۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بخش قابل توجهی از تحریمها قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران لغو می‌شود
معاون سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

بخش قابل توجهی از تحریمها قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران لغو می‌شود

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است بخش قابل توجهی از تحریم ها و بخش قابل توجهی از بازگشت ایران به الزامات قبل از انتخابات ایران حاصل می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و گروه ۴+۱ روز سه شنبه در وین برگزار شد. ایران اعلام کرده که ابتدا باید تحریمها توسط آمریکا رفع شود و ایران راستی آزمایی کند و سپس ایران از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی کند.

آمریکا هم خواستار پیش بردن طرح «گام به گام» است. عباس عراقچی رئیس هیات ایران پس از نشست وین گفت: مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. عراقچی ادامه داد: گفت وگوهای کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت. عراقچی دستیابی به هر گونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد کرد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون و معاون اسبق کاخ سفید تنظیم نموده که در ادامه می آید. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین پس از نشست امروز گفت دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. به نظر شما این مذاکرات منتج به نتیجه مد نظر ایران در خصوص رفع همه تحریمهای ترامپی(تحت هر عنوان و برچسبی) می شود؟
این یکی از سوالات اصلی است. ترامپ انواع و اقسام تله های سیاسی را برای بایدن به جا گذاشت، از جمله برچسب گذاری برخی از تحریم ها با عناوین مرتبط با تروریسم و مرتبط با نقض حقوق بشر. اکنون به نظر می رسد که لغو تحریم ها و بازگشت ایران از تعهدات برجامی یک روند گام به گام از سوی هر دو طرف است که ممکن است ماه ها به طول انجامد.

*فرانس ۲۴ در خبری اعلام کرد که تهران هم متعاقب نشست وین از موضع گیری های امیدوارکننده آمریکا درباره تحریم های هسته ای استقبال کرده است. سناریوی محتمل در خصوص این نشست چیست؟ آیا احتمال برداشته شدن بخش مهمی از تحریمها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد؟
من امیدوارم که بخش قابل توجهی از تحریم ها و بخش قابل توجهی از بازگشت ایران به الزامات قبل از انتخابات ایران حاصل شود. اما کاملاً محتمل است که مراحل قابل توجهی در هر دو طرف برای تکمیل بعد از انتخابات باقی بماند. من امیدوارم که رئیس جمهور جدید ایران به پشتیبانی از روند بازگشت هر دو کشور به برجام ادامه دهد.

*موضع ایران در مذاکرات کنونی، رفع همه تحریمها و سپس عقب نشینی از گامهای برجامی خود است. موضوع آمریکا هم پیش بردن طرح «گام به گام» است. به نظر شما چگونه دو طرف به موقعیتی متوازن خواهند رسید؟
با توجه به سطح بی اعتمادی هر دو طرف، من فکر می کنم تنها گزینه واقع بینانه گام به گام با تعادل در هر مرحله است.

*بر اساس اعلام عراقچی، مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. به نظر شما خروجی نشست روز جمعه چه خواهد بود؟
من امیدوارم که توافق حداقل در گام اول توسط هر دو طرف و یک روند برای توافق در مراحل بعدی باشد، اما شاید مذاکره کنندگان مجبور باشند ابتدا به تهران و واشنگتن برگردند تا هم روند و هم گام اول را تصویب کنند.

*یک روز قبل از مذاکرات وین(روز دوشنبه) خبری توسط یک رسانه اسرائیلی منتشر شد و سپس از روی خروجی این رسانه برداشته شد. این خبر مدعی بود که ایران در قبال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده اش، غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف خواهد کرد. اما عباس عراقچی این موضوع را رد کرده است. اساسا ایران حاضر خواهد بود غنی سازی ۲۰ درصد که برگ مهم برنده ای برای ایران است را در ازای چنین امتیاز ناچیزی کنار بگذارد؟
من نمی دانم که دو طرف برای اولین قدم با چه توافق می کنند اما امیدوارم که در مورد چیزی به توافق برسند.

کد خبر: ۸۲٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
      0 0
      سلام تو خدا تحریم ها برداشته شود یکم برای مستاجران آسان شود