۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
وضعیت معاملات مسکن در ۲ هفته آغازین سال جاری| املاکی ها: قیمت ها بیشتر از این کشش رشد ندارد!
«بازار» گزارش می دهد

وضعیت معاملات مسکن در ۲ هفته آغازین سال جاری| املاکی ها: قیمت ها بیشتر از این کشش رشد ندارد!

با گذشت ۲ هفته از سال جاری بازار مسکن هنوز شکل و شمایل واقعی به خود نگرفته و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که متقاضیان خرید مسکن در بهمن و اسفند سال گذشته در انتظار روزهای بهتر در سال جاری نشسته اند و احتمال اینکه خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۰ رونق بگیرد زیاد است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن آرام آرام در حال شکل گرفتن است اگر محدودیت های کرونایی بگذارد. این جمله اکثر فعالان و مشاوران املاک است.

اکثر مشاوران املاک در روزهای اخیر بر این اعتقاد هستند که اگر محدودیت های کرونایی اجازه بدهد متقاضیانی که قصدشان بود در بهمن ماه و اسفند ماه مسکن خریداری کنند به انتظار بهتر شدن اوضاع و احوال سیاسی و اقتصادی سال جاری نشسته اند و به اختمال زیاد در ماههای فروردین و اردیبهشت تصمیم نهایی خود را برای خرید و یا فروش خواهند گرفت.

تقاضا برای خرید مسکن در ماههای فروردین و اردیبهشت ماه افزایش می یابد
محمدیان یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱۱ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه برخی از متقاضیان مسکن که قصدشان بود در بهمن ماه و اسفند ماه وارد بازار مسکن برای خرید شوند به انتظار روزهای بهتر سال ۱۴۰۰ نشسته اند گفت: به احتمال زیاد تقاضا برای خرید مسکن در ماههای فروردین و اردیبهشت ماه افزایش می یابد. 

وی افزود: وقتی متقاضیان پارسال وارد بازار مسکن در سال جاری شوند انتظار می رود تا معاملات مسکن در دو ماه ابتدایی سال تا حدودی رونق بگیرد. 

قیمت مسکن بیشتر از این نمی تواند افزایش یابد
رحمانی یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه ۶ در پاسخ به این پرسش که گفته می شود بر خلاف سال گذشته خرید و فروش مسکن در ماه فروردین و اردیبهشت رونق بگیرد آیا قیمت مسکن هم افزایش خواهد یافت؟ گفت: این روزها تقاضایی که بتوان گفت می تواند قیمت مسکن را تغییر دهد وجود نداشته است. اما آنچه که برای بازار مسکن مشهود است این است که قیمت مسکن بیشتر از این نمی تواند افزایش یابد و به عبارتی بازار کشش رشد قیمت را ندارد.

گزارش بانک مسکن نیز حاکی از این است که بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان در سال گذشته با رشد نرم (خفیف) روبرو شد و این اتفاق بعد از دو سال نزول پی در پی حجم معاملات مسکن صورت گرفت.

پارسال در مجموع نزدیک به ۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شد. رقم دقیق معاملات خرید مسکن در سال گذشته برای شهر تهران ۷۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی اعلام شده است که ۵ درصد نسبت به حجم معاملات در سال ۹۸ رشد مثبت به خود گرفته است.

در شرایطی که رکود سنگین براساس توصیف کارشناسان در بازار مسکن ۹۹ حکمفرما بود و البته متغیرهای مختلف این بازار، وجود رکود و رخوت در بازار خرید و ساخت و ساز را تایید می کند اما همین رشد خفیف ۵ درصدی نسبت به بازار رکودی ۹۸، تا حدودی امیدوار کننده می تواند باشد.

البته کارشناسان اقتصادی در این باره معتقد هستند از آنجا که رکود معاملات خرید مسکن در تهران در اوایل سال ۹۹ به هسته سخت خود رسید و میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی به پایین تر از کف تاریخی خود سقوط کرد بنابراین بیش از این امکان افت بیشتر معاملات وجود نداشت.

قیمت مسکن افزایش نخواهد داشت
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که در خصوص بازار مسکن و بخش ساخت و ساز باید برنامه مشخص و هدف مشخص داشت گفت: بر اساس ماده ۳۱ قانون اساسی، دولت ها موظف هستند برای دهک پایین جامعه ، مسکن احداث کنند. اما آنچه که در خصوص بازار مسکن می توان متصور شد این است که با آرام شدن اوضاع سیاسی و بهبود بازارهای موازی به خصوص نرخ ارز باید با قاطعیت گفت که قیمت مسکن افزایش نخواهد داشت.

در شهر تهران همواره بین ۷ تا ۱۰ هزار واحد مسکونی در ماه، خرید و فروش صورت می گیرد. این حجم معاملات در شرایط طبیعی بازار یعنی زمانی که قیمت مسکن نه در حال جهش است و نه در حال کاهش، اتفاق می افتد. با این حال سال گذشته در برخی ماه ها، حجم فروش واحد مسکونی در تهران به زیر ۴ هزار واحد افت کرد که رکود سنگین را نشان می داد.

معاملات خرید مسکن در مقطعی حتی به ۲ هزار و ۵۰۰ واحد هم رسید. این میزان معاملات، کمترین حجم خرید و فروش در شرایط رکودی است.

گزارش هیبنا از بازار مسکن سال ۹۹ همچنین نشان می دهد، روند رشد تند قیمت مسکن که از نیمه سال ۹۷ در تهران شروع شده بود در سال گذشته تا پایان سال ادامه پیدا کرد.

سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۸۰ درصد نسبت به میانگین قیمت ۱۲ ماهه سال ۹۸ افزایش پیدا کرد و از مترمربعی ۱۳ میلیون تومان به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. سال ۹۷ متوسط قیمت مسکن حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

طی این سه سال منتهی به ابتدای ۱۴۰۰، میزان رشد سالانه قیمت مسکن به ترتیب ۷۰ درصد، ۶۰ درصد و ۸۰ درصد گزارش شده است که رشد های قابل توجهی به حساب می آید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند یک دلیل اصلی رکود معاملات مسکن در سال های اخیر، جهش های مکرر قیمت خانه بوده که باعث شده بخشی از تقاضای مصرفی قدرت خرید را از دست بدهند و سبب کاهش معاملات مسکن شوند.

کد خبر: ۸۱٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha