۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
حمایت از شکل گیری ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان/ اشتغال را به روستاها ببریم
معاون وزیر صمت اعلام کرد:

حمایت از شکل گیری ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان/ اشتغال را به روستاها ببریم

همدان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه در راستای فعال شدن ۳۰ خوشه صنعتی شناسایی شده در استان همدان حمایت های لازم انجام خواهد شد، گفت: فعال کردن واحدهای تولیدی در روستاها تقویت می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان همدان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، رئیس خوشه صنعتی پوشاک «کردآباد» و دیگر مسئولین مربوطه استان همدان ظهر سه شنبه از واحدهای تولیدی پارچه، پوشاک، گلدوزی و چاپ سه بعدی روستای «کردآباد» بازدید کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی این بازدید با بیان اینکه روستای «کردآباد» می تواند در زمینه تولید پوشاک برای کشور نمونه ای بسیار مناسب باشد، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت ایده احیای مسئولیت های اجتماعی و اینکه در روستاها یکسری کارها را انجام دهیم، به صورت ویژه ای دنبال می کند.

بنگاه های اقتصادی یک یا چند روستا را در نظر گرفته و کار را در آن شروع می کنند

علی رسولیان ادامه داد: در این راستا در سطح کشور ۲۸۷ معین اقتصاد مقاومتی تعیین کرده ایم و در این خصوص برآنیم تا بنگاه های اقتصادی یک یا چند روستا را در نظر بگیرند و کار را در آن شروع کنند.

حمایت از شکل گیری ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان/ اشتغال را به روستاها ببریم

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه این اقدام در روستای کردآباد به خوبی شروع شده است، عنوان کرد: لازم نیست که همیشه به فکر راه اندازی واحدهای تولیدی بسیار بزرگی باشیم و آن ها را در داخل شهرها یا حاشیه شهرها ایجاد کنیم بلکه می توانیم این واحدهای تولیدی را به سمت روستاها سوق دهیم.

یکی از سیاست های جدی وزارت صمت، احیای مسئولیت های اجتماعی و توجه به ایجاد اشتغال است

رسولیان با تاکید بر اینکه راه اندازی این واحدهای تولیدی در روستاها علاوه بر این که اشتغالزایی و تولید را در پی دارد، با صرف هزینه کم ممکن خواهد بود، گفت: یکی از سیاست های جدی وزارت صمت، احیای مسئولیت های اجتماعی و توجه به ایجاد اشتغال به ویژه در روستاها است.

وی با بیان اینکه در راستای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم در امور مشارکت داده شوند، در جهت تحقق این امر و مشارکت اقتصادی مردم گام برمی داریم، اضافه کرد: در سطح کشور ۲۸۷ معین اقتصاد مقاومتی تعیین کرده ایم و با استفاده از ظرفیت موجود و توان بنگاه های اقتصادی و شرکت ها در راستای تقویت مناطق محروم حرکت می کنیم.

رسولیان با اشاره به اینکه از این منظر، شاهد رونق، پویایی و ایجاد اشتغال در این مناطق خواهیم بود، افزود: در استان همدان نیز استقبال خوبی از موضوع ذکر شده، اتفاق افتاده که با همکاری استاندار همدان و بخش خصوصی در این استان تفاهم نامه هایی را امضا خواهیم کرد تا امور مرتبط را به عهده بگیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت های خود با اشاره به یکی از برنامه های سازمان صنایع کوچک و توجه به خوشه های صنعتی، عنوان کرد: در سطح کشور ۱۰۶ خوشه صنعتی آغاز به کار کرده ضمن اینکه خوشبختانه در استان همدان نیز ۶ خوشه خاتمه پیدا کرده است.

حمایت از شکل گیری ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان/ اشتغال را به روستاها ببریم

وی با تاکید بر اینکه خوشه پوشاک در روستای «کردآباد» از خوشه های موفق است، اظهار کرد: این خوشه اشتغال خوبی را در این روستا و در منطقه ایجاد کرده و ما نیز در تامین مالی و تسهیل امور مرتبط کمک خواهیم کرد.

در راستای تحقق و فعال شدن ۳۰ خوشه صنعتی شناسایی شده در همدان حمایت های لازم را انجام خواهیم داد

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این خصوص مطرح کرد: در راستای تحقق و فعال شدن ۳۰ خوشه صنعتی شناسایی شده در همدان حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با بیان اینکه با انجمن طراحی ایران قرار داد بسته شد که از روستای کردآباد دو نفر را در سال ۱۳۹۷ به این مجموعه بفرستیم تا کارهای طراحی نو در این عرصه به انجام برسد، اظهار کرد: قسمت دیگر، مربوط به مهندسی معکوس است به نوعی که با توجه به نیاز بازار طراحی ها انجام می شود و در اختیار اعضا قرار می گیرد تا بر مبنای آن تولید انجام شود.

محمدرضا بادامی بابیان اینکها ین واحدهای تولیدی در زمینه تولید ماسک هم در استان همدان و هم برای استان های مجاور کمک های شایانی داشتند، گفت: در استان همدان هم اکنون ۶ خوشه تکمیل و دو خوشه صنعتی نیز در دست اجرا وجود دارد ضمن اینکه تعداد ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان شناسایی شده است.

حمایت از شکل گیری ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان/ اشتغال را به روستاها ببریم

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی همدان نیز با بیان اینکه در این روستا، افراد به صورت برون سپاری کارها را پیش می برند، عنوان کرد: روند به نوعی است که افراد پارچه ها را تحویل می گیرند و در خانه آن ها را دوخته و مجدد به این واحدهای تولیدی تحویل می دهند و تولیدات در واحدهای تولیدی، بسته بندی و با برند خاص به استان های دیگر به ویژه تهران ارسال می شوند.

مسعود قربانی با تصریح بر اینکه این روند در روستای کردآباد نمونه ای موفق از الگوی خوشه های صنعتی در کشور است، اظهار کرد: همه افراد روستا در حوزه پوشاک فعالیت دارند و کسی در شغل دیگری فعالیت ندارد.

رئیس خوشه صنعتی پوشاک «کردآباد» نیز با اشاره به اینکه روستای کردآباد جمعیتی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ نفر دارد، اما حتی یک نفر بیکار ندارد، عنوان کرد: مهاجرت معکوس را در این روستا شاهد هستیم به نوعی که از شهرهای دیگر برای کار و اشتغال به روستای کردآباد می آیند.

شاهدیم افرادی که از روستا به تهران مهاجرت کرده بودند و در آنجا مشغول کارگری بودند، به این روستا بازگشتند و در خانه هایشان با خانواده مشغول به فعالیت در حوزه تولید هستند

مهدی حمیدی با تصریح بر اینکه در گذشته، روستای کردآباد خالی از سکنه شده بود، ادامه داد: امروزه شاهدیم افرادی که از روستا به تهران مهاجرت کرده بودند و در آنجا مشغول کارگری بودند، به این روستا بازگشتند و در خانه هایشان با خانواده مشغول به فعالیت در حوزه تولید هستند.

حمایت از شکل گیری ۳۰ خوشه صنعتی در استان همدان/ اشتغال را به روستاها ببریم

گفتنی است؛ «کِردآباد» روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کبودرآهنگ در استان همدان است که در آن حدود ۶۰۰ خانه وجود دارد که نیمی از آن کارگاه تولیدی است و همین اتفاق «کِردآباد» را به روستای نمونه اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.

جمعیت این روستا دو هزار و ۶۷۰ نفر است که از این تعداد شمار زیادی در واحدهای تولیدی پوشاک که به همت اهالی در این منطقه دایر شده فعال‌اند تا جایی که این روستا به‌واسطه تولید بخش قابل‌توجهی از پوشاک موردنیاز مردم به‌عنوان واحد نمونه کشوری در امر اشتغال معرفی‌شده است.

پس از این بازدید که با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی همدان، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی همدان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، رئیس خوشه صنعتی پوشاک کردآباد و دیگر مسئولین مربوطه استان انجام شد تولیدکنندگان نیز به ذکر مشکلات پرداختند و خواهان توجه بیشتر به رفع آن شدند.

کد خبر: ۸۲٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha