۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان قدمی در مسیر روشن شدن چراغ صادرات
بازار گزارش می‌دهد؛

ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان قدمی در مسیر روشن شدن چراغ صادرات

همدان- ایجاد شهرک تخصصی سیر در همدان زمینه را برای بسته بندی، فرآوری و ورود این محصول به چرخه صنایع تبدیلی و تکمیلی مهیّا می سازد ضمن اینکه وجود آن به اشتغال­زایی پایدار، ارزآوری، کاهش ضایعات کشاورزی، درآمدزایی و روشن شدن چراغ صادرات معنا خواهدبخشید.

بازار؛ گروه استان‌ها: کوهستان الوند با سرسبزی بی مانندش مهد پرورش دردانه سفید پوشی است که آوازه و شهرتش مرز نمی شناسد؛ همدان بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارا است؛ استان همدان با دارا بودن تولید ۵۴ هزار تُنی سیر، رتبه نخست کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده و بخش اعظمی از سهم تولید سیر کشور را دارا است.

 روستای «سولان» در شهرستان همدان بیش از ۶۰ درصد از تولید سیر این استان را از آن خود کرده و حال سیر همان محصول پایدار استان همدان است که به‌لحاظ طعم و مزه محصول همدان برتری خاصی نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است

استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده و جالب‌تر اینکه سیر همدان نه‌تنها به‌صورت تازه‌خوری استفاده می‌شود، بلکه در فهرست خرید سبد شرکت‌های تولید دارویی و بهداشتی هم قرار دارد و در صنایع تبدیلی و غذایی استفاده می‌شود.

سال گذشته بود که زمزمه های ایجاد و راه اندازی «شهرک تخصصی سیر» به گوش می رسید، به گونه ای که زمستان سال گذشته مدیر جهاد کشاورزی همدان از شروع عملیات اجرایی شهرک سیر همدان از سال ۱۴۰۰ خبر داد و عنوان کرد شهرک تخصصی سیر همدان با تکیه بر موضوع فرآوری در زمینی ۳۰ هکتاری ایجاد خواهد شد.

تعداد ۷۰ تا ۸۰ واحد فرآوری سیر در این شهرک مستقر شده و فعالیت خواهند داشت

احمد قدیمی گرجائی با تاکید بر اینکه تعداد ۷۰ تا ۸۰ واحد فرآوری سیر در این شهرک مستقر شده و فعالیت خواهند داشت، اظهار کرد: سرمایه گذار شهرک سیر، فرآوری کنندگان سیر و تعاونی سیرکاران است.

ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان قدمی در مسیر روشن شدن چراغ صادرات

بهمن ماه سال گذشته نیز رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در نشست شورای گفت‌وگوی استان همدان با تأکید بر لزوم تسریع در روند احداث شهرک تخصصی سیر همدان، افزود: موانعی پیش روی این طرح مهم وجود دارد که باید با تعامل و همکاری بیشتر برداشته شود.

علی‌اصغر زبردست اظهار کرد: تعاونی سیرکاران دلسوزانه در پی راه‌اندازی این شهرک است و مسئولان استان نیز اقدامات خوبی برای حمایت از این تولیدکنندگان انجام داده‌اند که باید تداوم داشته باشد.

وی در این راستا ایجاد شهرک تخصصی سیر را از لحاظ زیرساخت‌های موردنیاز مانند گاز، برق و آب و همچنین جاده‌های دسترسی نیازمند کمک و همراهی مسئولان است و گفت: تأمین این امکانات هزینه‌های هنگفتی برای اعضای تعاونی سیر کاران دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان از شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان خواست در این راستا مساعدت کرده و مانند سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیازمندی‌های شهرک سیر را نیز رفع کند.

در این راستا با توجه به اینکه ادامه پیش روی طرح ایجاد و راه اندازی «شهرک تخصصی سیر» به شرکت شهرک های صنعتی استان همدان سپرده شده است، گفتگویی با محمدرضا بادامی؛ مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان ترتیب داده شد و در ادامه آن، پای صحبت های محمدحنیفه مظاهری؛ صادرکننده سیر همدان نشستیم تا وضعیت تولید، فروش و صادرات محصول سیر همدان را طی سال گذشته جویا شویم و تاثیراتی که «شهرک تخصصی سیر همدان» می تواند بر این فرآیند داشته باشد را از دید این صادرکننده بررسی کنیم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

«شهرک تخصصی سیر همدان» در مرحله مطالعات محیط زیستی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مطالعات اولیه برای راه اندازی «شهرک تخصصی سیر همدان» انجام شده است، اظهار کرد: اقدامات مربوطه به منظور مراحل امکان سنجی و مکان یابی این شهرک به انجام رسیده است.

محمدرضا بادامی ادامه داد: هم اکنون این طرح در زمینه مطالعات محیط زیستی آن در حال پیش روی است و تا زمانی که این طرح ها و نتایج آن ها مشخص نشوند، نمی توان نگاهی کامل نسبت به موضوع راه اندازی «شهرک تخصصی سیر همدان» داشت.

ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان قدمی در مسیر روشن شدن چراغ صادرات

صادرکننده سیر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۹۸ می بینیم که میزان تولید و فروش سیر همدان بیشتر و مناسب تر بوده است، عنوان کرد: اما با بررسی روند صادراتی این دو سال، می توان گفت که روند صادرات سیر همدان تاحدی ضعیف و کاهشی بوده است.

کشور پاکستان نسبت به سال گذشته، رقم بسیار پایینی سیر خریداری کرد که این وضعیت روی روند صادراتی سیر همدان اثرگذار بود

محمدحنیفه مظاهری که دو سال نیز صادرکننده نمونه استانی بوده، علت این روند را کاهش خرید سیر همدان از سوی کشور پاکستان عنوان کرد و افزود:  شیوع ویروس کرونا موجب روی آوردن مردم به سمت خرید سیر شد و بازار فروش داخلی تغییری نکرد اما کشور پاکستان نسبت به سال گذشته، رقم بسیار پایینی سیر خریداری کرد که این وضعیت روی روند صادراتی سیر همدان اثرگذار بود.

وی در خصوص راه اندازی «شهرک تخصصی سیر همدان» نیز مطرح کرد: پیش روی به این سمت بسیار خوب است اما نیاز به مدیریت دارد چراکه باید روال به نحوی پیش رود که افرادی تحت عنوان صنایع تبدیلی این محصول وارد این شهرک نشوند و سپس وارد مسیر تولیدی دیگری شده یا کار را رها کنند.

ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان قدمی در مسیر روشن شدن چراغ صادرات

مظاهری اظهار کرد: با توجه به اینکه استان همدان در زمینه تولید سیر در کشور قطب محسوب می شود، نیازمند راه اندازی و بهره برداری از مجموعه ای با این روال هستیم.

یکی از مشکلات برای فروش و صادرات سیر، مناسب نبودن بسته بندی، نداشتن فرآوری و یا وجود فرآوری های سنتی این محصول است

این صادرکننده سیر همدان با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات برای فروش و صادرات سیر، مناسب نبودن بسته بندی، نداشتن فرآوری و یا وجود فرآوری های سنتی این محصول است، اظهار کرد: می توان با ورود به راه اندازی و بهره برداری از چنین شهرک تخصصی در عرصه سیر همدان شاهد ورود به عرصه فرآوری صنعتی و بهداشتی این محصول و بازارپسندی آن نیز بود.

«شهرک تخصصی سیر» در استان همدان به عنوان قطب تولید این محصول پرخاصیت در کشورمان می تواند زمینه را بسته بندی، فرآوری و ورود این محصول به چرخه صنایع تبدیلی و تکمیلی را مهیّا سازد ضمن اینکه این روند به معنای اشتغالزایی پایدار، ارزآوری، کاهش ضایعات کشاورزی، درآمدزایی و روشن شدن چراغ صادرات خواهد بود.

مادامی که سیر همدان فاقد بسته‌بندی، برچسب و سورت‌بندی مناسب و بدون برند به کشورهای دیگر فرستاده شود، نمی‌توان از آن انتظار ارزآوری مناسب را داشت

بر همین اساس مادامی که سیر همدان فاقد بسته‌بندی، برچسب و سورت‌بندی مناسب و بدون برند به کشورهای دیگر فرستاده شود، نمی‌توان از آن انتظار ارزآوری مناسب را داشت؛ ضمن اینکه حال که شاهد شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر صادرات هستیم،  صادرات بدون برند (نشان تجاری) و برچسب و بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی جایگاهی ندارد.

ایجاد شهرک تخصصی سیر همدان قدمی در مسیر روشن شدن چراغ صادرات

ناگفته نماند در داخل استان همدان همچنان جای خالی سردخانه، کارگاه بسته‌بندی، واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی سیر به چشم می‌خورد به گونه ای که خارج شدن سیر همدان از انزوا، نیازمند توجه مسئولین استانی به این محصول است.

با این تفاسیر امید است با توجه به این ظرفیت ها و با توجه به اینکه در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان، ایجاد واحدهای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی سیر و ایجاد نمایشگاه، فروشگاه و بازارچه‌های دائمی فروش محصولات کشاورزی از قبیل سیر، گردو و بادام و غیره به‌عنوان اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه در شهرستان‌های همدان ذکر شده؛ این روند به خوبی پیش رود و با در نظر گرفتن زمینه های محیط زیستی و تاثیرات آن قدم برداشته شود تا در آینده با مشکلاتی در این مسیر روبرو نشویم.

کد خبر: ۸۲٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha