۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
۲ سال از تخریب «یخدان میرفتاح» ملایر گذشت/ نبود اعتبار مانع اصلی مرمت
رئیس میراث‎ فرهنگی ملایر:

۲ سال از تخریب «یخدان میرفتاح» ملایر گذشت/ نبود اعتبار مانع اصلی مرمت

همدان - رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر بابیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار مرمت اثر تاریخی «یخدان میرفتاح» ملایر به‌زودی آغاز می‌شود، گفت: گنبد «یخدان میرفتاح » ملایر فروردین ماه سال ۹۸ در اثر بارندگی های مداوم فرو ریخت.

به گزارش بازار و به‌نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان؛ ابراهیم جلیلی گفت: متاسفانه فروردین ماه سال ۹۸ گنبد اثر زیبا، ارزشمند و تاریخی یخدان میرفتاح در شهرستان ملایر در اثر بارندگی های مداوم فرو ریخت.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر گفت: اثر یخدان میرفتاح دارای چندین قسمت است که در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ توسط میراث‌فرهنگی طی چندین مرحله مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و تقریبا آماده راه‌اندازی شده بود که متاسفانه در بارندگی‌های شدید سال ۱۳۹۸ بخش قابل توجهی از آن تخریب شد.

وی گفت: دیواره مابین یخدان و گنبد همچنان سالم است اما گنبد سایه‌انداز برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به یخ داخل یخدان فرو ریخته است و حوزه‌های آب و دیوار سایه‌انداز که در حال حاضر اثری از آنها نیست ولی قابل احیا است از جمله بخش‌های داخلی این یخدان است.

جلیلی گفت: اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته برای این بنا شامل حصارکشی بنا به متراژ ۱۳۰ متر طول با هزینه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، تهیه فتوگرامتری (مستندنگاری وضع موجود و ثبت داشته‌های اثر) با هزینه ۱۰۰ میلیون ریال، خرید مصالح آجر و آهک با هزینه ۴۰۰ میلیون ریال، تهیه طرح آسیب‌شناسی توسط شرکت معتبر و ایجاد نگهبانی است.

جلیلی گفت:  آواربرداری، تخریب و جداسازی الحاقات، تخریب پایه‌های فرسوده، استحکام‌بخشی پایه‌های بیرونی بنا، مقاوم‌سازی پی اثر، خرید مصالح چوبی، ساخت قالب، تخلیه و حمل آوار به بیرون از محوطه نیز با هزینه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

وی گفت: طرح مرمت بنا هم اکنون با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال از محل بودجه‌های ملی در حال انجام است و مبلغ ۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی نیز برای این اثر تاریخی تخصیص خواهد یافت که در صورت تحقق، ادامه مرمت اثر یخدان به‌زودی شروع خواهد شد.

رئیس میراث‌فرهنگی،گردشگری وصنایع‌دستی ملایر گفت: علیرغم پیگیری‌ها متاسفانه از محل اعتبارات مدیریت بحران، هیچ‌گونه اعتباری نه از محل استانی و نه ملی برای بنا تخصیص نیافت که عدم تخصیص اعتبار و نوسانات اقتصادی یکی از عوامل تاخیر در اتمام مرمت یخدان میرفتاح است.

کد خبر: ۸۱٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha