۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کمبود کاذب باعث گرانی مرغ شد
رئیس بسیج اصناف کشور:

کمبود کاذب باعث گرانی مرغ شد

حسن پور، رئیس بسیج اصناف کشور با بیان اینکه مرغداران با هجمه‌های خود، قیمت مرغ را بالا بردند، گفت: وقتی کمبود کاذب ایجاد می شود طبیعتا قیمت‌ها هم افزایش پیدا می کنند.

به گزارش بازار، غلامرضا حسن پور، رئیس بسیج اصناف کشور و عضو هیئت عالی نظارت بر ساماندهی اصناف درمورد دلالی و مشکلات شبکه توزیع به عنوان مانع جهش تولید گفت: وقتی در بخش تولید با مشکل از جمله کمبود برخی کالاها مواجه می شویم شبکه توزیع هم به هم می ریزد.

وی به دلیل وضعیت آشفته توزیع مرغ اشاره و بیان کرد: علت اصلی کمبود مرغ در کشور، عدم تأمین بود چراکه اگر میزان تولید به وفور باشد و بهانه کمبود نداشته باشیم شبکه توزیع هم قطعاً همراهی خواهد کرد.

حسن پور یادآور شد: مصرف روزانه مرغ در تهران در تاریخ دهم، یازدهم و دوازدهم فروردین ماه از ۱۲۰۰ تن در روز به ۲۵۰ تن کاهش پیدا کرد.

عضو هیئت عالی نظارت بر ساماندهی اصناف با بیان اینکه مرغداران با هجمه های خود، قیمت مرغ را بالا بردند، گفت: وقتی کمبود کاذب ایجاد می شود طبیعی است که قیمتها هم افزایش پیدا کنند.

وی با اشاره به دلالی و بازار سیاه در حوزه توزیع نهاده های دامی و مرغی گفت: این نهاده ها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است اما چگونه است که در بازار آزاد با پنج برابر قیمت خود فروخته می شود!؟

حسن پور با تأکید بر اینکه بسیج مسئول نظارت نیست گفت: اتاق اصناف و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هستند که در این حوزه مسئولیت دارند و از بسیج اصناف درخواست کردند که به عنوان همیاران بازرس از نیروی بسیج استفاده شود.

رئیس بسیج اصناف کشور با اشاره به فعالیت و نظارت ۴ هزار بازرس از بسیج اصناف گفت: مسئولیت اصلی با این دو وزارتخانه است اما وقتی جنس و کالایی وجود ندارد ما چه نظارتی باید داشته باشیم!؟

حسن پور با اذعان به ضعف نظارتی بر شبکه توزیع اظهارکرد: ما به مجموعه دولت از جمله سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مرتباً متذکر می شویم که نظارت ها را قوی تر کنند.

عضو هیئت عالی نظارت بر ساماندهی اصناف همچنین ضرورت سیستمی شدن نظارت ها را نیز یادآور شد و گفت: اعزام نیروی انسانی به این حجم از مغازه ها کافی نیست و باید نظارت ها را سیستماتیک کنیم.

همچنین، ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اظهار اینکه ما در بخش توزیع نهاده ها و محصولات تولیدی همچنان مشکل داریم گفت: این موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح است و پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه ما در سال ۹۸ برای تأمین مرغ و تخم مرغ هیچ مشکلی نداشتیم، افزود: حتی با شیوع کرونا هم در این حوزه دچار مشکل نشدیم اما به بهانه ارز ترجیحی و افزایش قیمت ارز، مافیا وارد کار شد و دچار کمبود مرغ و تخم مرغ شدیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با راهکارهای مجلس برای تقویت شبکه توزیع گفت: قانون تمرکز، اختیارات واردات و صادرات محصولات را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده بود اما رئیس جمهور این مهم را به وزارت صمت محول کرد.

اعظمی با بیان اینکه کار اجرایی دست دولت است نه مجلس اظهارکرد: مجلس انقلابی از همان روز اول، در حوزه نظارتی شروع به کار کرد. یکی از بهترین قوانینی که اصلاح شد قانون «خرید تضمینی محصولات کشاورزی» بود اما وزیر دستور لغو اجرای آن را داد.

کد خبر: ۸۱٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha