۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
نقدینگی از کانال بورس به سمت تولید و کاهش تورم می‌رود
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد

نقدینگی از کانال بورس به سمت تولید و کاهش تورم می‌رود

افقه، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است هدایت نقدینگی به سمت بورس به افزایش تولید و کاهش تورم منجر می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تشخیص‌های اشتباه برخی از اقتصاددانان دانست و گفت: در نظر داشته باشید که تشخیص اشتباه مسایل و مشکلات به راه‌حل های اشتباه منجر می‌شوند. یکی از موضوعات مهم در خصوص مشکلات اقتصادی «تورم» است. در همین رابطه به نظر من همه دلایلی که به ایجاد تورم می انجامد به درستی بررسی و تشخیص داده نمی‌شود. به طوریکه معمولا تشخیص در خصوص علل تورم، به طور مکانیکی انجام می‌شود به این معنی که بیشتر رابطه پولی در این خصوص در نظر گرفته می شود.

وی آینده بازارسرمایه را مرتبط با ایجاد رونق اقتصادی عنوان کرد و افزود: با این فرض که بورس کانالی برای هدایت نقدینگی و پس اندازها به سمت تولید است، وقتی مورد اقبال مردم قرار می گیرد که آنها نسبت به رونق اقتصادی خوش‌بین باشند. براین اساس، به نظر من تا زمان انتخابات نمی توان پیش بینی دقیقی از این موضوع داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تا زمانی که موانع تولید کاهش پیدا نکند، نقدینگی به سمت این مهم جذب نمی شود. در این میان، گزینش مدیران اقتصادی بر اساس شایستگی و کارآمدی یکی از کلیدهای مهم برای رسیدن به این موضوع است.

استاد دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به نبود هماهنگی بین سیاست های پولی، مالی و زیرمجموعه های اقتصادی اظهار کرد: برای جذب سپرده می‌توان گفت که به دلیل بالا بودن نرخ تورم لازم است نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند، از طرفی دیگر افزایش نرخ سود بانکی کاملا ضد تولید است و بر این اساس تولیدکننده با توجه به هزینه ناشی از افزایش نرخ سود، توان تولید ندارد.

وی در ادامه افزود: ضمن اینکه افزایش نرخ سود بانکی سبب می شود که نقدینگی به سمت بورس و فعالیت های تولیدی حرکت نکند؛ البته در نظر داشته باشید اگر بانک از سپرده‌ها در جهت تولید استفاده کند، می تواند اقدام مثبتی باشد، اما شواهد حاکی از این است که اغلب بانک ها به ویژه بانک های خصوصی بیشتر به دنبال فعالیت‌های دلالی سودآور و زود بازده هستند، بنابراین سپرده هایی را که از طریق افزایش نرخ سود بانکی جذب می‌کنند، الزاما به سمت تولید نمی برند.     

کد خبر: ۸۱٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha