۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
تاکنون گزارشی از مرگ مرتبط با واکسن «اسپوتنیک وی» ارائه نشده است
تلاش دنیا برای دسترسی به واکسن اسپوتنیک؛

تاکنون گزارشی از مرگ مرتبط با واکسن «اسپوتنیک وی» ارائه نشده است

دسترسی به واکسنی ایمن در دنیا اهمیت زیادی دارد و انتشار خبری توسط رویترز به نقل از مقامات روس مبنی بر اینکه تاکنون هیچ گزارشی در مورد مرگ مرتبط با تزریق واکسن ارایه نشده است، توجه کشورهای صنعتی را به این واکسن جلب کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در شرایطی که دنیا درگیر بحران کرونا و مسایل مرتبط با واکسیناسیون است، خبرهای رسیده در مورد واکسن روسی فضایی متفاوت را برای ما ترسیم می کند. از یک طرف مساله تولید واکسن اسپوتنیک در دنیا به منظور عرضه آن به مردم دنیا مطرح است.

واکسنی که به گفته مقامات کشور روسیه تا کنون هیچ گزارشی در مورد مرگ ناشی از آن در داخل روسیه گزارش نشده است و افرادی که خبر از تجربه علایم جانبی منفی بسیار سخت کرده اند کمتر از ۰.۱ درصد از افراد واکسینه شده بودند.

این خبر در شرایطی توسط رویترز منتشر شد که در بسیاری از کشورهای صنعتی موضوع لختگی خون ناشی از دریافت واکسن آسترازنکا، مساله ای بسیار نگران کننده است و برخی از کشورها خبر از عدم استفاده از این واکسن برای افراد زیر ۵۰ سال داده اند.

افرادی که احتمال تجربه لختگی خون در آنها بسیار کم است و احتمال  تجربه این وضعیت در صورت دریافت واکسن استرازنکا در آن ها وجود دارد. طبق گزارش دولت بریتانیا از میان ۲۰ میلیون دوز واکسن استرازنکای تزریق شده در این کشور ، تنها ۷۹ مورد لختگی خون مشاهده شده است که در ۱۹ مورد منجر به مرگ شده است.

تمامی این افراد در فاصله ۱۰ روز بعد از دریافت اولین دوز لختگی خون را تجربه کرده اند و دولت بریتانیا به افرادی که اولین دوز را دریافت کردند ولی مشکلی نداشتند توصیه کرده است دوز دوم را نیز دریافت کنند. قرار بر این است افراد زیر ۳۰ سال در این کشور واکسن استرازنکا را دریافت نکنند.

اروپایی ها چشم به واکسن روسی دوخته اند
اما در قاره سبز بحران ها تمامی ندارد و دو کشور آلمان و فرانسه به دلیل تجربه موج تازه ای از بیمادی دوباره وارد فاز قرنطینه سراسری شدند. از طرف دیگر در این دو کشور نگرانی در مورد کمبود واکسن به منظور واکسینه کردن تمامی مردم در فاصله کوتاه مشکلی جدی است به همین دلیل است که مقامات دو کشور از واکسن روسیه به عنوان یک گزینه مطلوب نام برده اند.

مقامات آلمان رسما اعلام کردند در صورت تایید واکسن توسط آژانس دارویی اروپا، از این وامسن استفاده می کنند و حتی زمینه را برای تولید مشترک در داخل خاک المان فراهم می کنند. خبرها حکایت از خرید واکسن اسپوتنیک برای استفاده در ایالت باواریای آلمان دارد.

فرانسه هم استفاده از این واکسن را منوط به تایید آژانس دارویی اروپا کرده است ولی در کشور ایتالیا زمینه سازی برای تولید ۱۰ میلیون دوز واکسن از اواسط سال جاری آغاز شده است و در شماری از کشورهای اروپای شرقی این واکسن تزریق می شود. 

آژانس دارویی از ماه مارس بررسی داده های مرتبط با این واکسن را شروع کرده است ولی هنوز زمان بندی مشخصی برای اعلام نظر نهایی ارایه نکرده است. این آژانس تاکید کرده است در صورت تایید واکسن هر کشوری می تواند به طور مجزا اقدام به خرید واکسن نماید و طرحی سراسری برای استفاده از واکسن در کل اتحادیه اروپا وجود ندارد.

مذاکرات آلمان  با روسیه شروع شد
به گزارش سی ان بی سی مقامات بهداشتی آلمان برای خرید واکسن روسی منتظر تایید آژانس دارویی اروپا نیستند. این رسانه  به نقل از وزیر بهداشت آلمان نوشت: «مذاکرات برای خرید واکسن اسپوتنیک روسیه شروع شده است و ما امیدواریم بتوانیم به محض تایید آن در اروپا، واکسن را وارد کنیم. در شرایط فعلی زمان اهمیت زیادی دارد و اگر ما برای شروع مذاکرات منتظر تایید توسط آژانس دارویی اروپا بمانیم، زمان طلایی خود برای مبارزه به ویروس را از دست می دهیم.

از طرف دیگر مساله تولید واکسن اسپوتنیک هم مساله ای جدی است. طبق گزارشهای اخیر روسیه قراردادهای مختلفی با شرکتهای داروسازی هند منعقد کرده است و قرار است در سال جاری ۶۵۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در هند تولید شود.

این خبر در شرایطی منتشر شد که امارات هم خبر از تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در سال جاری را داد. از طرف دیگر پیش از این قرار بود ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن در چین تولید شود ولی اخیرا اعلام شد که روسیه در صدد افزایش حجم تولید واکسن در چین است.

ولادیمیر پوتین در یکی از سخنرانی های خود به ضرورت عرضه واکسن به تمامی دنیا در کمترین زمان ممکن اشاره کرد و گفت: «ما از نظر سیاسی هیچ مانعی برای تولید واکسن اسپوتنیک در چین نداریم و در صدد هستیم تا حجم تولید در داخل چین را افزایش دهیم تا از این طریق سرعت دسترسی مردم دنیا به واکسن را افزایش دهیم.»

این واکسن می تواند به عنوان یکی از گزینه های مهم دنیا برای مقابله با کرونا معرفی شود. واکسنی که در مقابل ویروس اولیه و جهش انگلیسی کارایی بالایی دارد ولی در مقابل دو جهش افریقای جنوبی و برزیلی کارایی حدود ۵۰ درصد دارد ولی از مرگ جلوگیری می کند.

کد خبر: ۸۲٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha