۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
واکسن های کرونا چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

واکسن های کرونا چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟

در حال حاضر واکسن های متفاوتی برای محافظت در برابر ویروس ناشی از کرونا در بازارهای جهانی موجود است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در حال حاضر واکسن های متقاوتی برای محافظت در برابر ویروس ناشی از کرونا در بازارهای جهانی موجود است.

به طور کلی کارشناسان معتقدند که بهترین واکسن کرونا در دسترس ترین آن هاست و نمی توان به صرف تفاوت برند و نام شرکت های مختلف فرایند واکسیناسیون را به تاخیر نداخت. واقعیت این است که اثبات شده است که همه واکسن‌های تأیید شده در جهان، در ایجاد ایمنی در برابر عوارض شدید و بستری شدن در بیمارستان به طرز چشمگیری موثر هستند.

در عین حال تفاوت‌های انکارناپذیری بین واکسن‌ها وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و باید آن را همزمان با تلاش‌ برای گسترش برنامه واکسیناسیون در سراسر جهان، در نظر گرفت.

واکسن ها سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا آموزش می دهند و به صورت کلی بر آموزش و یادگیری سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند.

این آموزش سیستم ایمنی بدن در بیشتر واکسن های کرونای موجود در بازار جهانی از طریق ام.آر.ان.ای صورت می گیرد.

یک نکته مشترک درباره واکسن های کرونای موجود آن است که این واکسن ها در حال حاضر بر اساس تقسیم بندی نظام بهداشتی و درمانی آمریکا در مرحله سوم آزمایش بالینی به سر می برند و هنوز وارد مرحله نهایی نشده اند، اگرچه در همین مرحله در حال توزیع و کاربرد عمومی و همگانی شده است که این کارایی همگانی بدلیل وضعیت بحرانی همه گیری کرونا در جهان صورت می گیرد.

در حال حاضر سه واکسن کرونای رایج در بازار شامل واکسن مردنا، فایزر بیون تک و جانسون اند جانسون هستند.

سه ویژگی همه این واکسن ها امنیت مناسب، کارایی و کاهش خطر بیماری شدید است، اگرچه هر کدام از این واکسن ها ممکن است درصد متفاوت و مختلفی از سه ویژگی  یاد شده را داشته باشند.

درباره واکسن فایزر گفته شده است که قابلیت تزریق به همه افراد بالای ۱۶ سال را دارد. در دو نوبت و به فاصله ۲۱ روز تزریق می شود و بدن افراد دو هفته پس از تزریق نوبت دوم به طور کامل در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا ایمن و واکسینه خواهد شد.

واکسن مدرنا به همه افراد ۱۸ و بیشتر از ۱۸ سال توصیه شده است. این واکسن نیز در دو نوبت تزریق می شود و فاصله هر تزریق ۲۸ روز و کمی بیشتر از واکسن فایزر است و البته به مانند واکسن فایزر دو هفته پس از تزریق نوبت دوم، بدن میزبان نیز به صورت کامل واکسینه خواهد شد.

واکسن شرکت جانسون اند جانسون نیز به مانند واکسن شرکت مدرنا به همه افراد ۱۸ سال و بالاتر توصیه شده است. مهمترین تفاوت واکسن جانسون اند جانسون یک مرحله ای بودن آن است که آن را از دیگر واکسن های کرونای موجود در بازار متفاوت می کند و به مانند دیگر واکسن ها نیز دو هفته پس از تزریق در بدن فرد میزبان ایمنی لازم و کافی را ایجاد می کند.

یک توصیه مشترک درباره همه واکسن های کرونا این است که افرادی که سابقه واکنش آلرژیک و حساسیت زا نسبت به انواع واکسن ها را دارند، نمی بایست واکسن کرونا تزریق کنند و یا تزریق واکسن کرونا با نظارت کامل در بیمارستان و به صورت کنترل شده در بدن افراد دارای آلرژی صورت گیرد.

همچنین این نکته را می بایست در نظر داشت که تفاوت اصلی بین انواع واکسن‌ها، نوع پپشتبانی برای توزیع آنها است. هر دو واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون را می‌توان تا سه ماه در دمای یخچال معمولی نگهداری کرد. اما واکسن‌های تولیدشده با تکنولوژی mRNA ماندگاری کمتری دارند و باید در شرایط زیرانجماد نگهداری شوند. در کشورهایی که خدمات بهداشتی و فن‌آوری‌های ذخیره‌سازی واکسن توسعه‌یافته نیست، فرایندد واکسیناسیون عمومی و همگانی به دلیل مشکلات ناشی از نگهداری واکسن به سختی و دشواری صورت می گیرد.

با این حال واکسن‌های مختلف در جهان از نظر اپیدمیولوژیک و ایمنی سازی همگانی از هر کشور به کشور دیگر متفاوت است، اگرچه نسخه‌های نوظهور ویروس کرونا انجام مقایسه دقیق بین واکسن‌ها را از این منظر دشوار می‌کند.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که در ماه‌های آینده، ناگزیر نسخه‌های جهش‌یافته بیشتری از کرونا شیوع خواهند یافت. با این تحول گریزناپذیر، تصویر کنونی از میزان اثربخشی واکسن‌ها قاعدتاً دچار تغییراتی خواهد شد. با این حال، در حال حاضر، نتیجه نهایی این است که واکسن‌ها موثرند، ایمن هستند، شیوع ویروس را متوقف می‌کنند، و در برابر نسخه‌های کنونی ویروس کارایی دارند. 

کد خبر: ۸۲٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha