۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
ایران برای توقف غنی سازی ۲۰درصد امتیاز بزرگی می‌خواهد/ نشست وین گام مثبتی بود
استاد دانشگاه آلاباما امریکا در گفتگو با بازار:

ایران برای توقف غنی سازی ۲۰درصد امتیاز بزرگی می‌خواهد/ نشست وین گام مثبتی بود

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است اگر ایران قبول کند که در قبال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده اش، غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کند بازنده بزرگ مذاکرات خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و گروه ۴+۱ روز سه شنبه در وین برگزار شد. ایران اعلام کرده که ابتدا باید تحریمها توسط آمریکا رفع شود و راستی آزمایی کند و سپس از کاهش تعهدات برجامی خود عقب نشینی کند.

آمریکا هم خواستار پیش بردن طرح «گام به گام» است. عباس عراقچی رئیس هیات ایران پس از نشست وین گفت: مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. عراقچی ادامه داد: گفت وگوهای کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت. عراقچی دستیابی به هر گونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد را رد کرد.

در گفتگوی خبرنگار بازار با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا ابعاد مختلف این نشست مورد بحث قرار گرفته است که در ادامه آمده است.


*عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین پس از نشست امروز گفت دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. به نظر شما این مذاکرات منتج به نتیجه مد نظر ایران در خصوص رفع همه تحریمهای ترامپی(تحت هر عنوان و برچسبی) می شود؟
من فکر نمیکنم که آمریکا بدون گرفتن امتیازهایی از ایران که مدتها است دنبال آن است به رفع همه تحریمهای ترامپی رضایت دهد. فضای سیاسی در آمریکا، توازن قدرت در این کشور و فقدان انسجام فکری در مورد ایران در دولت کنونی آمریکا این کار را برای دولت بایدن خیلی مشکل کرده است.


*فرانس ۲۴ در خبری اعلام کرد که تهران هم متعاقب نشست وین از موضع گیری های امیدوارکننده آمریکا درباره تحریم های هسته ای استقبال کرده است. سناریوی محتمل در خصوص این نشست چیست؟ آیا احتمال برداشته شدن بخش مهمی از تحریمها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران وجود دارد؟
برخی از افراد دولت بایدن مایل هستند که موضع جناح اصلاح طلب را در ایران تقویت کنند که کاندیدای مورد قبول این جناح در انتخابات آینده رئیس جمهوری ایران پیروز شود. دولت آقای روحانی نیز مایل است که کاندیدائی از جناح اصولگرا یا شخصی که مورد حمایت این جناح است در انتخابات ایران پیروز نشود. 

لذا احتمال اینکه دولت بایدن توافق خود را از برداشتن یا  تعلیق برخی از تحریمها متعاقب نشست وین اعلام کند وجود دارد. ولی اینگونه قولها با آنچه ایران خواسته است فاصله دارند و همچنین برداشته شدن بخش مهمی از تحریمها تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران حتی اگر بایدن بخواهد احتیاج به گذشت زمان دارد. اگر تصمیمی در این مورد تا قبل از انتخابات ایران گرفته شود بیشتر سمبلیک خواهند بود.


*موضع ایران در مذاکرات کنونی، رفع همه تحریمها و سپس عقب نشینی از گامهای برجامی خود است. موضوع آمریکا هم پیش بردن طرح «گام به گام» است. به نظر شما چگونه دو طرف به موقعیتی متوازن خواهند رسید؟
اعضای تیم مذاکره کننده دولت کنونی آمریکا شناخت خوبی از نحوه مذاکره کردن تیم ایرانی دارند.  دولت بایدن به این عقیده است که تیم کنونی مذاکره کننده ایران موضع ایران در مذاکرات کنونی را تقلیل خواهد داد و به خواسته های طرح «گام به گام» آمریکا به نحوی تن خواهد داد.

من نمیدانم که شناخت آمریکا در نحوه عملکرد دولت آقای روحانی در این مورد درست است یا نه.  در دو ماه آینده جواب این سؤال را بهتر میتوان داد.


*بر اساس اعلام عراقچی، مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. به نظر شما خروجی نشست روز جمعه چه خواهد بود؟
چند روزی بیشتر به روز جمعه باقی نمانده است و نباید منتظر تصمیم بزرگی در نشست روز جمعه  باشیم. ادامه مذاکرات در وین نشان دهنده این است که حد اقل طرفین از ادامه گفتگو و روند دیپلماسی اخیر مایوس نشده اند.


*یک روز قبل از مذاکرات وین(روز دوشنبه) خبری توسط یک رسانه اسرائیلی منتشر شد و سپس از روی خروجی این رسانه برداشته شد. این خبر مدعی بود که ایران در قبال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده اش، غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف خواهد کرد. اما عباس عراقچی این موضوع را رد کرده است. اساسا ایران حاضر خواهد بود غنی سازی ۲۰ درصد که برگ مهم برنده ای برای ایران است را در ازای چنین امتیاز ناچیزی کنار بگذارد؟
اولا اخباری که در رسانه های معاند این روزها نوشته میشوند را باید در چارچوب کژآگاه سازی آنها حساب کرد که هدف اکثر آنها پخش اخبار دروغین و گمراه کننده است. امیدوارم که این خبری را که یک رسانه اسرائیلی منتشر کرده است حقیقت نداشته باشد چون اگر ایران قبول کند که در قبال آزادسازی یک میلیارد دلار از پول بلوکه شده اش، غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کند بازنده بزرگ مذاکرات خواهد بود و ضربه ای جبران ناپذیر به منافع ملی کشور وارد خواهد آمد.

کد خبر: ۸۲٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha