۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
نشست روز جمعه نتایجی دربرخواهد داشت| ایران برای یک میلیارد دلار غنی سازی ۲۰ درصد را کنار نمی‌گذارد
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

نشست روز جمعه نتایجی دربرخواهد داشت| ایران برای یک میلیارد دلار غنی سازی ۲۰ درصد را کنار نمی‌گذارد

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است احتمالاً نشست روز جمعه به نتایجی حتی به صورت ناکامل دست خواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و گروه ۴+۱ روز سه شنبه در وین برگزار شد. ایران اعلام کرده که ابتدا باید تحریمها توسط آمریکا رفع شود و راستی آزمایی کند و سپس از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی کند.

آمریکا هم خواستار پیش بردن طرح «گام به گام» است. عباس عراقچی رئیس هیات ایران پس از نشست وین گفت: مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. عراقچی ادامه داد: گفت وگوهای کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت. عراقچی دستیابی به هر گونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد کرد.

در گفتگوی خبرنگار بازار با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون ابعاد مختلف این نشست مورد بحث قرار گرفته است که در ادامه آمده است.

*عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین پس از نشست گفت دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. به نظر شما این مذاکرات منتج به نتیجه مد نظر ایران در خصوص رفع همه تحریمهای ترامپی(تحت هر عنوان و برچسبی) می شود؟
سیستم تحریمها که ترامپ درست کرد بسیار پیچیده است. علت اصلی این کار هم این بود که رفع تحریمها برای روسای جمهور بعدی را مشکل سازد. بنابراین نمی توان با قاطعیت گفت که آیا تمام تحریمهای ترامپی یکباره لغو خواهند شد.

*فرانس ۲۴ در خبری اعلام کرد که تهران هم متعاقب نشست وین از موضع گیری های امیدوارکننده آمریکا درباره تحریم های هسته ای استقبال کرده است. سناریوی محتمل در خصوص این نشست چیست؟ آیا احتمال برداشته شدن بخش مهمی از تحریمها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد؟
«رابرت مالی» آخرین بار گفته بود که خوب خواهد بود اگر ایران و امریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران به یک توافق برسند. اما او همچنین اضافه کرده بود که امریکا می تواند با دولت بعدی ایران نیز توافق کند. مساله اصلی این است که آیا ایران و امریکا موفق خواهند شد نظرات خود را به یکدیگر نزدیک کنند یا نه.

*موضع ایران در مذاکرات کنونی، رفع همه تحریمها و سپس عقب نشینی از گامهای برجامی خود است. موضوع آمریکا هم پیش بردن طرح «گام به گام» است. به نظر شما چگونه دو طرف به موقعیتی متوازن خواهند رسید؟
به نظر من تنها راه حل قابل قبول رفع همزمان تحریمها و پسرفت اقدامات هسته ای ایران است. امریکا تحریمها را قبل از پسرفت اقدامات ایران لغو نخواهد کرد.
ایران هم بعید است قبل از رفع تحریمها از اقدامات برجامی پسرفت کند.

*بر اساس اعلام عراقچی، مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. به نظر شما خروجی نشست روز جمعه چه خواهد بود؟
مشکل است پیش بینی کرد که نتیجه نشست روز جمعه چه خواهد بود. به نظر من حتما قبلا نوعی توافق باید حاصل شده باشد که نشست وین برگزار شده است. من نوعی توافق حتی به صورت ناکامل از نشست جمعه را محتمل می دانم.

*یک روز قبل از مذاکرات وین(روز دوشنبه) خبری توسط یک رسانه اسرائیلی منتشر شد و سپس از روی خروجی این رسانه برداشته شد. این خبر مدعی بود که ایران در قبال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده اش، غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف خواهد کرد. اما عباس عراقچی این موضوع را رد کرده است. اساسا ایران حاضر خواهد بود غنی سازی ۲۰ درصد که برگ برنده مهمی برای ایران است را در ازای چنین امتیاز ناچیزی کنار بگذارد؟
این خبر به نظر من بسیار ساده لوحانه است. پس از تحمل این همه فشار و خسارت ایران مسلما اقدامات خود را برای یک میلیارد دلار لغو نخواهد کرد.

کد خبر: ۸۲٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha