۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
اصلاح اراضی و مدیریت هوشمند آب؛ موثرترین روشها برای افزایش تولید در مزارع
«بازار» گزارش می دهد

اصلاح اراضی و مدیریت هوشمند آب؛ موثرترین روشها برای افزایش تولید در مزارع

به گفته کارشناسان برای افزایش بهره وری در مزارع و به تبع رشد بازار محصولات کشاورزی و تامین مواد غذایی متناسب با رشد جمعیت جهانی می توان از روشهای بسیاری استفاده کرد که یکی از مهمترین روشها اصلاحات اراضی و دیگری بهره گیری از روشهای هوشمند آبیاری است.

بازار؛ گروه کشاورزی: به گفته کارشناسان بالا بردن بهره وری مزارع و زمین های کشاورزی به دلایلی همچون «تأمین مواد غذایی بیشتر، رشد بازار کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت نیروی کار، افزایش درآمد و غیره» بسیار ضروری است. این در حالی است که افزایش بهره وری کشاورزی به توزیع کارآمدتر منابع کمیاب اشاره دارد و لذا یادگیری نحوه بهبود تولید یک جنبه اساسی در کشاورزی تولیدی محسوب می شود.  با این وجود روش ها و تکنیک های جدید به کشاورزان در سراسر جهان فرصتی داده است تا تولید را افزایش دهند و پایداری طولانی مدت مزرعه خود را حفظ کنند.

به گفته کارشناسان یکی از روشهایی که باعث بالا رفتن بهره وری در مزارع کشاورزی می شود «اجرای اصلاحات ارضی» است؛ در واقع برای بهبود تولید، اصلاحات ارضی اولین و مهمترین شیوه است. گفتنی است ماشین آلات، تراکتور و ادوات نوین دارای خصوصیاتی هستند که باعث می شود مناطق زراعی ناهموار صاف شوند تا بتوانند در مزرعه به طور موثر کار کنند.

کارشناسان می گویند برای افزایش بهره وری در مزارع و زمین های کشاورزی بهتر است برخی محصولات همچون سبزیجات را  با تراکم بیشتر کاشت

 بر اساس این گزارش، «پیوند محصولات» از دیگر روشهای مهمی است که موجب افزایش بهره وری در مزارع می گردد. پیوند در واقع عملی است که در آن محصولات مختلف با هم متصل می شود و همزمان با هم رشد می کند. اگرچه در این روش کشاورز باید بداند چه نوع گیاهی را با یکدیگر پیوند بزند تا بیشترین بهره وری را از این عمل ببرد.

علاوه بر موارد یاد شده، کارشناسان می گویند برای افزایش بهره وری در مزارع و زمین های کشاورزی بهتر است برخی محصولات همچون سبزیجات را با تراکم بیشتر بکارید؛ به عبارت دیگر این ساده ترین راه برای بهبود بهره وری مزارع است. این در حالی است که بسیاری از کشاورزان سبزیجات خود را بیش از حد دور از یکدیگر می کارند که این امر منجر به رها شدن بخش های زیادی از زمین می گردد.

 همچنین کارشناسان می گویند برای اینکه میزان بهره وری را بالا ببریم بهتر است که کشاورز در مزرعه خود محصولات متنوع بسیاری را کشت کند و تنها متکی به یک یا دو محصول خاص نباشد.

اصلاح اراضی و مدیریت هوشمند آب؛ موثرترین روشها برای افزایش تولید در مزارع

 استفاده از بسترهای مرتفع یکی دیگر از روشهایی است که از سوی کارشناسان برای بالا بردن میزان بهره وری پیشنهاد شده است. چرا که سیستم های کشاورزی سنتی محصولات را در ردیف های جداگانه در مسیرهای تراکتور قرار می دهند و با بسترهای دائمی چندین ردیف محصول در داخل بسترهایی با عرض یکسان می کارند که این امر باعث می شود آن میزان که شایسته است کشاورز از مزرعه خود برداشت نداشته باشد.

به گفته کارشناسان جهانی «مدیریت هوشمند آب» به طور قابل توجهی بهره وری مزرعه را افزایش می دهد به طوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته با استفاده از سیستم آبیاری بارانی می توان میزان تولید را تا ۵۰٪ افزایش داد

از دیگر موضوعات مهم مطرح در بحث کشاورزی نحوه آبیاری محصولات است و به گفته کارشناسان جهانی «مدیریت هوشمند آب» به طور قابل توجهی بهره وری مزرعه را افزایش می دهد. به عبارت ساده تر آب یک نیاز اساسی برای کاشت محصولات است و با مدیریت آب می توان تولید را به طور چشمگیری افزایش داد، به طوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته با استفاده از سیستم آبیاری بارانی می توان میزان تولید را تا ۵۰٪ افزایش داد.

علاوه بر موارد یاد شده، کارشناسان می گویند برای اینکه در مزرعه بهره وری بیشتری داشته باشید بهتر است محصولاتی در مزارع کشت شود که مقاومت بالایی در برابر گرما و دمای بالا دارند. چون انواع مقاوم در برابر گرما به گیاه اجازه می دهد تا عملکرد خود را در دمای بالا نیز حفظ کند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که در مورد محصول انگور، بهره گیری از ارقام مقاوم در برابر گرما عملکرد این محصول را تا ۲۳ درصد افزایش می دهد.

استفاده مناسب از نیتروژن از دیگر روشهایی است که بهره وری کشاورزی را بهبود می بخشد. در واقع ازت عنصری ضروری برای رشد بهتر گیاه است و بدون ازت، بیشتر محصولات وجود نخواهد داشتسالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن نیتروژن به محصولات اضافه می شود تا به آنها کمک کند قوی تر و بهتر شوند. همچنین تحقیقات نشان داده است که استفاده از نیتروژن می تواند تولید را تا ۲۲٪ افزایش دهد

کارشناسان جهانی همچنین اظهار داشته اند که استفاده از «بذرهای اصلاح شده» نیز می تواند موجب بهبود بهره وری در مزارع شود و موجب افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه حدود ۵ درصد از محصولات زراعی توسط حشرات، آفات و بیماری ها از بین می رود لذا استفاده از سموم دفع آفت ها و حشره کش های مناسب می تواند راهکار مناسبی برای کاهش تباهی و افزایش بهره وری در مزارع باشد.

کد خبر: ۸۲٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha