۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
بازارهای نوظهور و ایجاد بحران در بازارهای مالی جهان| لزوم واقعگرایی صندوق بین المللی پول
نشنال اینترست بررسی کرد

بازارهای نوظهور و ایجاد بحران در بازارهای مالی جهان| لزوم واقعگرایی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول در گزارش استدلال می کند بازارهای نوظهور به لطف ایالات متحده آمریکا سریع رشد خواهند کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: اگر بحران های ارزی و بدهی آسیای جنوبی و آمریکای لاتین بازارهای مالی جهان را متزلزل کرده است، پس چرا امروز یک بحران بدهی گسترده تر در بازارهای نوظهور که با نرخ بهره بالاتر ایالات متحده آمریکا ایجاد شده اند، حداقل به این اندازه قابل توجه نیستند؟ به هر حال، بازارهای در حال ظهور در حال حاضر نیمی از اقتصاد جهان را تشکیل می دهند و آنها هرگز به اندازه امروز بدهکار و از نظر اقتصادی دچار مشکل نشده اند.

در زمانی که بازده خزانه داری آمریکا به سرعت در حال افزایش بوده و سرمایه شروع به خارج شدن از بازارهای در حال ظهور می کند، صندوق بین المللی پول تصمیم دارد پیش بینی اقتصادی بازار در حال ظهور را بر اساس رشد سریعتر اقتصادی که اکنون انتظار دارد، ارتقا دهد.

این امر بسیار شگفت آورتر است با توجه به اینکه اقتصاد عمده بازارهای نوظهور در برابر خروج سرمایه های بزرگ آسیب پذیر هستند - به خصوص با توجه به اینکه بودجه عمومی آنها هرگز به این وخیمی نبوده یا سطح بدهی آنها هرگز اینقدر بالا نبوده است.

صندوق بین المللی پول در جدیدترین چشم انداز اقتصاد جهانی خود اکنون انتظار دارد که اقتصاد بازار در حال ظهور در سال ۲۰۲۱ تا ۳۳/۶ درصد و در سال ۲۰۲۲ نیز ۵ درصد رشد کند. انتظار می رود این رشد توسط منطقه آسیا به طور کلی و چین و هند انجام شود. با این حال از نظر صندوق بین المللی پول، حتی رشد اقتصادهای آمریکای لاتین و آفریقای بسیار بدهکار و آشفته اکنون نیز با سرعت بیشتری نسبت به رشد قبلی پیش بینی می شوند.

عامل اصلی و زیر بنای چشم انداز گلگون صندوق بین المللی پول، ارتقا قابل توجه وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکاست. در نتیجه محرک بزرگ بودجه بایدن و پیشرفت خوب در زمینه واکسیناسیون، صندوق بین المللی پول اکنون انتظار دارد که اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ با رشد ۶.۵ درصدی و در سال ۲۰۲۲ با رشد ۳.۵ درصدی روبرو شود. این عملکرد قوی رشد اقتصادی ایالات متحده انتظار می رود با افزایش قیمت کالاهای بین المللی و بهبود چشم انداز بازار صادرات آمریکا، اثرات مطلوبی در اقتصاد نوظهور بازار داشته باشد.

با کمال تعجب باید گفت صندوق بین المللی پول در ارائه چشم انداز چشمگیر اقتصادی بازار در حال ظهور، چشم خود را بر این واقعیت بسته است که چندین سال سیاست پولی فوق العاده آسان ایالات متحده، اقتصادهای نوظهور بازار را در برابر توقف ناگهانی جریان سرمایه بسیار آسیب پذیر کرده است. در واقع با اجبار سرمایه گذاران جهانی برای افزایش عملکرد و سیاست های بسیار غیرمعمول فدرال رزرو، اقتصاد بازارهای نوظهور ترغیب شده اند بدهی بیش از حد خود را بپذیرند و اجازه دهند که در امور مالی وضعیت عمومی آنها وخیم تر شود.

در زمانی که بازدهی اوراق قرضه خزانه داری بلند مدت ایالات متحده آمریکا با همان سرعتی که در سال ۲۰۱۳ در افزایش یافت، در حال افزایش است، به نظر می رسد صندوق بین المللی پول بیش از حد در مورد خطر گرم شدن بیش از حد اقتصادی ایالات متحده و تجدید دوره تورم آن حساس است.

مهم نیست که ایالات متحده آمریکا اکنون درگیر محرک های بودجه ای است درست زمانی که هنوز تعداد زیادی از خانوارهای فروپاشیده در اقتصاد وجود دارد.

هرگونه افزایش بیشتر در نرخ بهره ایالات متحده آمریکا که باعث خروج سرمایه بازار در حال ظهور و هزینه های بالاتر استقراض در بازار نوظهور می شود، در یک زمان نامطلوب برای اقتصادهای مهم بازار نوظهور مانند برزیل، آفریقای جنوبی و ترکیه اتفاق می افتد. این کشورها نه تنها هنوز در چنگ بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا و در رکودهای اقتصادی عمیق به سر می برند، آنها همچنین تحت تأثیر بی ثباتی جدی سیاسی قرار دارند که این احتمال را کاهش می دهد که به زودی نقاط ضعف مالی عمومی خود را برطرف کنند.

همه اینها باید یک سوال اساسی را مطرح کند. اگر بحران های ارزی و بدهی آسیای جنوبی و آمریکای لاتین بازارهای مالی جهان را متزلزل کرده است، پس چرا امروز یک بحران بدهی گسترده تر در بازارهای نوظهور که با نرخ بهره بالاتر ایالات متحده ایجاد شده است، حداقل به این اندازه قابل توجه نیست؟ به هر حال، بازارهای در حال ظهور در حال حاضر نیمی از اقتصاد جهان را تشکیل می دهند و آنها هرگز به اندازه امروز بدهکار و از نظر اقتصادی دچار مشکل نشده اند.

طرح این سوال ممکن است به صندوق بین المللی پول این امکان را بدهد که دید واقع بینانه تری از چشم انداز اقتصادی جهان ارائه دهد. همچنین ممکن است به آن کمک کند تا زمینه تلاش مشترک بین المللی برای مقابله با بحران بدهی بازار نوظهور را فراهم کند.

کد خبر: ۸۲٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha