۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
قیمت گندم رزق مردم را به خطر انداخته است| دلسردی کشاورزان از دولت
در گفتگو با بازار بیان شد؛

قیمت گندم رزق مردم را به خطر انداخته است| دلسردی کشاورزان از دولت

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گرگان با بیان این که کشاورزان از دولت دلسرد هستند، گفت: قیمتی که برای گندم در نظر گرفته‌اند رزق مردم را به خطر انداخته است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به شعار سوال درباره مانع زدایی تولید، اظهار کرد: رهبر انقلاب فرمودند سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها و باید در استان اقدام سریع برای مانع زدایی انجام دهیم  که مهمترین آن قیمت تضمینی گندم است.

وی افزود: قیمت جهانی گندم ۲۵۰ تا ۲۷۰ دلار است که اگر بخواهیم آن را به ریال تبدیل کنیم کف آن هر کیلو شش تا هفت هزار تومان برای وارد کننده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گرگان ادامه داد: از دولت انتظار داریم با توجه به شعار سال، در کنار کشاورز قرار بگیرد و دست رنج او را به طور واقعی خریداری کند اما تعلل دولت موجب دلسردی کشاورز شده است.

چوپانی اضافه کرد: قیمت گندم آنقدر پایین است که به عنوان خوراک دام استفاده خواهد شد و رزق مردم به خطر می افتد.

وی با تاکید بر این که نباید سیاست یک بام و دو هوا داشته باشند، تصریح کرد: با تصمیم دولت قیمت فولاد طی یک سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته و این رشد روی تمام اقلام مورد نیاز مردم مثل مسکن و در عین حال ادوات کشاورزی تاثیر گذاشته است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: اما وقتی می خواهند محصولات زراعی را از کشاورز بخرند برایشان سخت است که این افزایش قیمت ها را لحاظ کنند.

وی اظهار کرد: هزینه کاشت، داشت و برداشت کشاورز براساس ارز آزاد است ولی حالا که دسترنج او به بار نشسته دولت گندم را کیلویی ۲۵۰۰ تومان ارزانتر از قیمت جهانی می خرد.

کشاورزان سال آینده به سمت گندم نخواهند رفت
چوپانی تاکید کرد: دولت باید دسترنج کشاورز را در همه سطوح زراعی با قیمت وارداتی خریداری کند در غیر این صورت با توجه به خشکسالی در سال آینده نه تنها با کمبود گندم رو به رو خواهیم شد و باید گندم وارد کنیم، بلکه کشاورزان هم به سمت گندم نخواهند رفت.

وی با انتقاد از این که دولت وقتی به کشاورز می رسد نه تنها کمک نمی کند بلکه انتظار دارد او به دولت یارانه هم بدهد، اظهار کرد: در سراسر دنیا کشاورزی مورد حمایت دولت است و تا ۲۵ درصد هم یارانه دریافت می کند اما در سیاست های کشاورزی ما این دیده نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: مسئولان تصمیم گیر در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشند چون ظلم به کشاورز است.

وی با بیان این که اگر گندم خوراک دام شود صنایع وابسته هم تحت تاثیر قرار می گیرند، گفت: قیمت گندم نشان دهنده ارزش آن است و باید وارد سیستم توزیع شود؛ اگر از این سیستم خارج شود صنعت آرد و ماکارونی و ... هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

دولت برخی مسائل اقتصادی را شوخی می گیرد
چوپانی بیان کرد: دولت برخی مسائل اقتصادی را شوخی می گیرد و بعد با چالش رو به رو می شویم؛ در مساله مرغ هم همین اتفاق رخ داد و باعث صف های طولانی شد.

وی با بیان این که هشت میلیون دلار یارانه برای تامین نهاده های دامی و کالاهای اساسی پرداخته می شود، توضیح داد: پیشنهاد دادیم اقشار آسیب پذیر ایران را شناسایی کنید و تقریبا نیمی از ایران را با هزینه تامین ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه بدهید.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان اضافه کرد: اگر هشت میلیون دلار را به قیمت دلار ۲۰ هزار تومان حساب کنیم معادل ۱۶۰ هزار میلیارد تومان می شود که می توان ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای اقشار آسیب پذیر، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای مسکن و باقی را برای پروژه های عمرانی خرج کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این جدول را با منطق ریاضی پر کنیم تعادل ایجاد می شود و به جای بررسی نظرهای کارشناسی در اتاق تنظیم بازار و موارد مشابه همش بحث درباره مرغ، تخم مرغ و روغن است؛ آیا زیبنده است به جای توسعه به فکر مرغ و تخم مرغ باشیم؟

کد خبر: ۸۲٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha