخشی واکسن گفته می‌شود این است که در گروه افرادی که واکسینه می‌شوند تعداد کمتری مبتلا به کرونا شوند.

وی افزود: در واقع با یک فرمولی عدد اثربخشی واکسن مشخص می‌شود که می‌توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد و طبیعتاً در تمام واکسن‌های دنیا اینگونه پیش می‌رود، ولی مهم این است که واکسن باید توانایی داشته باشد که موارد شدید، مرگ و میر و بستری در بیمارستان در آن اتفاق نیافتاد و امیدواریم که به همین صورت کار برای همه واکسن‌ها پیش برود.

کد خبر: ۸۲٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha