۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان سمنان/ حمایت از تولید و رفع موانع
بازار گزارش می‌دهد؛

ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان سمنان/ حمایت از تولید و رفع موانع

سمنان- استان سمنان به دلیل داشتن ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و پارک‌های علم و فناوری در کنار دانشگاه‌های با طراز بالا در سطح کشور، از فرصت‌های خوبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان برخوردار است اما باید موانع بر سر راه این امر برداشته شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیمی در بخش‌های تولیدی به خصوص معدن و صنعت است اما عدم بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های دانش بنیان‌ها سبب شده تا خام روشی محصولات صنعتی و معدنی در این استان به وضوح دیده شود.

استان سمنان در بخش‌های صنعتی و معدنی دارای ظرفیت‌های کلانی است که تقویت شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر بوده و به تقویت زیرساخت‌های اقتصادی استان به خصوص تولید و اشتغال منجر شود اما هنوز هم موانعی بر سر راه دانش‌بنیان‌ها در این استان وجود دارد.

افتتاح طرح های نوآوری
در نخستین برنامه سفر یک روزه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان سمنان و بازدید از پارک علم و فناوری این استان، چهار طرح حوزه علم و دانش در شهرستان شاهرود به بهره برداری رسید وی همچنین به دامغان و سپس سمنان رفت تا سه طرح دیگر در حوزه دانش بنیان‌ها را به بهره‌برداری برساند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر یک روزه به استان سمنان به دیدار از این ظرفیت‌ها پرداخت. ستاری روز سه شنبه وارد استان سمنان شد و پس از افتتاح سه طرح در شاهرود، یک طرح در دامغان و دو طرح علمی و فناوری در سمنان این استان را ترک کرد.

در نخستین برنامه سفر یک روزه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان سمنان و بازدید از پارک علم و فناوری این استان، چهار طرح حوزه علم و دانش در شهرستان شاهرود به بهره برداری رسید

یکی از بخش‌های مهم سفر ستاری اما انعقاد قراردادها و تفاهم نامه‌ها با بخش‌های مختلف دانشگاهی و همچنین اتاق بازرگانی و کشاورزی استان سمنان بود. تفاهم نامه‌هایی که موضوع آنان حمایت از سرمایه گذاری‌های بیش از ۱۰ میلیارد در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، اجرای تفاهم نامه سند ارتقا بهره‌وری آب و کشاورزی، ایجاد و تأسیس تشکل‌های کشاورزی با محوریت تولیدکنندگان گوشت قرمز و گلخانه داران و حمایت از پروژه‌های در حال احداث بود.

ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان سمنان/ حمایت از تولید و رفع موانع

تاکید بر اقتصاد دانش بنیان
معاون رئیس جمهور در حاشیه افتتاح طرح‌های فناوری و علمی شهرستان شاهرود با بیان اینکه مجموعه‌هایی موسوم به خانه نوآوری عمدتاً در دنیا توسط بخش خصوصی اداره شده و محلی است که فناوری‌های حوزه تولیدی در کشور را می‌تواند به خارج منتقل کند، گفت: تاکید معاونت علمی ریاست جمهوری بر تقویت زیرساخت‌های صادراتی در بخش فناوری است.

سورنا ستاری افزود: برای توسعه این خانه‌های نوآوری به وِیژه در خصوص کشورهای همسایه و مکان‌هایی که بتوانیم به آنها صادرات اقتصادی داشته باشیم، برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده است، همچنین باید گفت که استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناوری با تمرکز بر صادرات در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم شاهد ارائه خدمات و تجهیزات بهتر به دانش بنیان‌ها باشیم.

وی در شورای اداری استان سمنان نیز حضور یافت و گفت: طرح‌های نوآورانه و تولید محوری که در حوزه مصرف بهینه آب و مقابله با کم‌آبی باشند مورد حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری قرار می‌گیرند تا بتوانیم در این بخش راهکارهای مناسبی را برای ارتقای سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان‌ها به دست بیاوریم.

ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان سمنان/ حمایت از تولید و رفع موانع

ضرورت جذب سرمایه گذاری
معاون رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شرکت‌های دانش‌بنیان یک اولویت است چرا که به ما کمک می‌کند تا اقتصاد دانش بنیان را تقویت کنیم و بتوانیم زیرساخت ها و سرمایه لازم را برای فعالیت این نوع شرکت‌ها فراهم کنیم.

ستاری افزود: ارتقای سرمایه ثبتی صندوق پژوهش و فناوری استان سمنان از جذب سرمایه گذار بخش خصوصی می‌تواند کارساز باشد لذا ما معتقد هستیم که این صندوق محور توسعه استان محسوب می‌شود زیرا می‌تواند منابع خوبی را به دانش بنیان‌ها تزریق کند لذا باید به دنبال سرمایه گذار برای آن بود.

جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در شرکت‌های دانش‌بنیان یک اولویت است چرا که به ما کمک می‌کند تا اقتصاد دانش بنیان را تقویت کنیم و بتوانیم زیرساخت ها و سرمایه لازم را برای فعالیت این نوع شرکت‌ها فراهم کنیم

وی افزود: ضعف پارک علم و فناوری استان سمنان کمبود سرمایه‌گذار است تا بتواند توسعه پیدا کند، از سوی دیگر باید گفت جذب سرمایه‌های بخش خصوصی می‌تواند به ارتقای حوزه دانش بنیان‌ها کمک کند اما باید تلاش کرد تا موانع سرمایه گذاری رفع شوند.

راه اندازی کارخانه های دانش بنیان
استاندار سمنان نیز با بیان اینکه راه اندازی سه کارخانه نوآوری به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد، گفت: استان سمنان مزیت‌های بسیار خوبی برای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دارد لذا ۲۷ درصد از مجموع دانش آموختگان دانشجوی استان سمنان دارای مدرک دانشگاهی تحصیلات تکمیلی هستند.

علیرضا آشناگر با بیان اینکه ضعف هایی در مسیر توسعه استان وجود دارد که یکی از این موارد خام فروشی است که با ورود شرکت‌های دانش بنیان باید برای فرآوری معادن استان اقدام کرد، گفت: برای توسعه اقتصاد دیجیتال تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت ارتباطات، استانداری سمنان و سازمان فنی و حرفه ای کشور منعقد شد که برای آی تی سی شامل شرکت‌های فنی و خدماتی، برنامه‌هایی در استان در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه نوآوری در سه شهرستان دامغان، شاهرود و سمنان پیشنهاد شد.، افزود: اعتبارهایی در ارتباط با راه اندازی مرکز علمی و فناوری در شرکت عقاب افشان و تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان استان لحاظ شود.

ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان سمنان/ حمایت از تولید و رفع موانع

مساعدت دولت
استاندار سمنان با بیان اینکه مساعدت پنج میلیارد تومانی برای شرکت‌های فعال دانش بنیان و استارت آپ های استان انجام شود، تاکید کرد: کمک ۱۰ میلیارد تومانی برای ایجاد مجتمع خدماتی فناوری پردیس فرزانگان از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری موافقت شود.

آشناگر با بیان اینکه پنج میلیارد تومان در ارتباط با رونق بازار تعدادی از شرکت‌های فناورانه مهدی‌شهر، دامغان و شاهرود و…از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در نظر گرفته شود، بیان کرد: برای ترمیم و بازسازی ساختمان بنیاد نخبگان استان سمنان سه میلیارد تومان نیاز است که دکتر ستاری دستورات لازم برای تصویب و تخصیص این میزان اعتبار را صادر کند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در استان نو پا و نیاز به حمایت دارند و توجه به این شرکت‌ها توسعه استان را رقم می‌زند.

توسعه بر مدار دانش بنیان ها
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان نیز با بیان اینکه مسیر توسعه و رونق و آبادانی در کشور با تغییر اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور هموارتر می‌شود، گفت: سیاست‌های معاونت علمی و اقتصادی مبنی بر تغییر اقتصادی منبع محور به دانش محور و دارای خلاقیت و نوآوری بسیار ارزشمند است،

پنج میلیارد تومان در ارتباط با رونق بازار تعدادی از شرکت‌های فناورانه مهدی‌شهر، دامغان و شاهرود و…از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در نظر گرفته شود

فاطمه منصوری با بیان اینکه پایه‌های اساسی اجرای اقتصاد دانش محور نیروی انسانی خلاق و جوان است، تاکید کرد: در استان سمنان با ایجاد هماهنگی و هم افزایی های انجام شده بین دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری و مراکز رشد و بخش خصوصی، اکوسیستم فناوری و کار آفرینی شکل گرفته است.

توجه به نخبگان
معاون استاندار سمنان گفت: با ابلاغ میثاق نظام نخبگانی و با هم افزایی دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن در حال استفاده هستیم و ماحصل آن افزایش تعداد شرکت‌های استارت آپی و کارخانه‌های نوآوری بوده است.

منصوری با بیان اینکه فرهنگ سازی رویه‌های دانش بنیان به عنوان یک اصل در استان در حال نهادینه شدن است، ابراز داشت: دولت برای توسعه کارخانه‌های فناوری نقش تصدی گرایانه ندارد بلکه برای توسعه این بخش نقش حمایتی داریم البته باید گفت بخش خصوصی برای توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری باید ورود کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان به عنوان دانشگاه‌های کارآفرین در حال تلاش هستند، ابراز کرد: راه برون رفت از مشکلات در حوزه اقتصادی تقویت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است. افتتاح مراکز رشد و کارخانه‌های فناوری و بازدید از شرکت‌های دانش بنیان و تصویب اعتبار برای توسعه بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان بخشی از مصوبات سفر یک روزه دکتر ستاری به استان سمنان است.

ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان سمنان/ حمایت از تولید و رفع موانع

حمایت مجلس از دانش بنیان ها
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس یک مصوبه بسیار مهم با عنوان طرح جهش تولید دانش بنیان با موافقت کلیات و رأی موافق ۲۰۷ نماینده گذراند و این مصوبه و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به صورت اصلی و در کمیسیون صنعت و معدن مجلس به صورت فرعی چکش کاری خواهد شد.

عباس گلرو با بیان اینکه در سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها باید به طور جدی از واحدهای تولیدی و صنعتی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرد، تاکید کرد: ۱۰۰ مشکلی که در مسیر شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مرتبط مجلس واکاوی و بررسی می‌شود همچنین باید گفت ارتقا سطح اقتصاد نوآوری و اقتصاد دانش بنیان باید به طور ویژه در دستور کار باشد.

در سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها باید به طور جدی از واحدهای تولیدی و صنعتی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرد

وی با بیان اینکه سمنان استان منحصر به فرد برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد با توجه به برخورداری از ظرفیت‌ها است، افزود: استان سمنان نیروی نابغه و باسواد علمی کم ندارد و هر یک از صنایع مهم استان می‌تواند یک مرکز رشد و نوآوری باشند. در حوزه معدن ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که باید با رویکرد نوآورانه برای توسعه این بخش روزافزون اقدام شود.

رفع خشکسالی
عضو خانه ملت بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی در مسیر توسعه استان سمنان کم آبی است و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند اجرای طرح‌های فناورانه در مصرف آب را مطالعه و اجرا کنند.

گلرو گفت: در سیستان و بلوچستان برای رفع کم آبی اجرای طرح آب عمیق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت اما در سمنان نمی‌خواهیم این طرح اجرا شود بلکه انتقال آب خزر به سمنان باید برای توسعه این دیار در گام اجرایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه صندوق پژوهش و توسعه پارک علم و فناوری چتر خود را برای توسعه فناوری و اجرای طرح‌های علمی در تمام سطح استان باز کند، افزود: کارخانه‌های نوآوری در تمام این دیار تدارک دیده شود.

به گزارش بازار، سورنا ستاری بعد از نشست با مسئولان استان سمنان این استان را ترک کرد و حال باید دید چقدر از مسائل مطروحه در این سفر به تحقق خواهد پیوست. در سفر قبل ستاری به استان سمنان به گفته مسئولان ۹۰ درصد مصوبات به اجرا درآمده است. 

کد خبر: ۸۲٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha