۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
ورود دوباره دلار به کانال ۲۵ هزار تومان| نوسان قیمت ها در بازار ارز ادامه دارد
«بازار» گزارش می دهد

ورود دوباره دلار به کانال ۲۵ هزار تومان| نوسان قیمت ها در بازار ارز ادامه دارد

قیمت انواع ارز امروز در بازار آزاد روندی افزایشی به خود گرفت طوری که نرخ دلار از کانال ۲۴ هزار تومان دیروز اکنون به کانال ۲۵ هزار تومان رسیده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که نرخ انواع ارز و سکه در معاملات روزهای ابتدای سال جاری روندی کاهشی به خود گرفته بود اما اکنون دو روز است که قیمت ارز در بازار افزایشی شده است.
نوسان قیمتی که ناشی از برخی مسائل و مباحث سیاسی و بین المللی چون احتمال توافق برجامی ایران و امریکا و اجرای طرح موضوع رفع گام به گام رفع تحریم های ایران با حفظ چارچوب هاست و معلوم نیست نتیجه آن چگونه و بازار ارز به چه سرنوشتی مبتلا شود.
بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت رفع تحریم ها و بازگشت امریکا به برجام قیمت ارز به کمتر از ۲۰ هزار تومان در بازار هم می رسد. هرچند خبرگان اقتصادی معتقدند قیمت واقعی دلار نیز حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است.

افزایش قیمت دلار در بازار و ورود دو. باره آن به کانال ۲۵ هزار تومان  
بنا به این گزارش، قیمت دلار دیروز در بازار آزاد ۲۴ هزار ۹۲۰ تومان بود که نرخ این کالا امروز اندکی افزایش و به ۲۵ هزار ۳۰ تومان رسید. ورود به کانالی که در ماههای پایانی سال این رقم تا حدودی در این محدوده قیمتی ثابت مانده بود. علاوه بر افزایش نرخ دلار در بازار امروز قیمت یورو نیز ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و درهم امارات  ۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

هر چند سفته بازان سودجود در تعطیلات نوروزی با ایجاد التهاب در بازار ارز سعی داشتند قیمت دلار دچار تغییر شود و در مقاطعی نرخ این کالا تا ۲۶ هزار تومان هم رفت اما بهای آن در معاملات ابتدای سال در بازار کاهشی شد و قیمت ها در این بازار دو سه روزی است که با نوسان همراه است

هر چند سفته بازان سودجود در تعطیلات نوروزی با ایجاد التهاب در بازار ارز سعی داشتند قیمت دلار دچار تغییر شود و در مقاطعی نرخ این کالا تا ۲۶ هزار تومان هم رفت اما بهای آن در معاملات ابتدای سال در بازار کاهشی شد و قیمت ها در این بازار دو سه روزی است که با نوسان همراه است.

قیمت ارز در صرافی بانک ها هم افزایش یافت
با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد قیمت این کالا در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت طوری که در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل رشد نشان می دهد در چنین شرایطی قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۴۶۵ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۹۸۰ تومان نرخ گذاری شده است. همچنین بهای فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۵۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۸۷ تومان اعلام شده است. البته باید گفت؛ نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علل نوسان قیمت ارز در بازار می گوید: بانک مرکزی مقصر نوسان نرخ ارز در بازار است چرا که این بانک در نرخ گذاری و تغییر قیمت ها در تابلو نرخ گذاری ارز در بازار دخالت می کند.

بانک مرکزی نباید پیروز قیمت ارز در بازار آزاد شود،  متاسفانه بانک مرکزی به جایی این که زمانی قیمت ها در بازار آزاد افزایش می یابد قیمت ارز را در صرافی ها بانکی به شدت کاهش دهد، اما این بانک متاسفانه رهرو بازار آزاد در نرخ گذاری ارز می شود و با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت ها را در تابلوها افزایش می دهد

افزایش نرخ ارز به نفع دولت!
وی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید پیروز قیمت ارز در بازار آزاد شود، گفت: متاسفانه بانک مرکزی به جایی این که زمانی قیمت ها در بازار آزاد افزایش می یابد قیمت ارز را در صرافی های بانکی به شدت کاهش دهد، اما این بانک رهرو نرخ بازار آزاد در نرخ گذاری ارز است و با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت ها را در تابلوها افزایش می دهد.  
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک مرکزی باید سیاست گذاری ارزی درست و اصولی داشته باشد پیروی این بانک در قیمت گذاری نرخ ارز بازار آزاد اشتباه است اما از آنجایی که افزایش نرخ ارز به نفع دولت است این کار را انجام می دهد.

 اگر چه قیمت ارز طی دو سه روزه اخیر افزایشی شده است اما قیمت طلا همچنان ثابت و بعضا در بازار روندی کاهشی به خود گرفته است

اگر چه قیمت ارز طی دو سه روز اخیر افزایشی شده است اما قیمت طلا همچنان ثابت و بعضا در بازار روندی کاهشی به خود گرفته است، طوری که هم‌ اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۵ هزار تومان نرخ گذاری شده است که روز گذشته نیز این رقم همان یک میلیون ۶۵ هزار تومان بود.
علاوه بر این قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز امروز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت این کالا دیروز، ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود که روندی تقریبا کاهشی را نمایش می دهد.
همچنین قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۱۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

افزایش قیمت اونس طلا جهانی
در حالی که تضعیف دلار و کاهش سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا سبب افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد امروز افزایش داشت و به بالاترین رقم در طی بیش از یک هفته گذشته رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۱۷۳۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن هم با ۰.۴۶ درصد رشد به ۱۷۳۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.
همچنین ارزش دلا در برابر سبد ارزهای رقیب امروز به پایین ترین رقم حدود دو هفته گذشته رسید و سبب ارزان تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.
شاخص سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا نیز امروز کاهش داشت و از بالاترین رقم ۱۴ ماه اخیر که هفته گذشته تجربه شده بود فاصله گرفت. افت سوددهی اوراق قرضه هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهای امنی نظیر بازار طلا را کاهش می دهد.
در همین حال انتشار آمارهایی بهتر از حد انتظار از اقتصاد آمریکا این انتظار را تقویت کرده که با ترمیم سریع اقتصادی سرمایه گذاران می توانند روی دارایی های پرریسک حساب باز کنند.

کد خبر: ۸۲٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha