۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
نبرد با گسترش عفونت اینترنتی!
غولهای فناوری به جنگ کرونای ذهنی می روند

نبرد با گسترش عفونت اینترنتی!

با گسترش ویروس کرونا در سراسر اروپا و امریکا ، عفونت دیگری نیز با عنوان "همه گیری اطلاعات غلط از طریق اینترنت" گسترش یافته است.

بازار- تهمینه غمخوار؛  این روزها سیل پست ها شامل تئوری های توطئه آمیز در مورد منشاء این ویروس و بیماری نوظهور، توصیه های خودسرانه در مورد درمانهای جنجالی و گزارش های غیرقابل اعتماد از کشف واکسن در شبکه های اجتماعی شرکت های فناوری این روزها به چشم می خورد.

اینفودمی (infodemic) همان صحبت های بی اساس غیر متخصص ها و یا اخبار جعلی شبکه های اجتماعی و یا شرکت های فناوری در رابطه با موضوعاتی چون کروناست که سازمان جهانی بهداشت را به واکنش و مبارزه علیه این اخبار مصمم تر کرده است.

بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت هم اکنون با ایجاد اتحاد و همکاری شرکتهای بزرگ فناوری از جمله فیسبوک و گوگل سعی در جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط و دروغین در مورد COVID-19 را دارد.

تلاشی که تا قبل از رسیدن کرونا به اروپا و آمریکا کمتر دیده می شد .

اندی پاتیسون که نبرد علیه تهدیدات آنلاین را در WHO رهبری می کند، در گفتگو با CNN Business گفت که پس از شاهد گسترش سریع اطلاعات غلط پیرامون شیوع سرخک در سال ۲۰۱۸ ، این سازمان اقدامات لازم را برای حرکت دادن رسانه های اجتماعی و شرکت های فناوری بر روی خط مستقیم انجام داد زیرا این شرکت ها ممکن بود به سلامتی مردم آسیب وارد کنند

نگرانی از اطلاعات غلط و افراط در استفاده ضدعفونی ها 

گذشته از اطلاعات نادرست در رابطه با کرونا و نحوه شیوع آن ، سازمان جهانی بهداشت در مورد علاج و درمان این بیماری نیز نگران است که گاهی منجر به استفاده از محصولات خطرناک یا زیاده روی در محصولات ضدعفونی و داروهای خودسرانه برای بالابردن سیستم ایمنی بدن می شود. بنابراین هرچه این ویروس راهی فراتر از چین را طی کرده گسترش اطلاعات نادرست نیز بیشتر شده است.

پاتیسون همچنین اظهار کرد که شیوع بیماری کوید طی هفته ها تغییر می کند و کم و زیاد شدن آن نوسان دارد. در ابتدا ، اطلاعات نادرست درمورد اینکه این بیماری از کجا آمده و چه کسانی موجب گسترش آن شده اند و پس از آن متمرکز به سمت درمان شده است.

وی با اشاره به اطلاعات نادرست در مورد استفاده از ماسک صورت و ضدعفونی کننده های دست خاطر نشان کرد که موجی که اکنون ما در آن قرار داریم موجی سراسر ترس و وحشت است و سازمان در تلاش است تا این شایعات را راجع به فروشگاهها و داروخانه هایی که در دل مردم رعب و اضطراب ایجاد می کنند و یا عده ای خرید انبوه این محصولات را پیشنهاد میدهند، از بین برده و با راست گویی و رسیدن به واقعیتها به کشورهای مبتلا کمک کنیم .

این مقام سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته به دره سیلیکون سفر کرد و میزبان نشست بیش از دهها شرکت فناوری مانند گوگل و فیس بوک ، توییتر و سایت های مسافرتی مانند AirBnB و EXPE بود. در آن نشست او نشان داد که چگونه به بهترین نحو ممکن می توان اطلاعات بد را خنثی کرد و اطمینان حاصل کرد که حقایقی که از منبعی مانند WHO منتشر می شود همان چیزی است که مردم در ابتدا مشاهده می کنند.

هم اکنون او و تیمش در تماس روزانه با سیستم عامل های رسانه های اجتماعی هستند و سریعا پست هایی را که باید حذف شوند علامت گداری می کنند تا اخبار جعلی در مورد کرونا در اختیار مردم قرار نگیرد.

البته با توجه به اینکه گروه ارتباطات WHO متشکل از ۳۰ نفر است که فقط سه نفر به مبارزه با اطلاعات نادرست سازمان های فناوری می پردازند و به علامت گذاری از پست های مشکل دار اختصاص داده شده اند،این سازمان از ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی و کمک به مراقبت از اصطلاحات کلیدی و آگاهی از اصطلاحات نادرست، استفاده می کند.

بلاک افراد سودجو با اطلاعات نادرست کرونایی توسط فیسبوک 

در همین راستا فیس بوک که در گذشته به دلیل اجازه سیاستمداران به دروغ گویی برروی سکوی خود مورد انتقاد قرار گرفته بود ، روز سه‌شنبه اعلام کرد که از سازمانهایی از جمله سازمان جهانی بهداشت در ازای دادن اگهی های مورد نیاز آنها، اطلاعات دقیق و صحیح می خواهد.

به همین منظور مدیر عامل مارک زاکربرگ در پستی با اعلام این اقدام گفت که این شرکت اقدامات اضافی را برای حذف ادعاهای جعلی و نظریه های توطئه آمیز انجام داده و افرادی را که از اجرای تبلیغات خود برای سو استفاده از اوضاع فعلی تلاش می کنند، مسدود کرده است.

پاتیسون در ادامه گفتگوی خود با سی ان ان اظهار کرد :« برخی از شرکت های فناوری که از نام بردن آنها خودداری میکنم به اندازه فیس بوک یا گوگل عمل نمی کنند زیرا در گذشته از متحمل ضربات و آسیب های جدی و زیادی نشده اند. موضوع کرونا یک شمشیر دو لبه است ، زیرا نه تنها مسئله شهرت و اعتبار آن شرکت مطرح است بلکه نجات جان افراد نیز مهم تر است . این مسئله مربوط به سیاست و کار مردم نیست بلکه یک عنصر اضافی زار دهنده برای بشریت است.»

فیس بوک ، گوگل ، توییتر ، تیک تاک چینی و دیگران تلاش کرده اند در هنگام جستجوی اصطلاحات مربوط به ویروس کرونا ، لینک هایی را به منابع معتبری مانند WHO یا سازمان های بهداشتی دولتی ارتقا دهند.

علاوه بر آن ، آنها از دریافت همه پست های گمراه کننده ممانعت و اطلاعات جعلی را به صورت آنلاین شناسایی می کنند ، چه این پست ها ادعاهای مربوط به اتصال ویروس به گستردکی 5G باشد و یا موضوعاتی مانند سلاح بیولوژیکی یا شک و تردیدهای کشف واکسن در آینده را شامل شود.

با این وجود چندی پیش موضوعی مبنی بر هزینه ۳ هزار دلاری تست کرونا در امریکا در توییتر منتشر شد که بیش از ۲۵۰ هزار لایک و بازتولید به دست آورد. بنابراین  شرکت های فناوری مباید بیش از پیش همراه و همگام با بهداشت جهانی حرکت کنند  تا هم اعتبار آنها مبنی بر اطلاعات دروغین کم نشود و نیز مردم با اطلاعات نادرست دچار سردرگمی نشوند.

سازمان جهانی بهداشت  با ایجاد تعادل در آزادی بیان در تلاش است تا از کاربران در برابر اطلاعات خطرناک محافظت نماید زیرا این اطلاعات ممکن است با آسیبهای جدی همراه باشد .
 

کد خبر: ۸٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha