۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
قیمت پائین خرید گندم و هزینه بالای برداشت؛ کشاورزان راضی نیستند
کاهش تولید گندم در بوشهر؛

قیمت پائین خرید گندم و هزینه بالای برداشت؛ کشاورزان راضی نیستند

بوشهر- در حالی میزان تولید گندم در سال جاری به شدت کاهش یافته است که قیمت پائین خرید گندم و هزینه بالای برداشت از دیگر چالش‌ها و نگرانی‌های کشاورزان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای اراضی مستعدی برای کشاورزی است ولی کمبود آب به عنوان یکی از چالش‌های اصلی در این استان محسوب می‌شود که در سال‌های کم‌بارش، مشکلات کشاورزان دو چندان می‌شود.

این استان در حوزه باغی دارای ظرفیت خوبی در حوزه نخل و خرما و مرکبات است و در حوزه کشاورزی فصلی نیز به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود.

استان بوشهر در حوزه کشت غلات خصوصا گندم نیز ظرفیت خوبی دارد که بخش عمده گندم این استان به صورت دیم کشت می‌شود و حدود ۸۵ درصد از کل اراضی گندم استان به صورت دیم کشت می‌شود.

در برخی از سال‌ها مثل امسال که فاصله بین باران‌ها زیاد بود و البته در زمان بارش هم انتظارها برآورده نشد، کشت‌های دیم که فقط با آب باران آبیاری می‌شوند، ضرر زیادی را متحمل می‌شوند.

وضعیت بارش‌های پائیز و زمستان در سال زراعی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ انتظارات کشاورزان را برآورده نکرد و بسیاری از اراضی گندم استان به محصول مطلوبی نرسیدند و پیش‌بینی‌ها بیانگر نابودی حدود نیمی از گندم استان است

وضعیت بارش‌های پائیز و زمستان در سال زراعی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ انتظارات کشاورزان را برآورده نکرد و بسیاری از اراضی گندم استان به محصول مطلوبی نرسیدند و پیش‌بینی‌ها بیانگر نابودی حدود نیمی از گندم استان است.

در کنار ضرری که کشاورزان در کاهش ثمر گندم‌زارهای خود متحمل شده‌اند، افزایش قیمت بذر و کود نیز به سختی‌های کشت و زرع آنها افزوده بود و حالا افزایش دو برابری هزینه کمباین درد دیگری است که کشاورزان را می‌آزارد.

قیمت پائین خرید گندم و هزینه بالای برداشت؛ کشاورزان راضی نیستند

فعالیت ۴۳۰ کمباین برای برداشت گندم
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به برداشت گندم از نیمه دوم فروردین در سطح استان اظهار داشت: ۴۳۰ کمباین برای برداشت گندم در استان فعالیت خواهند داشت که ۲۶۰ کمباین از استان فارس وارد شده است.

رضا حسین پور با اشاره به برداشت گندم در سطح حدود ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان بوشهر اظهار کرد: در استان بوشهر ۱۵ هزار هکتار کشت آبی و ۹۲ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده است.

وقفه و کمبود بارندگی در سال زراعی باعث بروز خسارت‌های زیادی به گندم‌زارهای استان شده و بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان گندم قابل برداشتی ندارند

وی با اشاره به اینکه وقفه و کمبود بارندگی در سال زراعی باعث بروز خسارت‌های زیادی به گندم‌زارهای استان شده است افزود: بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان گندم قابل برداشتی ندارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از افت حدود ۱۰ درصدی عملکرد کشت گندم در مزارع آبی استان خبر داد و بیان کرد: کشت گندم در استان بوشهر از آبان‌ماه آغاز می‌شود و آغاز برداشت نیز فروردین‌ماه است.

قیمت پائین خرید گندم و هزینه بالای برداشت؛ کشاورزان راضی نیستند

لزوم افزایش قیمت گندم و کاهش هزینه کمباین
یکی از کشاورزان استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: در حالی که تورم شدیدی را در همه اقلام و اجناس شاهد بوده‌ایم، قیمت تعیین شده برای خرید گندم از کشاورزان نسبت به هزینه‌ها اصلا منطقی نیست.

آرش عرب‌زاده اضافه کرد: قیمت خرید هر کیلوگرم گندم چهار هزار تومان تعیین شده است که با توجه به کاهش میزان برداشت و هزینه‌های صورت گرفته، با این قیمت نمی‌توانیم هزینه‌های کاشت و برداشت خود را هم تامین کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش حدود دو برابری هزینه کمباین برای برداشت گندم نیز فشار مضاعفی به کشاورزان آورده است، تصریح کرد: قیمت مناسب برای خرید گندم از کشاورزان حداقل پنج هزار تومان است.

خسارت بیش از ۳۰ درصدی به گندم‌زارها
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کاهش بارش های فصل زراعی جاری باعث خسارت بیش از ۳۰ درصدی به مزارع دیم و حدود ۱۰ درصدی به مزارع آبی استان شده است.

قیمت پائین خرید گندم و هزینه بالای برداشت؛ کشاورزان راضی نیستند

خسرو عمرانی با اشاره به کشت گندم در حدود ۱۰۷ هزار از اراضی دیم و آبی استان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۸۰ هزار تن گندم در سطح استان بوشهر برداشت شود.

کشت گندم در حدود ۱۰۷ هزار از اراضی دیم و آبی استان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۸۰ هزار تن گندم در سطح استان بوشهر برداشت شود

وی از فعالیت ۴۳۰ کمباین برای برداشت گندم در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب آن را عامل کاهش میزان برداشت گندم در استان مهمترین عامل کاهش برداشت است.

فعالیت ۱۲ مرکز خرید گندم
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: ۱۲ مرکز خرید گندم در استان بوشهر فعال است که هفت مرکز مربوط به تعاون روستایی و پنج مرکز خرید نیز شامل سه کارخانه آرد، مجتمع انبارهای چغادک و سیلوی برازجان است.

محمد هاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شده بود، از کاهش چشمگیر میزان تولید گندم و خرید آن در سال زراعی جاری خبر داد.

وی قیمت خرید گندم معمولی از کشاورزان را چهار هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: قیمت پایه خرید گندم دورم نیز چهار هزار و ۵۰۰ تومان است.

با توجه به ضرور و زیان کشاورزان گندم‌کار استان بوشهر انتظار می‌رود حمایت مناسبی از کشاورزان صورت گیرد تا در سال‌های آینده نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر: ۸۱٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha